דעה: דווקא בזמני משבר נבחנת עוצמתו של ענף הנדל"ן הישראלי

ענף הנדל"ן הישראלי היה ועדיין נשאר הקטר של המשק הישראלי. הענף הוגדר כבר מתחילת משבר הקורונה כענף חיוני לכלכלת ישראל, וככזה הוא הוחרג מהתקנות לשעת חירום שאישרה הממשלה הכוללות הגבלות רבות על העבודה, על ההתנהלות במרחב הציבורי ועל ההתקהלות בין אנשים. שמחה גריידינגר

ענף הנדל"ן הישראלי היה ועדיין נשאר הקטר של המשק הישראלי. הענף הוגדר כבר מתחילת משבר הקורונה כענף חיוני לכלכלת ישראל, וככזה הוא הוחרג מהתקנות לשעת חירום שאישרה הממשלה הכוללות הגבלות רבות על העבודה, על ההתנהלות במרחב הציבורי ועל ההתקהלות בין אנשים.

אני מבקש לברך על החלטת הממשלה, שהיוותה אמירה ברורה – ענף הנדל"ן הישראלי חשוב מאין כמוהו למשק, לכלכלה, לציבור וכמובן למקבלי ההחלטות. כשראש הממשלה בנימין נתניהו התייצב בכל יום בשבועות האחרונים ומסר הודעה לאזרחי ישראל, העיניים של הפעילים בשוק היו נשואות לדבריו בקשר לשוק הנדל"ן – ובכל שבוע מחדש נתניהו איפשר את המשך פעילות הענף בעוד שענפים מובילים אחרים הודממו בחסות הקורונה.

מקבלי ההחלטות אמרו במפורש כי אין ברצונם לפגוע בתנופת הבנייה בישראל, ומשרד הבינוי והשיכון אף אמר רשמית כי "שוק הנדל"ן מהווה מנוע כלכלי מרכזי במשק". אנחנו – הקבלנים והיזמים – עושים ונעשה הכל כדי להצדיק את המהלך ולהוכיח בכל פעם ופעם את עוצמתו של הענף, איתנותו ויכולת השרידות הגבוהה שלו.
ההחלטה להחריג את הענף ולאפשר לו לעבוד במתכונת מלאה ככל האפשר גם בתקופת חירום זו היה בה כדי למנוע קטסטרופה נדל"נית ביום שאחרי המשבר. באם הענף היה נעצר, עבודה של שנים רבות היתה יורדת לטמיון, מיליוני שקלים רבים היו מתאדים מכיסם של אלה המפעילים אותו, וההשלכות היו קשות מאוד על הציבור הישראלי – רוכשי הדירות. גם אם התפוקה של הענף בימים אלה אינה מושלמת והעבודה מתנהלת בחלק מאתרי הבנייה במתכונת חלקית בלבד, הבנייה ברמה הארצית עדיין נמשכת, תהליכי התכנון והרישוי עדיין מתנהלים וגלגלי הקטר ממשיכים לנוע.

ואולם, לפני כמה ימים קיבלנו הודעה ממשרד האוצר שעלולה להאפיל על כל המהלכים החיוביים הנ"ל ולפגוע קשות בענף הנדל"ן. אגף החשב הכללי באוצר קבע, כי עיכובים בבנייה ובמסירת דירות שנובעים מהשפעות משבר הקורונה לא יוכרו ככאלה שנגרמו מכוח עליון. המשמעות היא הרסנית לקבלנים וליזמים – ההחלטה חושפת אותנו למבול של תביעות משפטיות ולנזקים כספיים בהיקפי ענק – על לא עוול בכפינו.

העיכובים שייווצרו ברובם לא תלויים בנו, הם קשורים לחוסר בכוח אדם במוסדות התכנון והרישוי ברשויות המקומיות (גם ביום-יום ועל אחת כמה וכמה עקב הגבלות הקורונה), הם קשורים לחוסר בפועלי בניין באתרי הבנייה (הרשות הפלסטינית קראה לעובדים הפלסטינים לצאת מישראל והשגרירות הסינית הורתה לעובדים הסינים שלא להגיע לאתרים), הם קשורים למחסור העצום בחומרי גלם עקב המשבר העולמי, וכדומה. אם זה היה תלוי רק בנו הקבלנים – לא היו עיכובים ואיחורים, אבל כאמור – זה לא תלוי רק בנו. אני קורא לממשלה לשנות את ההחלטה ולקיים דיון מעמיק בהשלכותיה המשפטיות והכלכליות עלינו ועל כלל השוק.

יש על מי לסמוך

ואחרי שזאת נאמר, אני מכיר ומקבל שגם לנו הקבלנים ישנה אחריות כבדה להמשך קיומו של הענף ולהמשך עבודה תקין. דווקא בתקופה קשה של משבר בכל הארץ, אנחנו חייבים להוכיח שיש על מי לסמוך, שיש "אבא ואמא" לכל אלו ששמו בנו את מבטחם וכי הם יכולים להיות בטוחים שאנחנו נעשה הכל בשבילם. אם זה מתבטא בהגברת המאמצים לסיים בנייה ולמסור דירות במועד, או בהקלות לרוכשי הדירות שנוכל לתת, כמו פריסת תשלומים נוחה יותר או בגמישות תכנונית ככל האפשר, ועוד.
אנחנו מזהים גם בתקופה זו התעניינות גוברת מצד רוכשים שקיבלו את ההחלטה לרכוש דירה ומכאלה שעדיין מתלבטים – הם מבינים שככל הנראה מחירי הדירות יעלו בתום המשבר, כפי שניסיון העבר של ישראל מלמד שהמחירים עולים אחרי משברים, מלחמות ואירועים חריגים, ורבים מהם מעדיפים לשריין לעצמם דירה ומחיר כבר עכשיו. ישנם גם כאלה שנכוו מהנפילות האחרונות בבורסה לניירות ערך ומעדיפים להשקיע את הכסף שלהם בנדל"ן.

בנוסף, כמעסיקים שאחראים על פרנסתם של עשרות אלפי עובדים בישראל, עלינו לשמור גם על העובדים שלנו בתקופת חירום זו ככל האפשר. העובדים שלנו הם אלה שיסייעו לנו להבטיח את העתיד שלנו, את קיומנו, בלעדיהם לא נוכל לפעול. אז נכון שהאתגרים מתגברים בתקופה זו, ונכון שההכנסות מצטמצמות, אך עדיין עלינו להבין שלעובדים שלנו הקשיים הם גדולים יותר, במיוחד ערב חג הפסח. אחוזי האבטלה בישראל בחודשיים האחרונים מרקיעים שחקים ועלינו לנסות בכל הכוח לשמור עליהם ועל מקור פרנסתם.

לסיכום, דווקא בזמני משבר וקושי אנחנו נמדדים. דווקא בזמנים אלו נבחנת העוצמה של הענף והיכולת שלו לשרוד תקופות קשות בהצלחה. עלינו לעשות הכל כדי שזה יקרה, בעזרת המדינה כמובן שחייבת להיכנס אף היא מתחת לאלונקה ולתת כתף. אנחנו נעשה את המיטב לשמור על ראש מעל המים ולהוכיח פעם נוספת שאנחנו כאן כדי להישאר.

ובנימת הימים האלה ערב חג הפסח חג חירות בו נחגוג איש איש ומשפחתו המצומצמת את ליל הסדר, נישא תפילה כי נזכה בקרוב ממש לצאת משעבוד לחירות מעבדות לאור גדול של פריחה ושגשוג מתוך בריאות שלמה אמן.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *