האם נטילת ויטמין D מונע קורונה?

מחקרים רבים נערכו בעולם ובארץ בנושא זה

לאחרונה נפוצה הידיעה לפיה לקיחת של ויטמין D עשוי למנוע את ההדבקות בקורונה או לחילופין לגרום למהלך קל של המחלה.

מכון דוידסון עושה סדר בדברים:

מכמה מחקרים נעשו עד כה בנושא, ביניהם מחקר ישראלי בשיתוף קופת החולים לאומית, אוניברסיטת בר אילן ואוניברסיטת תל אביב. הממצא העיקרי שעולה מהם הוא שהרמה של ויטמין D בדמם של חולי קורונה נוטה להיות נמוכה יחסית. עם זאת, רבים מהמחקרים בנושא סובלים מבעיות משמעותיות, ובכל מקרה הם לא מראים שהמחסור בוויטמין משפיע על סיכוי ההדבקה או על חומרת המחלה.

ויטמינים הם קבוצה של תרכובות אורגניות שחיוניות לגופנו בכמויות קטנות. את רובם גופנו אינו יודע להפיק בעצמו, ועלינו לצרוך אותם במזון שאנחנו אוכלים. יוצא הדופן הוא ויטמין D שאומנם קיים בדגים, ביצים ומזונות נוספים, אך מיוצר גם בעורנו כשאנחנו נחשפים לקרינה על-סגולה. ויטמין D חשוב לשמירה על בריאות העצמות, ויש מחקרים שמעידים שהוא מסייע לפעילות מערכת החיסון.

מחקרים שנעשו עד כה על הקשר בין ויטמין די למחלת COVID-19 לא השוו בין קבוצות שקיבלו באופן יזום מנות מוגדרות של ויטמין D לבין קבוצות שלא צרכו אותן.

כמו כן, פרט למחקר אחד, המחקרים שנבדקו לא לקחו בחשבון משתנים כמו רקע סוציואקונומי או מדד ה-BMI, המשמש להערכת השמנה על סמך היחס בין המשקל לגובה.

בנוסף, חלק מהמחקרים כללו רק חולים קשים, ולכן לא השוו כלל בין רמות הוויטמין בדמם של חולים קשים, קלים ונדבקים נטולי תסמינים (אסימפטומטים), וחלקם התבססו על מאגר נתונים מיושן לצורך ניתוח ממצאיהם. היבט נוסף שנעדר מהמחקרים בנושא הוא ההשפעות השליליות האפשריות של צריכת תוספי תזונה המכילים ויטמין D, שכן למרות חשיבותם הרבה לבריאות, צריכה מוגזמת של ויטמינים עשויה להזיק.

אחד הקשיים האפשריים בביסוס הקשר בין ויטמין D לתחלואה ב-COVID19 נובע מהאופן שבו נוהגים כיום למדוד את רמת הוויטמין בדם. כמו חומרים אחרים שאנו צורכים, ויטמין D עובר שינויים כימיים במהלך פעילותו בגוף. השיטה המקובלת לבדוק את הימצאות הוויטמין בגופנו הוא באמצעות מדידת מולקולה בשם קלצידיול, שהיא אחד התוצרים של הוויטמין שמגיע למחזור הדם, בעוד שהצורה הפעילה של ויטמין D פועלת בתוך התאים ומתפרקת שם בתוך זמן קצר. אף שרמת הקלצידיול אכן עשויה להעיד על כמות הוויטמין ועל תפקודו, דרוש מחקר נוסף כדי לאמת את זה.

לאור כל זאת, מסקנתם של חברי הדו"ח, וגם זאת של החוקרים הישראלים, היא שנכון להיום אין די ראיות כדי להמליץ על ויטמין D כאמצעי למניעת הדבקה בנגיף הקורונה או להתגוננות מפני המחלה שהוא מחולל.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *