המאבק על החילוניות הטורקית • ד"ר דרור מנור

החילוניות של העיר אינסטנבול מנוגדת לחלוטין לטורקיה המוסלמית והשמרנית. בשנים האחרונות צמחו בעיר תנועות מחאה שפעלו נגד משטרו של ארדואן. טור

ביום ראשון, לאחר שכפה בחירות חוזרות באיסטנבול, איבד הנשיא ארדואן באופן סופי את שליטתו בעיר החשובה ביותר בטורקיה, לאיממוגלו החילוני, אשר השיג ניצחון מוחץ. כעת תושבי העיר משוחחים ביניהם על תקווה חדשה שתוביל אולי לסיום שלטונו של העריץ הטורקי.

בעיני מדינות המערב, וביניהן ישראל, מצטיירת איסטנבול כפניה החילוניות והמערביות של טורקיה. הרי מדובר למעשה במטרופולין מערבי בסגנון אירופאי, אשר מלא בבתי קפה, מסעדות, מועדונים, חנויות וצעירים חילונים ותוססים. לא סתם מכניסה העיר כסף רב לאוצר הטורקי מתיירות. התיירים המערביים, שביניהם ישראלים רבים, אוהבים מאוד את העיר ומבלים בה רבות.

כמובן שתדמיתה החילוני של העיר מנוגדת לחלוטין לטורקיה המוסלמית והשמרנית. בשנים האחרונות צמחו בעיר תנועות מחאה שפעלו נגד משטרו של ארדואן, ושהובילו למהומות קשות שדוכאו ביד רמה על ידי הרשויות. לעיתים היה נדמה שנראה מהפכה נוסח המהפכות שאירעו במדינות ערב בעקבות האביב הערבי.

עם זאת, חשוב להדגיש כי לצד תושביה החילוניים הרבים, כוללת איסטנבול שמכילה בתוכה 15 מיליון תושבים גם תושבים שמרנים ודתיים רבים, שתומכים ללא סייג בממשלו של ארדואן, ומעריצים אותו ואת מפלגתו הערצה עיוורת. למרות ההפסד הצורב של הנשיא הטורקי הכל יכול בבחירות בעיר, עדיין תושבים רבים נתנו את קולם לארדואן.

אין ספק כי מדובר בתבוסה צורבת לנשיא טורקיה במיוחד לאור קשריו ההדוקים עם איסטנבול. הרי ידוע שארדואן נולד וגדל בעיר, והיא אהובה עליו מאוד. הוא החל בה למעשה את הקריירה הפוליטית שלו, ומאז הוא זינק והפך להיות נשיאה הבלתי מעורער של טורקיה. בשנת 1994 הצליח ארדואן להוביל למהפך באיסטנבול ונבחר להיות לראש העיר על חשבונו של המועמד החילוני שהתמודד מולו. מאז הונהגה העיר, המהווה את הבירה הכלכלית של טורקיה, על ידי ראשי ערים איסלאמיסטיים שנתמכו על ידי ארדואן. על כן, מה שארע ביום ראשון מהווה תבוסה צורבת לנשיא הטורקי, שבוודאי יהיה כעת מוטרד יותר ויותר לגבי עתידו.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *