ההשפעה של הסכם השלום עם האמירויות על כלכלת ישראל

התוצר של ישראל ברבעון השני של השנה התכווץ בשיעור שנתי של 28.7%

התוצר של ישראל ברבעון השני של השנה התכווץ בשיעור שנתי של 28.7%. התוצר ברבעון השני היה נמוך ב-7.8% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.

הירידה החדה בפעילות משקפת את הסגרים ואת החששות של הציבור שלא אפשרו פעילות כלכלית סדירה.

הפגיעה דומה מאוד בכל המדינות המפותחות, ואפילו בשוודיה שכלל לא הטילה סגר. ההוצאה הציבורית גדלה ברבעון זה בשיעור שנתי חד של כ-25%, נתון שמיתן מעט את התכווצות התוצר.

היכולת של הממשלות להשפיע בטווח הזמן הקצר על הצמיחה היא מוגבלת בכל העולם. החל מחודש מאי אנו רואים שהמשק עבר לשגרה כלכלית של חיים בצל הקורונה. אנו צופים לכן שברבעון השלישי נראה זינוק חד בצמיחה, ובעיקר בצריכה הפרטית. במסגרת השגרה החדשה שמסתמנת, רמת הפעילות הכלכלית לא שבה לזו של טרם הקורונה, וצופים שהתוצר יתכווץ השנה בכ-7%.

הצריכה הפרטית התאוששה ביחס לחודשי הסגר, אך יחד עם זאת היא עדיין נמוכה ביחס לתחילת השנה: ההוצאות בכרטיסי אשראי לדוגמה נמוכות בשבועיים האחרונים של יולי בכ-12% לעומת הרמה של טרם הקורונה. סגירת השמים, ממתנת מעט את הפגיעה בצריכה המקומית ואנו רואים תפוסה גבוהה במלונות הנופש ובצריכת מזון.

הסכם השלום עם האמירויות והירידה בסיכויים לבחירות בתקופה הקרובה מקטינים את הסיכון להפחתה בדירוג האשראי של ישראל.

ההסכם עם האמירויות משפר את מעמדה המדיני והאסטרטגי של ישראל באזור, ויכולות להיות לו גם השפעות כלכליות חיוביות. לאיחוד האמירויות יש לדוגמה קרן עושר שנאמדת ב-800 מיליארד דולר, ויתכן שבעתיד הם יחליטו להשקיע גם בישראל.

מדד המחירים לחודש יולי עלה בשיעור של 0.2%, מעט מעל לתחזית שלנו (עלייה של 0.1%). לא היו הפתעות גדולות בסעיפי המדד השונים. מחירי שכר-הדירה נמצאים במגמת התמתנות מתחילת השנה, ומעריכים כי סעיף זה ימשיך לרדת.

הירידה בקצב האינפלציה השנתית בחודשים האחרונים הושפעה מסעיפים כמו דיור, הלבשה והנעלה, הארחה, נופש וטיולים ונסיעות לחו"ל. בחלק מהסעיפים אנו מניחים שנראה תיקון כלפי מעלה, לדוגמה, מחירי הנסיעות לחו"ל צפויים לעלות כשהלמ"ס תשוב למדוד אותם. מחירי הארחה נופש וטיולים החלו לעלות ביולי, וצפויים לעלות גם באוגוסט. השפעת סעיפים אלו על האינפלציה בחודשי הקורונה נאמדת על ידנו בכ–0.7% (ללא השפעת הירידה במחירי הדלקים). אנו צופים עליית מדד של 0.6% ב–12 החודשים הקרובים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *