המוח היהודי ישראלי "ממציא לנו פטנטים" במלחמה בקורונה

"מדינת ישראל חייבת לפתח יכולת עצמאית בכל הקשור להתמודדות עם נגיף הקורונה"

"הראש היהודי ממציא לנו פטנטים", זו אמירה שבמשך שנים הוכיחה את עצמה. בעידן הנוכחי בה האנושות נמצאת במירוץ כנגד התפשטות הקורונה ובהצלת חיי אדם, המוח היהודי הישראלי, עובד שעות נוספות, בכדי להשיג פיתוחים שונים החל אמצעי מיגון, וכלה בחיסונים ותרופות.

מיגון צוותי הרפואה, הינו אחד הנושאים הבעייתיים שנתקלו בישראל, בגלל המחסור העולמי וגם בגלל מוכנות חסרה. לשם כך, 'המעבדה לתלת מימד באיכילוב' החלה לייצר 2000 מגני עיניים לטובת מיגון הצוות הרפואי באיכילוב מפני הקורונה.

המסיכה מיוצרת בהדפסת תלת מימד מחומרים ייחודים לשימוש רב פעמי מחומרים עם תקינה רפואית שניתנים לסטריליזציה, דבר שיקל על ההגנה של הצוותים שעובדים מסביב לשעון ועל ההצטיידות המהירה על פי דרישת המוסדות, תוך מענה מהיר ואיכותי שהוא גם אקולוגי-סביבתי.

ד״ר שלמה דדיה, מנהל היחידה לחדשנות כירורגית ומעבדת התלת מימד באיכילוב: ״המאבק בנגיף הקורונה דורש תגובה מהירה ומידית הן מבחינת מיכשור רפואי ומיגוני הולם למטופלי הקורונה והן לצוות הרפואי המטפל בהם. טכנולוגית ההדפסה בתלת מימד מתגלה בימים אלו במלוא חיוניותה ביכולתה לתת מענה מהיר ויצירתי לאתגר דרך הדפסת תלת-מימד של מיכשור רפואי ומיגוני נדרש זה״.

אחת מהחששות הגדולים בישראל היה, היעדר מכונות הנשמה, אשר יכולות להציל חיי אדם כפשוטו.

נגיף הקורונה בחומרתו, יכול לגרום לבני אדם להגיע לידי מצוקה נשימתית מסכנת חיים, בה הדרך היחידה לדאוג להציל חיי אדם היא באמצעות מכונות הנשמה. היות וכמות המכונות בארץ אינה מספקת לצפי השחור מכל, החלו בארץ לעשות כל מאמץ אפשרי לרכוש ברחבי העולם מכונות ולשם כך השתמשו גם ביכולותיו של 'המוסד'.

אך היו שהבינו שגם זה אינו פתרון מספק, כך בהנחיית שר הביטחון, משרד הביטחון יחד עם התעשייה האווירית וחברת אינוויטק החלו בייצור סדרתי של מכונות הנשמה מתוצרת ישראל.

והנה, מפא"ת ומינהל הרכש (מנה"ר) במשרד הביטחון, חברת אינוויטק ומפעל הטילים של התעשייה האווירית, השלימו הקמת פס ייצור ראשון מסוגו של מכונות הנשמה מסוג Ventway Sparrow ומסרו 30 מכונות ראשונות למשרד הבריאות.

״מדינת ישראל חייבת לפתח יכולת עצמאית בכל הקשור להתמודדות עם נגיף הקורונה. אסור לנו להישאר תלויים ברכש ממדינות אחרות. עלינו לפתח עוצמה בלתי תלויה״, כך השר בנט.

מעל הכל כולם יודעים, שהמניעה היא התרופה ביותר למחלה. מקומות רבים בעולם עמלים מזה חודשים רבים, על פיתוח חיסון כנגד הקורונה. נראה שדווקא מדינת ישראל הקטנה בחסדי ה', עומדת יפה באתגר ומובילה פיתוח חדשני ביותר.

מנהל המכון הביולוגי בנס ציונה, פרופ' שמואל שפירא, מסר, שחלה התקדמות משמעותית ב"תכנון קדם החיסון" וכי במכון נערכים כעת "לקראת מודל לתחילת הניסוי בבעלי חיים".

המומחים האופטימיים ביותר מעריכים שכל התהליך יימשך חודשים ארוכים – אם הכל ילך כמתוכנן. כך או כך, סביר להניח שלא יהיה חיסון לאוכלוסיה בתוך פחות משנה וחצי. אם אכן יושלם התהליך כנדרש ובידיה של ישראל יהיה חיסון לנגיף, מדובר בהישג מדעי, בייחוד לנוכח פרק הזמן הקצר של פיתוח החיסון.

אחת הבעיות בבדיקות הקורונה בישראל היו אותם מטושים אשר היה מחסור בהם בארץ, אלו שני מקלות ארוכים, שבקצה צמר גפן שדרכו לוקחים דגימות רוק מהחשודים כחולים בקורונה.

משרד הבריאות אישר ייצור מקומי של מטושים בישראל, על ידי חברת ״נובה מד" הממוקמת בירושלים. היקף הייצור יעמוד בשלב ראשון על 5,000 מטושים.

בנוסף בכדי לעמוד בכמה שיותר בדיקות יומיות, ב'מכון ויצמן' הבינו את חשיבות הסוגיה, והחלו לעבוד על פיתוח חדש, שיאפשר להגביר משמעותית את הקצב – עד כדי 20 אלף בדיקות ביום. בימים הקרובים המערכת צפויה להיות מוכנה לפעולה. פרופ' עמית. "זה פרויקט שמנצל טכנולוגיות מאוד מתפתחות שאנחנו עובדים איתן במחקרים בתחום הריצוף הגנטי של תאים בודדים. כיילנו מערכת שמשתמשת בהרבה מאוד טכנולוגיות מולקולריות מתקדמות שמגבירות את רגישות הבדיקה ומקצרת את הזמן וכמות הדגימות בסדרי גודל שנובעים מהטכנולוגיות החדשות ומרובוטים שאנחנו משתמשים בהם".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *