החתן של ארדואן הבריז: דרמה פוליטית בטורקיה – ד"ר דרור מנור

לאחרונה אנו עדים לדרמה פוליטית בטורקיה: שר האוצר, בראט אל-ביירק, הנשוי לבתו של הנשיא טאיפ ארדואן, הודיע על התפטרותו לאחר שנכשל בטיפול במשבר הכלכלי מדינה, אשר החריף עוד יותר בעקבות מגפת הקורונה

לאחרונה אנו עדים לדרמה פוליטית בטורקיה: שר האוצר, בראט אל-ביירק, הנשוי לבתו של הנשיא טאיפ ארדואן, הודיע על התפטרותו לאחר שנכשל בטיפול במשבר הכלכלי מדינה, אשר החריף עוד יותר בעקבות מגפת הקורונה. ההודעה על ההתפטרות הגיעה לאחר שהנשיא מינה לתפקיד נגיד הבנק המרכזי את אחד ממתנגדיו החריפים של אל-ביירק. ארדואן, שמינה את חתנו לתפקיד ביולי 2018 והגדיר אותו כממשיך דרכו, מיהר לקבל את התפטרותו של השר הצעיר. אין ספק כי מדובר בטלטלה פוליטית רצינית, שעלולה לסבך עוד יותר את מצבה הכלכלי הרעוע של טורקיה הנאבקת מזה חודשים רבים במגפת הקורונה.

בראט אל-ביירק בן ה- 42 הכריז ביום ראשון, 8 בנובמבר, במפתיע את התפטרותו לאחר כשנתיים בשל סיבות רפואיות. הוא ציין כי יקצה זמן רב יותר למשפחתו לאחר שיגיש את התפטרותו. אל-ביירק הוא איש עסקים שהתחנך בארה"ב. הוא נצר למשפחה ידועה בטורקיה, ואביו היה פוליטיקאי ועיתונאי מוכר. קרבתו לארדואן סייעה לו להתמנות לתפקיד שר האנרגיה בשנת 2015, זמן קצר לאחר שנכנס לפוליטיקה.

גורמים שונים בטורקיה בטוחים כי הסיבה האמיתית להתפטרותו של שר האוצר היא אחרת: אל-ביירק הכריז על התפטרותו יום לאחר שארדואן מינה את שר הפנים לשעבר, נאסי איגבאל, לנגיד הבנק המרכזי. איגבאל נחשב ליריב מושבע של אל-ביירק ומתח פעמים רבות ביקורת על התנהלותו בנושאים כלכליים. ההתפטרות גרמה לארדואן למבוכה רבה: הוא בעצמו מינה את חתנו לשר האוצר לפני כשנתיים, ואף הכריז עליו כממשיך דרכו. כעת לא הייתה לו ברירה, והוא נאלץ להודיע כי הוא מקבל את ההתפטרות.

ישנם מומחים המעריכים כי ארדואן פיטר את חתנו בעקבות שיקולים מקצועיים שנועדו להציל את כלכלתה הרעועה של טורקיה. המדינה נתונה בעיצומו של משבר כלכלי חמור ההולך ומחריף, כאשר מגפת הקורונה תורמת אף היא למצב. אנשי עסקים בכירים במדינה טוענים כי שר האוצר עשה לביתו במקום לדאוג לכלכלה הטורקית. למעשה, האשמות על מעשי שחיתות רודפות אותו מאז שנת 2015. אותם אנשי עסקים מדגישים כי אל-ביירק ניצל היטב את מעמדו הבכיר לתיווך בין גופים וארגונים מסחריים לבין ארגוני טרור, ובראשם דאעש- ארגון המדינה האסלאמית. השר לקח לכיסו אחוזים מאותן עסקאות מפוקפקות, כולל בתחום הנפט, אשר הרוויח מהן כסף רב.

השר אל-ביירק נכשל כישלון טוטאלי בכל הקשור לטיפול בכלכלה הטורקית. האינפלציה במדינה האמירה ל- 33 אחוז, והלירה הטורקית התרסקה ביותר משלושים אחוז אל מול הדולר. סביר להניח כי השר המתפטר ידע כי הוא האשם העיקרי במצב הכלכלי הקשה, וכי אין באפשרותו לשפר את המצב. גורמים אופוזיציונריים במדינה טוענים כי מתחת לפני השטח מתנהלים מהלכים שנועדו להדיח את הנשיא ארדואן מתפקידו לאחר 18 שנה- על ידי חתנו, שר האוצר לשעבר.

ברור לכל כי הדיקטטורה בטורקיה עוברת כל גבול. אם אל-ביירק לא היה חתנו של ארדואן, לא היה שום סיכוי שהוא היה מתמנה לשר האוצר בשנת 2018, וגם לא לשר האנרגיה בשנת 2015. חמור מאוד שאדם שנשא בתפקיד כה רגיש כמו אל-ביירק, היה מעורב במעשי שחיתות חמורים מזה מספר שנים, ולא הודח מתפקידו. אם הנשיא ארדואן לא ימנה בקרוב לתפקיד שר האוצר אדם בעל שיעור קומה, ייתכן שטורקיה תדרדר למצב כלכלי קשה ביותר, ויהיה לה קשה מאוד להיחלץ ממנו. ארדואן צריך לקוות כי מגפת הקורונה לא תחמיר עוד יותר בארצו, כיוון שהדבר יחליש עוד יותר את כלכלתה הרעועה של טורקיה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *