הגר"ח נשאל: האם אפשר לצרף למניין מתפללים בלי כובע וחליפה?

אנשים העוסקים בקירוב רחוקים נכנסו למרן הגר"ח קניבסקי ובפיהם מספר שאלות בוערות על סדר היום ובהם: האם לצרף למניין בחורי ישיבות יחד עם מתפללים שלא לובשים מגבעת. התשובות המפתיעות – בפנים

אנשים העוסקים בקירוב רחוקים נכנסו למרן הגר"ח קניבסקי ובפיהם מספר שאלות בוערות על סדר היום ובהם: האם לצרף למניין בחורי ישיבות יחד עם מתפללים שלא לובשים מגבעת.

בין השאר עלתה שאלה המצויה במסגרות שונות של קביעות שקובעים שם תפילה בציבור: בדרך כלל בין הבחורים נמצאים גם כאלה שעוד לא לבושים כבני תורה, שהולכים בלי מגבעת ומעיל עליון, ויש שגם הולכים עם מכנס וחולצה קצרים. גם אותם רוצים וצריכים לקרב.

השאלה אם אפשר להגיש אותם לתפילת מנחה או ערבית במטרה לקרב אותם וגם כדי שלא ירגישו מנוכרים.

תשובת הגר"ח היתה ברורה: לכתחילה אין להגיש אותם. הם צריכים לראות ולהכיר ששליח ציבור האמיתי, לובש בגדים 'נורמלים', אבל אם קרה ואחד מהם ניגש כבר לעבור לפני התיבה, כאן יש צד קולא, שכיון שאם יורידו אותו יתבייש מאוד, אין צריך לומר לו לרדת (כמובן אין ללמוד מזה הלכה למקרים אחרים).

עוד נשאל מרן, איך להתייחס לנושאים של מדינה, יום העצמאות, יום ירושלים, ואם ניתן לכל הפחות לדבר על 'חצי כוס המלאה' על עובדת היותנו יכולים לשמור תורה ומי שרוצה יכול גם ללמוד תורה, ולהבדיל לא כמו שהיה בתקופות ארוכות בין הגויים בחו"ל.

על כך ענה הגר"ח: על כגון זה אמרו חז"ל יפה שתיקה לחכמים וקל וחומר לטיפשים. אם מוכרחים לדבר, אפשר, אבל להימנע מכך ככל היותר.

הגר"ח נשאל: האם ראוי להעיר לבחור שמגיע עם עגילים, או לבוש שחץ שאינו הולם, שעליו לשנות את דרכיו?
הגר"ח השיב: אם זה יעזור, צריך להעיר אבל בצורה חכמה שיביא תועלת.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. צבועי ב.ב שכחתם לשאול האם מותר להתפלל עם אברייכים שנשותיהם עם פאה פרוצה

    את זה הם לא ישאלו כי הם ערב רב

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב