המשמעות של הביקור ההיסטורי של טראמפ בצפון-קוריאה • ד"ר דרור מנור

הפגישה אורגנה באופן חובבני למדי: הרי טראמפ הזמין את קים לפגישה באמצעות ציוץ קצר בטוויטר, זאת תוך ביקורו בדרום-קוריאה. איזו משמעות יש לזה? • טור

בתחילת השבוע שעבר נערך מפגש היסטורי בין מנהיגי ארה"ב וצפון-קוריאה. היה מדובר במפגש קצר שאורגן באמצעות הרשתות החברתיות. בכך היה הנשיא דונלד טראמפ לנשיא האמריקני הראשון שביקר בצפון-קוריאה. הפגישה בין שני המנהיגים נערכה באזור המפורז בין שתי הקוריאות, ורק לאחר סיומה חצה טראמפ לעבר צפון-קוריאה. הנשיא האמריקני הדגיש במידה רבה את חשיבותו של הביקור, בכך שאמר ש"דברים חיוביים רבים קורים".

אולם חשיבותו של המפגש מוטלת בספק. הפגישה אורגנה באופן חובבני למדי. הרי טראמפ הזמין את קים לפגישה באמצעות ציוץ קצר בטוויטר. זאת תוך ביקורו בדרום-קוריאה. הנשיא האמריקני ראה בביקור זה כבוד גדול, ואף אמר כי הוא מרגיש נהדר לאור המאורע ההיסטורי. טראמפ לא הצטער כלל על כך שהפגישה נערכה באופן כה חפוז ואורגנה על ידי הרשתות החברתיות בלבד. קים מצדו הדגיש כי מדובר בצעד אמיץ של נשיא ארה"ב, וכי ארצו רוצה לסיים את היחסים הצוננים והלא נעימים בין שתי המדינות.

בנוסף, נוצר הרושם כי טראמפ נהג בקלות דעת בנושא הגרעין. הנשיא ומנהיג צפון-קוריאה הסכימו לחדש את המשא-ומתן על פירוז חצי-האי הקוריאני מגרעין. הנשיא האמריקני התייחס לנושא בקלות דעת ובזלזול, והדבר בא לידי ביטוי בהתייחסותו לניסוי הגרעיני שערכה צפון- קוריאה אחרי כישלונה של ועידת הפסגה הקודמת. טראמפ אמר מפורשות כי לא מדובר בבעיה, כיוון שהניסוי שנערך לא הפעיל טילים לטווח ארוך.

ברור כי ההתפתחויות האחרונות לא יובילו לפירוק צפון-קוריאה מהנשק הגרעיני. גורמים במודיעין האמריקני מודעים היטב לכך, ויודעים כי שום דבר בנושא לא יתקדם במידה ראויה אם שני הצדדים לא יגיעו להסכמות ברורות. אחד הדברים המרגיזים בכל הסיפור הוא התעלמותו של נשיא ארה"ב מהעובדה שקים מוציא להורג בדם קר את כל מתנגדיו (אפילו ממשפחתו הקרובה), או אוסר אותם במחנות עבודה עם עבודת פרך.

אולם טראמפ בשלו: הוא מעוניין להראות לעולם כולו שהוא יכול להגיע להישגים שנשיאי ארה"ב הקודמים לא הצליחו להגיע אליהם. נראה שמי שיוצא המנצח הגדול מכל הסיפור הזה הוא מנהיג צפון-קוריאה קים, שהפך להיות ממנהיג דחוי של מדינה ענייה ומורעבת למנהיג המקובל על ידי המערב והמחוזר על ידי נשיא ארה"ב. זאת כאשר הוא מחזיק בבונקרים בארצו ארסנל של פצצות גרעיניות, ואין בכוונתו לוותר על אף אחת מהן.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *