דו"ח משרד הבריאות חושף: עלייה בזיהום במחלקות הטיפול נמרץ

דו"ח משרד הבריאות חושף: לצד מגמה כללית של ירידה בשיעור הזיהומים, במחלקות ששימשו חולים בנגיף – ישנה עלייה • "שמו יותר דגש על טיפול בקורונה מאשר על מניעת זיהומים"

שיעור הזיהומים בבתי החולים בישראל אמנם נמצא במגמת ירידה, אך במחלקות טיפול נמרץ ששימשו מחלקות קורונה נראה שהוא נמצא במגמת עלייה, כך עולה מדו"ח של היחידה הארצית למניעת זיהומים במשרד הבריאות המסכם את החציון הראשון של שנת 2020, שהגיע לידי "ישראל היום".

ההתמודדות עם זיהומים בבתי החולים היא אחד האתגרים של מערכת הבריאות. אלפי חולים מתים מדי שנה מזיהומים וזהו גורם המוות השלישי בישראל, העומד על כ־6%. בדו"ח מבקר המדינה הופיע בעבר נתון שלפיו בין 6,000-4,000 איש מתים בישראל מדי שנה מזיהומים שמקורם בבתי החולים. לאחרונה משרד הבריאות טען שהמספר נמוך יותר ועומד על כ־3,000.

הדו"ח של משרד הבריאות חושף אילו מהמחלקות לטיפול נמרץ הן המזוהמות ביותר בארץ במחצית הראשונה של שנת 2020. מהנתונים עולה ששיעור הזיהומים הגבוה ביותר מקרב מחלקות טיפול נמרץ פנימיות או כירורגיות נרשם בטיפול נמרץ כירורגי באיכילוב (שיעור של 13 מקרי זיהום ל־1,000 ימי אשפוז), אחריו בית חולים השרון (11.8) ואחריו טיפול נמרץ פנימי בהדסה עין כרם (11). בתי חולים נוספים עם שיעור זיהומים גבוה הם טיפול נמרץ פנימי ברמב"ם (8.1), טיפול נמרץ נוירוכירורגי בשערי צדק (13.5), עם זאת מדובר ביחידה חדשה שדיווחה רק במשך חודשיים.

שיעור זיהומים גבוה באופן מובהק לעומת בתי חולים אחרים נרשם בתחום טיפול נמרץ ניתוחי לב בילדים בבית החולים שניידר (14.1). בתי חולים שבהם היה שיעור זיהומים נמוך הם מקרב בתי החולים הגדולים: העמק (0), יוספטל (0), המשפחה הקדושה נצרת (0) ומחלקות הטיפול הנמרץ של הדסה הר הצופים (0), טיפול נמרץ כללי במאיר (0.6) וטיפול נמרץ פנימי בסורוקה.

גורם בבתי החולים ציין כי "הנחת העבודה היא שבמחלקות טיפול נמרץ קורונה היו יותר זיהומים נרכשים, משום שהיתה תשומת לב פחותה, עומס גדול מאוד וחשש גדול בקרב הצוותים שהשתדלו לא להידבק בעצמם. שמו דגש גדול יותר על הטיפול בקורונה מאשר על מניעת זיהומים".
רחל לייקוביץ', יו"ר עמותת רפואה בטוחה, אמרה כי "לצערנו הרב, לחיות בצל מגיפת הקורונה זה לחיות גם עם מגיפת זיהומים בבתי החולים, דבר המשתקף בדו"חות תקופתיים במשרד הבריאות".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *