האם הקורונה תגרום להפחתות ריבית?

בשנת 2019 נכנסו לישראל כ-160 אלף תיירים מסין, שמהווים כ-3.4% מסך התיירים הנכנסים

גוברים החששות מהתפשטות וירוס הקורונה הסיני. ארגון הבריאות העולמי הכריז בשבוע שעבר על מצב חירום, זאת נוכח עלייה במספר הנדבקים ומקרי המוות מהווירוס החדש. הפגיעה בכלכלה המקומית היא עקיפה, כל עוד הווירוס לא הגיע לכאן, והיא גם נמוכה ביחס למדינות אחרות, שהן בעלות משקל גבוה יותר של סחר עם אסיה.
הנתונים הכלכליים מציגים תמונה לא אחידה, אנו נותנים משקל גדול יותר לאינדיקטורים החיוביים, ומעריכים שהמשק ממשיך לצמוח בשיעור של כ-3%.
וירוס הקורונה הביא לירידה בתנועת הסחורות והתיירות בעולם, ומחירי הנפט בעולם רשמו ירידות חדות. אנו מפחיתים את תחזית האינפלציה ל-1.0% ב-12 החודשים הקרובים. מדד ינואר צפוי לרדת ב-0.3%, ומדד פברואר ב-0.1%.
התפשטות וירוס הקורונה וירידות השערים בשווקים הפיננסיים בעולם העלו באופן ניכר את ההסתברות להפחתת ריבית בארה"ב. אם אכן נראה כזו במהלך השנה, זה עשוי להספיק בכדי שבנק ישראל יצטרף ויפחית אף הוא את הריבית לרמה של 0.1%.

גלובלי
גוברים החששות מהתפשטות וירוס הקורונה הסיני. ארגון הבריאות העולמי הכריז בשבוע שעבר על מצב חירום, זאת נוכח עלייה במספר הנדבקים ומקרי המוות מהווירוס החדש. הממשלה הסינית מממשיכה להיאבק בנגיף בכל החזיתות. הסגר על ערים גדולות הורחב, הלימודים במרבית מוסדות החינוך לא יפתחו אחרי חופשת החג שהוארכה, והתנועה בסין מוגבלת. תנועת הנוסעים לסין פחתה במידה ניכרת ומספר רב של חברות תעופה ביטלו את הטיסות הסדירות לסין. הבנק המרכזי בסין הודיע שיזרים כ-22 מיליארד דולר לשווקים הסיניים על מנת לתמוך בעסקים המקומיים ולאפשר נזילות בשווקים. בהמלצת משרד הבריאות בישראל הוחלט על סגירת מעברי הגבול בישראל למי שביקר בסין ב-14 ימים האחרונים, למעט ישראלים שהתבקשו להישאר בבידוד בית למשך 14 יום.
השווקים מוסיפים להגיב לעלייה באי- הוודאות. מדד ה-S&P500 ירד במצטבר מעט מעל 3%, כאשר מדדי המניות בגרמניה, צרפת, ואנגליה ירדו בשיעורים קרובים ל- 4%. מדדי המניות בהונג קונג ודרום קוריאה ירדו בחדות, בשיעורים מעט מתחת ל-6%. עבור מחירי הדלק בעולם היה זה השבוע השלילי ביותר מאז מאי אשתקד, עם ירידה של כ-7.0%, וירידה של כ-15% מתחילת השנה. לעת עתה, מדדי המניות של מרבית המדינות במערב, כולל ישראל, נמצאים בין 3% ל-4% מתחת לרמות השיא האחרונות. עם זאת, ניכרת השפעה חדה על מדד השווקים המתעוררים, הנמצאים במרחק של 10% מרמת השיא האחרונה.
התשואה לפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים ירדה ל-1.5%. כמקובל בתקופות של עלייה בסיכונים נרשם גידול בביקוש לאג"ח ממשלתיות. העקום האמריקני מגלם עתה הסתברות גבוהה יותר לאפשרות של שתי הפחתות ריבית על-ידי הפד במהלך השנה. שיפוע עקום התשואות האמריקני שב להיות שלילי בחלקו כאשר התשואות לשלושה חודשים ירדו מתחת לאלו של עשר שנים.
ההאטה הצפויה בצמיחה ברבעון הראשון בסין תשפיע גם על הצמיחה הגלובלית. מוקדם עדיין לאמוד את מידת הפגיעה של התפשטות נגיף הקורונה על הפעילות הכלכלית הריאלית, בעיקר בסין, אך אין ספק שההתפתחויות בענפי התעופה, התחבורה, הסחר הבינלאומי, ההגירה והמעבר של עובדים, שרשרת האספקה הגלובלית, והחברות הרב-לאומיות מצביעה על נזקים לא זניחים. כלכלני גולדמן זקס העריכו שתיתכן הפחתה של חצי אחוז בתחזית הצמיחה של סין השנה, מ-6.0% ל-5.5%.

ישראל ווירוס הקורונה – ענף התיירות בעולם צפוי להיפגע בשל החשש מהווירוס. ישראל סגרה שעריה בפני תיירים ועובדים מסין (כמו גם בפני כל מי ששהה בסין ב-14 הימים האחרונים טרם הגעתו לישראל). בשנת 2019 נכנסו לישראל כ-160 אלף תיירים מסין, שמהווים כ-3.4% מסך התיירים הנכנסים. אם המגיפה והסגר בסין ימשכו זה צפוי לפגוע גם ביצוא של ישראל לסין שהיקפו מגיע ל-4.7 מיליארד דולר בשנה. הפגיעה בכלכלה המקומית היא עקיפה, כל עוד הווירוס לא הגיע לכאן, והיא גם נמוכה ביחס למדינות אחרות, שהן בעלות משקל גבוה יותר של סחר עם אסיה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *