הגר"ח הכריע: "אל תספרו לצעירים המתחזקים על עונשי הגיהינום"

פעילי קירוב שנכנסו השבוע למרן הגר"ח קניבסקי שאלו: האם נכון לספר על העונשים החמורים שיבואו לחוטאים? הגר"ח בתשובה נתן להם הדרכה מרתקת מה אסור ומה מותר לומר

בימים אחרונים נכנסו אל מעונו של מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, קבוצת פעילים העוסקים בקירוב רחוקים.

במסגרת הפעילות הם מקימים מסגרות שונות לבחורים הרחוקים משמירת המצוות, ומשתדלים לקרב אותם על ידי מסגרת בוקר, או ערב או סוף שבוע (לפי הביקוש). כידוע, בתקופתינו הנסיון קשה, והניסיונות האורבים לפתחו של כל אחד הם נוראים.

עם זאת, באופן בלתי מובן ומתקבל על הדעת, דווקא בתקופה הזו, ודווקא הרבה מאותם אלו שנפלו ברשתו של היצר ועברו עבירות, דווקא הם מתוך שערי הטומאה בו הם נמצאים, מרגישים את הריקנות ואת חוסר הסיפוק שמביא תאוות העולם, והם מבקשים לטעום מטעם החיים, מקדושת המצוות ומנועם התורה.

מכיון שבדרך כלל אותם נערים מתקשים להקדיש זמן רב לקיום התורה והמצוות, כל ארגוני ופעילי הקירוב מחפשים את נוסחת הזהב, מהי הדרך הנכונה למשוך אותם יותר זמן לבית המדרש, ולנצל במקסימום את הזמן בו הם קשובים לדברי התורה.

פעילי החינוך שנכנסו למרן שאלו כמה שאלות בנושא. בראשונה הם שאלו – כל בחור או איש שמגיע להתחזק, מגיע עם רמה אחרת של יראת שמים. אין בהם שווים. יש חזקים יותר וחלשים פחות, איך ניתן למסור שיעור משותף לכולם, ואולי לחלק את המשתתפים לדרגות שונות?

הגר"ח סירב לרעיון ומיד אמר: תמסרו להם שיעור בגמרא, וכדאי להתחיל במסכת ברכות, זה שווה לכולם והכל יתעלו מזה.

השאלה הבאה עסקה, כמובן, בצורת הלימוד: האם ללמוד איתם כמו בני תורה, מתוך גמרא שורה אחרי שורה? או להסביר להם רק את כללות הנושא – 'לספר' להם על התוכן של הגמרא? מדובר כמובן בכאלה שהגמרא זר להם לגמרי, הסבירו הפעילים.

תשובת הגר"ח: ללמד אותם כמו ילד רך, מתוך הגמרא, מילה אחרי מילה.

בשלב זה השיחה עסקה בשיחות המוסר.

הפעילים שאלו אם נכון לספר להם על עונשי הגיהינום, על הייסורים שעתידים לבוא על החוטאים, או לספר רק על נעימות הגן עדן, על שכרם של עושי רצון ה'.

תשובת הגר"ח: לא לפרט לא על זה ולא על זה, רק לדבר על סור מרע ועשה טוב באופן כללי. מבלי לפרט מידי.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. תגידו, מתי הנכד של הרב קנייבסקי, יענקי פותח ספר? הוא כל היום יושב ומנווט את הבית של סבו? או

    אולי הוא פטור מלימוד תורה? אולי יש לו פטור מהסבא ללימוד בשביל לנהל את הפוליטיקה החרדית לפי מה שכדאי ל לנכד? (אנשים יודעים לספר שלא נותנים לכולם להתקרב ולדבר עם הרב בלי השגחה של הנכד שלא רוצה שישמיעו לרב דברים שלא לרוחו של הנכד. )

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב