המצב הפוליטי בלבנון – ד"ר דרור מנור

למרות היות של דיאב מוסלמי-סוני, בדומה לקודמו בתפקיד אל-חרירי, דווקא השיעים הם אלו שתומכים בו ולא הסונים, אשר מעדיפים לשבת על ספסלי האופוזיציה (כולל מפלגת אל-מוסתקבל של אל-חרירי). ארגון הטרור הרצחני, חיזבאללה, ביחד עם מפלגת אמל אשר מונהגת על ידי יושב ראש הפרלמנט נביה ברי, הם אלו שבחרו בראש הממשלה הסוני החדש, הביעו בו תמיכה נרחבת והתחייבו להצביע עבורו ללא הסתייגויות

לאחרונה נקבע כי הפוליטיקאי והמהנדס הלבנוני פרופ' חסן דיאב, אשר זוכה לתמיכה מוחלטת מחיזבאללה, יחליף בתפקד את ראש הממשלה המתפטר, סעד אל-חרירי. אין ספק כי מדובר בטלטלה רצינית עבור הפוליטיקה הלבנונית המסובכת ממילא, ובמיוחד לאור המצב הכלכלי הקשה הקיים בלבנון.

בעקבות ההפגנות הענקיות שנערכו ברחבי לבנון בתקופה האחרונה, הוסכם במדינה על מינויו של ראש ממשלה חדש: חסן דיאב, פרופסור להנדסת אלקטרוניקה, המשמש כסגן נשיא האוניברסיטה האמריקאית בביירות. בשנים 2014-2011 כיהן דיאב כשר החינוך וההשכלה הגבוהה של לבנון. ביום שישי, 20 בדצמבר, נכנס דיאב עם פמלייתו הענפה לארמונו של נשיא המדינה מישל עאון לאחר שהשיג 69 חתימות של חברי הפרלמנט, אשר היוו את הרוב הדרוש לתמיכה במועמדותו לתפקיד ראש הממשלה. אמצעי התקשורת הלבנוניים הכתירו אותו במהרה כראש הממשלה החדש של המדינה. זאת לאחר שראש הממשלה הקודם, סעד אל-חרירי, נאלץ להתפטר מתפקידו עקב מחאתם של ההמונים והמשבר הפוליטי והכלכלי החמור אליו נקלעה לבנון.

למרות היות של דיאב מוסלמי-סוני, בדומה לקודמו בתפקיד אל-חרירי, דווקא השיעים הם אלו שתומכים בו ולא הסונים, אשר מעדיפים לשבת על ספסלי האופוזיציה (כולל מפלגת אל-מוסתקבל של אל-חרירי). ארגון הטרור הרצחני, חיזבאללה, ביחד עם מפלגת אמל אשר מונהגת על ידי יושב ראש הפרלמנט נביה ברי, הם אלו שבחרו בראש הממשלה הסוני החדש, הביעו בו תמיכה נרחבת והתחייבו להצביע עבורו ללא הסתייגויות.

אין ספק כי לפרופ' חסן דיאב יש עבודה רבה, במיוחד בכל הקשור בייצוב מצבה הכלכלי הרעוע ביותר של לבנון. דיאב יצטרך להשתמש בפתרונות יצירתיים על מנת לנסות ולשפר את המצב הקיים. ייתכן כי בעקבות המהפך השלטוני יסכימו מנהיגי העולם הערבי, ובמיוחד מדינות הנפט העשירות בראשות סעודיה, להעניק ללבנון הלוואות ומענקים כדי להחזיר אותה, אפילו באופן איטי, למצב שבו הייתה לפני מספר שנים. לאור ההשפעה הגדולה של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, קשה להאמין שאותן מדינות תמהרנה להירתם ולסייע ללבנון.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *