המשפיעים מאחורי הקלעים: מוביל התהליכים של חב"ד

השבוע בחרנו להתמקד בחסידות חב"ד, ובאחד האנשים המשפיעים ביותר בחסידות, מי שמוביל תהליכים רבי משמעות בחסידות ומחוצה לה, אך נטוע היטב מאחורי הקלעים, איש שהצליח להביא לחסידות חב"ד בישראל הישגים מרשימים בשנים האחרונות, ועשה דברים שרבים רבים לא הצליחו לפניו, הכירו את מי שמכונה מזכ"ל אגודת חסידי חב"ד, הרב אריאל למברג שסוגר בימים אלה בר מצווה לכניסתו לתפקיד.

השבוע בחרנו להתמקד בחסידות חב"ד, ובאחד האנשים המשפיעים ביותר בחסידות, מי שמוביל תהליכים רבי משמעות בחסידות ומחוצה לה, אך נטוע היטב מאחורי הקלעים, איש שהצליח להביא לחסידות חב"ד בישראל הישגים מרשימים בשנים האחרונות, ועשה דברים שרבים רבים לא הצליחו לפניו, הכירו את מי שמכונה מזכ"ל אגודת חסידי חב"ד, הרב אריאל למברג שסוגר בימים אלה בר מצווה לכניסתו לתפקיד.

נתחיל עם משהו בנימה אישית, המקום היחיד שנחשפתי אל דמותך היה בפרסום של תמונות על שיעורי תורה שלך עם שרים ואישי ציבור, מה המטרה בשיעורים הללו, הרי השר החילוני נשאר חילוני והחרדי ישאר חרדי?

קודם כל הרבי היה נוהג להזכיר את דברי הגמרא ופסק דין הרמב"ם ש"אדם חייב לראות עצמו ואת כל העולם כולו חציו זכאי וחציו חייב עשה מצווה אחת הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות", עצם הנחת התפילין והלימוד תורה עם כל יהודי היא הגשמת מטרה בפני עצמה, גם אם בעקבותיה לא יצא כלום כביכול, ברור אבל שאם אנשים שהם נבחרי ציבור, בעלי השפעה ומעמד מצטלמים כשהם מקדישים זמן ללימוד או להתפלל הדבר יכול להשפיע על אחרים לעשות כמותם, 'מצווה גוררת מצווה' וכידוע שזו הסיבה ש'מצווה לפרסם עושי מצווה', דבר נוסף כשיהודי שיש לו אפשרות להחליט בענינים הרי גורל, חשוב מאוד שעל מעשים אלו תהיה השפעה של תפילותיו ולימודו, ולכן אני מקפיד לקשר כל פגישה עם 'מבצע תפילין' או 'מבצע תורה', גם עם אותה אישיות היא דתית או חרדית, כל אחד שמח ללמוד יחד חסידות או הלכה ברמב"ם, או כל דבר בתורה שנמצא על סדר היום.

הרב למברג אולי תסביר מה זה התפקיד מזכיר כללי של אגודת חב"ד, ואולי בעצם צריך לקרוא לך בשם שמכנה אותך בטוויטר עורך השבועון עיתון 'כפר חב"ד' ר' מנחם כהן, 'שר החוץ של חב"ד' כך הוא קורא לך, אכן כך?

לחסידות חב"ד אין שרים, לא שר חוץ ולא שר פנים, החלום של כל חסיד הוא לעשות נחת רוח לרבי, על זה מחנכים כל חסיד חב"ד מהרגע שהוא נולד, ובכל תפקיד שמטילים עליך בחיים הייעוד הזה לא משתנה, זה איחול שכל חסיד מאחל לו עצמו ולבני משפחתו.

אז בא נכנס לתוך התפקיד, יש לך תכנית מסודרת מה עליך לעשות בתור מזכ"ל?

יש בהחלט תכנית מסודרת שזכיתי להכין מייד בכניסתי לתפקיד, התכנית בנויה באופן צמוד ומתוך האגרות של הרבי שנכתבו לאגודת חב"ד במשך השנים, זה מדהים לראות שהרבי שירטט במדוייק איך הארגון הזה צריך לעבוד, את התכנית הגשתי ליו"ר אגודת חסידי חב"ד הרב יוסף יצחק אהרונוב, ומתקדמים לפי התכנית הזו.

ובכל זאת יש 'חזון על' שאתה מציב מעל הכל?

נכון, יש תמיד דגש מסויים שאתה רוצה להגיע אליו יותר, בתור "אבוך במאי הוי זהיר טפי", המטרה שלי באופן אישי, היא להצליח להביא ולהראות באופן מוחשי וחזותי שחב"ד על כל מה שהיא מסמלת, והרבי מליובאויטש בראשה הם קונסנזוס. שיראו זאת בתמונה ברורה שהם אהובי כל הציבורים בישראל. זה לא סוד שהחברה בישראל מפולגת ומשוסעת בין ימין ושמאל וכו', כמעט ואין נושא בעולם שאין עליו חילוקי דעות קוטביים, תנועת חב"ד היא לא תנועת פרווה, הרבי הציב מטרות ברורות ודעות חדות וברורות בנוגע לדאגה לעתיד העם בארץ הקודש, בכדי להביא לכך שכל נציגי הקבוצות בישראל על כל רבדיו יבואו ויצדיעו לחב"ד זו יומרה לא קטנה בכלל, אני לא מדבר רק על הזדהות, אני מדבר להצדיע על כך במלא הכבוד ובאופן פומבי, זה לא דבר של מה בכך.

אני זוכר לפני כמה שנים טובות, ישבתי לשיחה עם השר דן מרידור , באותם ימים הוא היה שר המודיעין, והשיחה גלשה ליחס המיוחד שהיה לראש הממשלה שמיר עם הרבי, ומרידור אומר לי, אתה בטוח? הייתי שר בממשלתו ולא ידעתי על כך, הצגתי בפניו קטע וידיאו ששמיר מספר על הקשר המיוחד עם הרבי, הוא אמר לי אני מופתע, הוא אמר אני חושב ששמיר ובכלל רוב הסיעות בכנסת רחוקים מכל קשר עם רבנים ובודאי עם חב"ד שיש לה אג'נדה כל כך ברורה בנוגע לעם ישראל וארץ ישראל, פתאום שמתי לב שמה שלי ברור כל כך, לא ברור גם לאנשים כל כך ותיקים במשכן הכנסת, הבנתי שאנחנו צריכים לעשות משהו שיראה את האמת.

ומה האמת?

מבחינתי ברגע שבדקות הפותחות את המהדורה המרכזית בערוץ 2 בפריים טיים של המדינה, מדווחים על כך שכל ראשי הסיעות בכנסת קואליציה ואופוזיציה ראו לעצמם חשיבות להגיע ולהצדיע לרבי ולחב"ד במשך יום שלם מול המצלמות, ואם ידיעות אחרונות וישראל היום בוחרים לכתוב על כך בהרחבה, זוהי אבן דרך משמעותית בחזון שהוצב.

עוד נגיע לאירועים בכנסת שיזמת וביצעת. אתה בכלל בנו של מי שהקים את פרקליטות מחוז צפון, הפרקליט המחוזי ר' מרדכי למברג, מי שנחשב לבכירי הפרקליטים והיה מועמד להיות פרקליט המדינה, הוא לא רצה שתמשיך בדרכו? אתה לא רצית להמשיך בדרכו של אביך?

לגבי מה שאבא שלי רצה צריך לשאול אותו, אבל אני חושב שמעשיו מדברים בעד עצמם, הוא שלח את ילדיו כולם ללמוד במוסדות חב"ד והאושר הכי גדול שלו זה לראות את הילדים שלו לומדים תורת הנגלה ותורת החסידות בישיבות של הרבי.

אז אולי כמה משפטים ביוגרפיים, מאיפה באת איפה למדת?

נולדתי בעיר עפולה בשנת תשמ"א, כמו שהזכרת קודם, הגענו לעיר הזו בגלל תפקידו של אבי, שנשלח על ידי המדינה לייסד את הפרקליטות במחוז הצפון ולעמוד בראשה. למדתי בביה"ס היסודי בת"ת חב"ד במגדל העמק והתחנכתי בישיבות תומכי תמימים בלוד ובכפר חב"ד. בשנת תשס"א נסעתי ללמוד בחצרו של הרבי מליובאויטש 770 בניו יורק. והוסמכתי לרבנות בבית המדרש הגבוה לרבנות בפלורידה של הרב ליברמן. בשנת תשס"ד התחתנתי עם זוגתי תחי' ביתו הרב מנחם ולפא רב קהילת חב"ד ויו"ר מוסדות חב"ד בעיר ומאז אני גר בנתניה.

ביום ג' בתמוז תשנ"ד היית בסך הכל ילד בר מצווה, האם אתה עצמך פגשת את הרבי?

נכון, יום הבר מצווה שלי היה ביום ד' תמוז תשנ"ד… לגמרי יום שלא ישכח, זה לא בדיוק המקום לתאר את האוירה של אותו יום בר מצווה..

יחד עם זה, בשנת תשמ"ג, אבי שי' נסע עם שני אחיי הגדולים לרבי, ואילו אני ואימי נשארנו בארץ, הייתי אז בסך הכל תינוק בן שנתיים, הרבי באופן נדיר שלח עבורינו עם אבי 2 סידורים ממנו אישית, אחד לי ואחד לאימי, הסידור הזה כמובן מלווה אותי בכל הרגעים המשמעותיים, ממנו התפללתי ביום הבר מצווה וביום החתונה וכך גם ילדיי, מאוחר יותר כשהייתי כבר בן תשע, אבי לקח אותי למשך כמעט שלושה שבועות אצל הרבי, זו היתה תקופת חג החנוכה שנת תשנ"א, זה היה ממש גן עדן אמיתי, זכיתי -בזכות אבי כמובן- לקירובים נדירים ביותר, בכל פעם שעברנו ליד הרבי, הרבי עצר אותנו ודיבר איתנו, ראינו אז רוח הקודש בגילוי בכמה הזדמנויות, למרות שהיו אז אלפי אורחים באותו חנוכה, בגלל תפקידו של אבי העמידו אותנו הכי קרוב שאפשר, בהתוועדויות על הבימה מאחורי הרבי, והכי קרוב לרבי בתפילות וכו', ובכל משך אותם ימים, הרגשנו שהרבי מתעניין ומארח אותנו באופן אישי, בכל פעם שאני נזכר בזה העיניים מתלחלחות…

אני רואה את הדמעות בעיניך, זה געגועים למה?

אני חושב שלכל חסיד חב"ד יש את ההרגשה הזו של שתי פנים, יש את הרגש אל הרבי כראש בני ישראל ומנהיג ונשיא הדור, ומי שאנחנו כל כך רוצים להיות קשורים אליו ולקיים את הוראותיו, ויש את הרבי האישי הפרטי שזכית לחוש ולשמוע ולקבל ממנו שפע של קירובים ויחס ממש אבהי, וברגע שנזכרים ברגעים הללו אפילו 'נפש הבהמית' לא יכולה לעמוד בזה..

מה בעצם הרבי בשבילך בחיי היום יום?

לפני מספר שבועות פגשתי את ראש ישיבת חב"ד במגדל העמק הרה"ג הר"ר יצחק גולדברג שליט"א, והוא אמר שהוא זכה לחיות בין בחורי הישיבה שאצלם פשוט רואים בחוש שלא היתה הסתלקות של הרבי, ג' תמוז תשנ"ד לא התרחש אצלם, והוא הוסיף והסביר "אני מרגיש שהם חיים את הרבי כמו שאני הייתי חי בשנים שהייתי ליד הרבי ב770, הם לומדים את התורה של הרבי כאילו היא כעת נאמרה, ומדייקים בכל מילה שנאמרה בשיחה והמשמעויות שלה בריתחא דאורייתא, כל קטע וידיאו של הרבי שמתפרסם הם עטים עליו כמוצאי שלל רב, ומנסים להבין מה הרבי עשה ומה הוא התכוון, כל מענה חדש של הרבי שמתפרסם הופך לדיון ער למה בדיוק התכוון הרבי, הם יוצאים למבצעי הרבי בחיות רבה וחושבים כל הזמן על יוזמות ורעיונות איך לעשות זאת באופן הכי גדול והכי טוב בדיוק כמו שהרבי רוצה". אמרתי לו שאני מקנא בו, והוא ענה לי "אתה לא שם לב אבל אתה יכול להרגיש כמוני בדיוק, תסתכל על האיש שאתה עובד לצידו, הרב יוסף יצחק אהרונוב, זה לא רק איש שהעיסוק שלו מידי יום מתוקף תפקידו הוא ביצוע הוראות הרבי, כמו רוב השלוחים בעולם, אלא זה איש שנמצא כל הזמן בתנועה של איך עושים את ההוראות של הרבי בדיוק כמו שהרבי רוצה. אלו שתי גישות שונות, יש שליח שמשתדל לקיים את המוטל עליו הכי טוב שניתן, ויש שליח שכל הזמן בוחן את עצמו האם מעשיי הם אכן בדיוק, אבל בדיוק כפי כוונתו של הרבי, שליח כזה מוכן לשלם על זה מחיר, ואם הוא מרגיש שזה לא נעשה כפי הכוונה, הוא סוער ולא יכול לישון, הרבי פשוט חי אצלו באופן הכי מוחשי". עד כאן דבריו, עכשיו תראה, האיחול שחסידים מברכים אחד את השני הוא "שנזכה לכוון לכוונה העליונה", גם כשעושים מעשים טובים ואפילו כשמתעסקים במבצעי הרבי ובקיום הוראותיו, לא תמיד זוכים לעשות זאת על פי הכוונה של הרבי. אם לפחות מנסים ומשתדלים זה נקרא להשתדל לחיות את הרבי בחיי היום יום.

חוץ מהתפקיד שלך באגודת חב"ד, אתה משמש חבר ההנהלה של רשת החינוך רשת אהלי יוסף יצחק, חבר ההנהלה של מוסדות 'בית רבקה' חבר ההנהלה של ארגון צעירי חב"ד וחבר ההנהלה של אגודת חב"ד, למה אתה צריך את כל הכובעים הללו?

מיותר לומר שאף פעם לא ביקשתי להיות חבר הנהלה באף אחד מהמוסדות שציינת, זה פשוט קרה תוך כדי עבודה, ניקח כדוגמה את מוסד בית רבקה בכפר חב"ד, מדובר בכפר חינוך לבנות, כפר חב"ד ב', מי שעמד בראשו הוא העסקן הבלתי נשכח הרה"ח שמואל חפר ע"ה, למרות פער הגילאים בנינו (הוא בשנות ה-80 לחייו ואני יבדלח"ט בשנות ה-30) זכיתי להיות איתו בידידות קרובה מאוד, במשך שנים הייתי מגיע למשרדו לפחות פעמיים בשבוע ומתוועדים יחד, הוא היה מאחרוני דור הנפילים לעסקני חב"ד באה"ק שקיבלו הוראות אישיות מהרבי על כל צעד ושעל. הוא נתקל בבעיות לא פשוטות שהדירו שינה מעיניו, כמו ההתערבות הבוטה של משרד החינוך בקביעת זהות המנהלת של המוסד, הניסיון להוציא את לימודי התניא מחוץ ללימודי החובה של משרד החינוך, ניסיון להכניס תכניות לימודים שמאיימות על טהרת הבית ועוד ועוד, הוא ביקש מהרב יוסף יצחק אהרונוב להתגייס לעזרתו ולעזרת המוסד החשוב בו לומדים אלפי תלמידות, הרב אהרונוב הפנה אותו אלי ובסייעתא דשמיא (בהכוונה מדוקדקת של הרב אהרונוב) בסייעתא דשמיא פלאית, פתרנו את הבעיות באופן כזה שזה נשאר לדורות, ניקח לדוגמה את לימודי התניא ש'מעז יצא מתוק' ובעקבות ההתערבות ישבנו עם האחראי על בחינות הבגרות במשרד החינוך וברגע שהוא נחשף לספר התניא הוא הוקסם, הוא הבטיח שידאג להכניס את התניא לתוך בחינות הבגרות וכך היה, הוא סידר זאת בצורה מאוד מבוססת, וכך היה בשאר הדברים, היתה הצלחה גדולה בדברים שגם הרב חפר לא חלם שנצליח לסדר, ואז בטבעיות הוא ביקש שאכנס לשמש כחבר הנהלה.

אם הזכרת את רשת אהלי יוסף יצחק, הייתה לי הזכות להביא את מי שמשמש כיום כמנכ"ל של הרשת בהצלחה רבה, הרב אלי קריצ'בסקי, הוא היה מנהל מוסד קטן בעיר חדרה ובמסגרת ועידות המנהלים שערכנו למנהלי מוסדות חב"ד בכל רחבי הארץ, מאוד התרשמתי ממנו, הצעתי לרב אהרונוב שיכניס אותו לעבודה ברשת החינוך, ועמדתי לימינו מאז ימי הבראשית לעבודתו עד היום, כך הם פני הדברים בצא"ח ובאגו"ח שכמעט מאה אחוזים מסדר יומי אני מתעסק בענייניהם.

אני רוצה ברשותך לעבור לעניין אחר שמרתק אותי, משיטוט ברשת אני מוצא מכתב של בית דין רבני חב"ד בו מסמיכים אותך והרב ליפשיץ בלעדית לעבוד מול צה"ל, מדוע אתה זקוק למכתב רישמי של בית דין רבני חב"ד שאתה ובנימין ליפשיץ היחידים שמייצגים את חב"ד מול שלטונות צה"ל?

(מחייך) אתה נכנס לסוגיה רחבה ומורכבת, וזה כל נושא נסיעת הבחורים לשנת 'הקבוצה', כידוע המנהג מקדמא דנא בישיבות חב"ד באה"ק לאחר סיום שש שנות לימוד בישיבה קטנה וגדולה נוסעים ללימוד במשך שנה שלימה לחצרות קודשינו ב-770, מתוך כבוד והערכה לרבי, ומתוך הבנה בחשיבות הגדולה שבחורי חב"ד ישהו ליד הרבי במשך שנה תמימה הסכימו שלטונות צה"ל לתת באופן חריג מידי שנה לעשרות או מאות בחורים היתרי יציאה לחו"ל, לאחר ג' בתמוז היו שחשבו שאין צורך יותר בהיתר זה והוא בוטל, כך יצא שבמשך שנים עברו הבחורים ייסורים רבים בכדי לזכות וליסוע לרבי. בתור אחד שעבר בעצמו את הייסורים הללו, החלטתי לנסות ולשבור את המחסום הזה, זה היה לא פשוט והיו התנגדויות עצומות מבית ומחוץ, צה"ל פשוט התעלם מהבעיה בצורה מכוונת, היה צורך להכריח אותם למצוא פתרונות למאות הבחורים, לולא היה הרב אהרונוב לצידי ומכוון אותי הייתי כבר מוותר.

יום אחד אני מקבל טלפון מראש הישיבה שלי הרה"ג הרב יעקב כץ, ראש ישיבת תומכי תמימים בכפר חב"ד הייתי איתו מאוד קרוב בתור בחור בישיבה, אבל לאחר שסיימתי, שנים רבות לא דיברנו, הוא ביקש שאסור אליו לישיבה. הוא שמע שאני מנסה לשבור את המחסום ורצה להבין מה אני עושה, ידעתי שהוא נגד נסיעת הבחורים וחששתי שהוא מנסה להשפיע עלי לרדת מזה, ואז הוא הפתיע אותי, הוא אמר לי "אריאל, אתה בודאי תשמע כמה אני מתנגד למה שאתה מנסה לסדר מול צה"ל, אל תקשיב לכל הקולות, תדבר איתי בצורה ישירה ואני אתן לך את הגיבוי" ואכן כך היה, מעטים יודעים מכך, אבל עשינו פגישות של ראשי הישיבות של חב"ד בביתו של הרב כץ והוא נתן גיבוי שקט למהלכים, מאוחר יותר כשהצלחנו לגרום לכך שכל תלמיד שראש הישיבה רצה יכל ליסוע, דבר שהיה אז בגדר 'נס', התגברו ההתנגדויות, זכורני שהרב אשכנזי ע"ה רבו של כפר חב"ד שהוא גם דוד אבל גם היינו בקשר מאוד מאוד קרוב, אמר לי אני אארח בביתי את כל ראשי הישיבות וניתן גיבוי פומבי למהלכים שלך, וכך אכן היה, כל ראשי הישיבות הגיעו כולל הרב כץ שהגיבוי השקט שנתן לי הפך להיות גיבוי פומבי. על רקע אותם לחצים והתנגדויות החליט בית דין רבני חב"ד להוציא מכתב בכדי לתת גיבוי נוסף למהלכים שלנו. חשוב לי להבהיר שהסיכום היום מול צה"ל שונה באופן משמעותי מההסדר שאנחנו הבאנו, זה לא אותו דבר.

אתה מתכוון להסדר שבעטיו אף הותקף הרב הראשי לקרית גת הרב הבלין?

נכון, ההסדר שהבאנו זה לא ההסדר הזה, ההסדר הראשון לא חייב באמת את הבחורים בכלום, אלו היו ימים אחרים, וזה הסדר שפרץ את החומה. אבל ההסדר שונה לחלוטין הוא השתנה בעקבות שלוש ועדות, ועדת פרי ועדת פלסנר וועדת שקד אני לא בקי בפרטי ההסדר הקיים, לנו היתה מטרה אחת שראשי הישיבות לא יהיו תלויים בעסקן יחיד שיחליט להם האם ואיך בחורי הישיבה צריכים ליסוע לקבוצה, לאחר שפרצנו את המחסום הזה, והבחורים נסעו בחופשיות ללא דאגות, ואחרי שדאגנו לכך שצה"ל הבין שהוא חייב להציג פתרונות לנסיעת התלמידים לקבוצה, פינינו את המקום לראשי הישיבות יחד ובתיאום עם בית דין רבני חב"ד, להתנהל באופן עצמאי מול צה"ל והם לקחו על כתפיהם לטפל בפרטי ההסכם החדש בפיקוחם ובאחריותם.

קשה לראש חרדי להבין מה ההתעסקות הגדולה סביב ימי ההצדעה לרבי ולחב"ד בכנסת או הצהרת החינוך של שר החינוך לכבוד הרבי. בתור אחד שיזם וביצע את האירועים הללו אולי תסביר מה כל כך חשוב שאנשים חילוניים מדברים על חב"ד זה לא רגשי נחיתות?!

זאת שאלה מצויינת, נתחיל מהצהרת החינוך לכבוד הרבי, בארה"ב מדובר כבר במסורת שיום ההולדת של הרבי מוכרז על ידי הנשיא כיום החינוך, הרבי ייחס לדברים חשיבות רבה מאוד. איננו יודעים דעת עליון ואם זה רצון הרבי אין צורך בהסברים כלל, "אין איתנו יודע דעת עליון".

לעצם העניין בדעת תחתון ראינו בעיננו את ההשפעה החזקה של כל פעולה כזו, אותנו מעניין שעוד יהודי ועוד יהודיה יוסיפו בתורה ובמצוות, ברגע שמדינת ישראל באופן רישמי מצהירה על יום החינוך לכבוד הרבי ביום הולדתו, ברגע שכנסת ישראל על כל חלקיה מראשי הקואליציה והאופוזיציה ועד לסיעה הערבית המשותפת שהגיע מטעמה חה"כ דב חנין.. במקום לעשות את מה שעושים כל היום בכנסת, מריבות ופוליטיקה מכוערת, עוצרים הכל ובאים לדבר ולהשתפך בדברם על הרבי וחב"ד, זה יוצר שינוי חזק מאוד, אגב אני מקבל כל הזמן ד"שים מהשרים וחברי הכנסת שהופיעו והצדיעו, בכל פעם שהם פוגשים חסיד חב"ד הם מספרים לו בגאווה על ההופעה שלהם, הנאום שנאמו באותו יום, וההצדעה שלהם לחב"ד (ואגב אין ארגון אחד בארץ שזוכה לכאלה ימי הצדעה) מעבר לכך שזה יוצר קונסנזוס לפעולות השלוחים בארץ, הרב אהרונוב עמד על כך שתצא חוברת עם תמליל כל הנאומים בימי ההצדעה לרבי בכנסת, החוברת הזו נחטפה על ידי השלוחים וחולקה בגאווה על ידם בכל רחבי הארץ, זה כלי שעוזר בתפקידנו כאן בעולם הזה להכנת העם והעולם לגאולה.

אגב זו הסיבה שעבדנו לא מעט על כך שתוצב באופן חריג בתקופת הקיץ בשנת תשע"ה, גלריה מיוחדת על הרבי ועל תנועת חב"ד, בגלריה הזו היה שילוב של קטעי מולטימדיה, תמונות וסיפור, עליה עמל הסופר החסידי ר' זלמן רודרמן מול האוצרת של הכנסת. זאת היתה הפקה גדולה ומושקעת עם הרבה עמל, היא הועמדה בקומת הוועדות בימי השיא של עבודת הכנסת כך שנחשפו אליה מלבד השרים וחברי הכנסת גם אישי ציבור ומובילי דעה רבים מאוד ברחבי הארץ. אלו יוזמות שלא היו מעולם, ואת הפירות שלהם רואים ויראו עוד שנים רבות.

אז האירועים הגדולים הללו הם רגע שיא בחיים שלך?

רגע שיא בחיים זה לדעת שעשית נחת רוח לרבי, אם האירועים והסיקור שהיה סביבם עשו נחת רוח לרבי אז זה בהחלט רגע שיא.

זו הסיבה שעבדת קשה לקבל את תעודת הכבוד של ממשלת ישראל לחב"ד?

התעודה המיוחדת והייחודית שניתנה ב- י"ג אב תשע"ה לרב יוסף יצחק אהרונוב ובאמצעותו לכלל פעולות חב"ד, זה בהחלט הישג חשוב וגדול, לא יודע אם יש עוד ארגון שקיבל כזו תעודה, ראש הממשלה נתניהו שיגר את השר אופיר אקוניס במיוחד לכפר חב"ד שהעניק את התעודה בשם הממשלה באופן סימלי בבית אגודת חסידי חב"ד 770 בכפר חב"ד, התעודה תלויה כיום במשרדי צעירי חב"ד, בסמוך לחדרו של הרב אהרונוב וכל מי שנכנס נעצר ולא יכול שלא להביט בה, מניסיון, זה מפיל מחיצות.

אחת הביקורות שנמתחו עליך היתה בכל הנושא של הוצאה לאור, למה הארגון אגודת חב"ד לא מוציא לאור חומרים כמו כל ארגון חב"די?

לא מכיר את הביקורת הזו, זכיתי להוציא לאור במסגרת אגודת חסידי חב"ד את האלבום המרהיב, 'אלבום חב"ד בארצנו הקדושה', המסקר את כל מוסדות חב"ד בישראל, כך גם מידי שנה הוצאנו לאור לוחות שנה עם מנהגי חב"ד שחולקו לבתי אנ"ש בארץ, דבר שהיה לשימוש בכל בית מאנ"ש חסידי חב"ד. לבתי הכנסת ובתי חב"ד בארץ חולקו מידי שנה לוחות זמני חב"ד על פי שיטת אדמו"ר הזקן, כך גם הודפס 'ילקוט הגבאי' מהודר עם כל ההלכות והמנהגים שגבאי חב"די צריך, אם מזכירים את הגבאים אז הוצאנו לאור עבורם עיתונים מיוחדים עבורם שנקראו 'פינת ליובאויטש', כך גם הדפסנו עלוני 'הקהלת קהילות', שעל ידם מאות מגידי שיעורים מאנ"ש הלכו וחזרו בבתי כנסת בעירם דברי חסידות. כך גם בזירה של מנהלי המוסדות, הוצאנו עיתונים מיוחדים שנקראו 'המהפכנים' למנהלי מוסדות חב"ד עם שפע של חומר יחודי עבורם, ועוד ועוד.

אחד מהדברים שפחות ידועים זה החלק שלך במינוי רבנים של חב"ד כרבני ישובים ורבני עיר ראשיים, מה יש לך לספר על כך?

אני לא רוצה להרחיב על זה, אני רק יכול לומר שיש עוול משווע כלפי השלוחים בארץ, רוב השלוחים הראשיים הפזורים בארץ ראויים להיות רבני העיר שלהם, וכך גם חושב ראש העיר בעירם המייצג את תושבי העיר, אבל תמיד סביב מינוי רב, ישנו פלונטר פוליטי שגורם עיוותים בדרך לבחירה, יש צורך בכוח שיעזור להם להתמודד מול הסבך הפוליטי הארצי, שהוא הרבה מעבר לפוליטיקה העירונית, הרב אהרונוב מצליח במקומות שכבר כולם הרימו ידיים ואני שמח שיש לי זכות לסייע בכך, לא אוסיף עוד מעבר לכך.

אבל עוד לפני שעשית את האירועים והמיזמים הגדולים הללו, כבר בשנת תשס"ט, נבחרת להיות 'איש השנה' של אתר 'חב"ד און ליין' לצד אישים ותיקים ורבי מעש כמו הנגיד ר' לוי לבייב, הנגיד יוסף גוטניק והרב משה קוטלרסקי מי שנקרא 'אבי השלוחים בעולם'. על מה ולמה נבחרת בתואר זה?

לדעתי גם האתר הזה הבין שהוא עשה טעות, ולא חזר עליה, הרבי שלל את כל העיסוק בביטוי הזה של "איש השנה".

איזה תקציבים גדולים הבאת עד היום עם הקשרים הללו עבור חב"ד?

במשך השנים היו קרבות, כשלונות וגם הישגים, כיום העבודה הרבה יותר עיקבית ומסודרת, יש אגף מיוחד בצעירי חב"ד שכל תפקידו הוא השגת תקציבי מדינה עבור השלוחים ובתי חב"ד, עובדים שם במרץ הרב שניאור כהן והרב דוד קורץ, ב"ה עד היום היו להם הישגים גדולים ויפים בכל קנה מידה, אני הולך איתם למשרדי ממשלה משתתף בפגישות ומפעיל את מה שאפשר וצריך, עומד לצידם כל העת ומסייע להם בכל דבר ועניין.

מי כוורת האנשים המופעלת על ידך כיום?

לא להגזים אין לי כוורת של אנשים, אני עובד בתוך צוות מדהים שכפוף לרב יוסף יצחק אהרונוב, אם זה מחלקת הדוברות בראשות הרב מוני אנדר והרב מנחם כהן שמביאים הישגים מדהימים ואם זה המנכ"ל המצויין של צעירי חב"ד הרב מוטי הלפרין וראש אגף הסניפים הרב נפתלי ליפסקר, והרב לוי וילנקין מי מנהל את כל ההפקות הגדולות של צעירי חב"ד באגף המרכז לעזרי שליחות של צא"ח ועוד רבים וטובים.

אתה נמצא בצמתים קריטיות שיכולות להשפיע על חיי החסידות, עם מי אתה מתייעץ כשאתה בדילמה איך לפעול לטובת חב"ד?

בראש ובראשונה זכיתי לעבוד לצד איש פלאות ממש, הרב יוסף יצחק אהרונוב, אדם בלתי רגיל בכל קנה מידה, ולדעתי ולדעת רבים הוא היהודי המשפיע ביותר בכל תחום, חינוכי, קהילתי, מדינתי ופוליטי חד משמעי. מטבע הדברים הוא האיש שעל פיו ישק דבר. יחד עם זה אני אוהב להתייעץ עם אחד האנשים החכמים והכשרוניים ביותר שפגשתי בחיי, קוראים לו ר' שניאור רוזן, המשמש כיום כראש מערך התקשורת של סגן שר החינוך הרב מאיר פרוש ויחד עם זה חסיד חב"ד בלב ונפש, מדובר באדם עם ראיה בריאה וחושים חדים ביותר, שיודע לקרוא מפות ולתכנן עשרה צעדים קדימה, הוא נחבא אל הכלים ופועל מאחורי הקלעים, אך מעטים האנשים בשנים האחרונות שיש להם זכויות כל כך גדולות בעזרה מאסיבית ובלתי נתפסת למוסדות חב"ד בארץ, לשלוחים ולמשפחות אנ"ש כמו שניאור רוזן, אני מודה לה' מידי יום שזכיתי להכיר ולהתייעץ עם שני האנשים הללו.

אתה נחשב לפורץ דרך, הבאת הישגים חדשים חסרי תקדים לחב"ד והצלחת לשבור מחסומים כמו בהסדר מול צה"ל כמו באירועים בכנסת הצהרות החינוך ועוד, מה מבחינתך היה באמת פריצת תקרת זכוכית שהצלחת לעשות עבור חב"ד?

כל הסופרלטיבים מאוד מחמיאים אבל הם פשוט לא נכונים, ולגבי פריצת תקרת הזכוכית שעליה כולנו מייחלים, זו לא רק תקרת הזכוכית של חב"ד אלא של כל העולם כולו, ביאת משיח צדקינו בפועל ממש, על זה כולנו צריכים לעבוד ובעזרת ה' כך יהיה בקרוב.

עכשיו נעבור לחלק שאני אוהב בראיון, אספתי כאן דברים שעבדת עליהם בעמל רב במשך השנים, לא נוכל לסקור את כולם. נזכיר אותם, ואתה תוכל לשתף בסיפור, אנקדוטה או משפט:

• הטור של חב"ד ברשת קו עיתונות ואתר 'כל הזמן'

לפני כמה חודשים, באמצע היום נשלחת אלי תמונה לנייד שלי ובה נראה אחי הבכור הרב אורי למברג לצד רב מכובד, יושבים יחד במטוס, לתמונה הזו נלווה טקסט, "שלום הרב למברג, אני יושב כעת ליד אחיך בטיסה מניו יורק ומספר לו איך הטורים שלך המתפרסמים במוסף השבת של קו עיתונות מידי שבוע הפכו רב ליטאי לחסיד. אם תהית מי הוא הליטאי? הליטאי הוא אני…", זה סיפור אחד שהגיע אלי באופן אקראי בעקבות כך שאחי "במקרה" ישב ליד אותו רב ליטאי במטוס והשיחה ביניהם התפתחה עד שהגיעה לטור. זכות גדולה נפלה בחלקי לכתוב מידי שבוע טור משיחות הרבי ברשת קו עיתונות גם בעיתון וגם באתר כל הזמן, טור שנחשפים אליו מאות ואלפים, אני מודה להם על האכסניה.

• ביקורי מוסדות
במשך השנים דאגנו לכך שיצאו משלחות מכובדות המורכבות מבית דין רבני חב"ד וחברי אגו"ח לביקורי מוסדות חב"ד ברחבי הארץ, יצאנו לסיורים בעשרות מקומות, בכל מקום נפגשנו עם ראש העיר הרב המקומי וראש המועצה דתית, זה דבר שנתן דחיפה וקפיצה בכל מקום לענייני חב"ד, זה היה מדהים. חייבים לחדש את הביקורים הללו.

• "ועידות המנהלים"
קפיצת מדריגה בכל התחום של השתלמות מנהלים בנושאים הנוגעים לתחום פעילותם, אומנם הופיעו בועידות הללו שרים, בכירים במשק הישראלי ואנשי מקצוע מהמעלה הראשונה, אומנם היה זה יין ישן בקנקן מפואר, אבל הדבר הכי חשוב הוא המפגש של מנהלי מוסדות חב"ד מכל קצוות הארץ בינם לבין עצמם בבחינת 'לכו והתפרנסו זה מזה' זכות עצומה להיות חלק מזה.

• ימי עיון לאברכים צעירים עם בנושאי כלכלה תעסוקה פנסיה וחינוך
השמחה שלי היא לא על עצם הארגון של ימי העיון הללו אלא על כך שאנחנו כבר לא מארגנים אותם, כיום יש ב"ה ימי עיון לאברכים, התפקיד של אגו"ח לא לעשות בעצמו את היוזמות אלא שאכן תהיינה יוזמות יפות כאלה.

"יריד הגבאים"
אנקדוטה שלא תישכח, פרסמנו שבאחד מהדוכנים ביריד ימכרו ציוד למיסוך הטלפונים הסלולאריים בבתי הכנסת, האורח הראשון שהגיע ליריד היה לבוש כחרדי אך היה נראה קצת מוזר, מייד כשהגיע הוא ביקש להגיע ישר לדוכן עם הציוד למיסוך, הסוחר היה באמצע להציב את הסחורה שלו בדוכן, 'הגבאי' המחופש הוציא תעודת פקח של משרד התקשורת וביקש ממנו להתפנות, הוא הסביר לנו שמדובר בציוד שאינו מפוקח על ידי המשרד ומכירתו אסורה, מיותר לציין שכל הגבאים האמיתיים שהגיעו מאוחר יותר חיפשו גם הם את הדוכן למיסוך, פעם הבאה צריך לבוא בזמן..

חלוקת הש"ס
מפעל עצום בשנה האחרונה סיימנו מאות פעמים.

• אותיות ספר התורה לזכות חיילי צה"ל
בשבילי אישית זו היתה חוויה מרתקת, כתיבת האותיות היתה בעיצומו של מבצע צוק איתן הגענו בעיצומו של המבצע ללשכות של ראש הממשלה, שר הבטחון והרמטכ"ל תוך כדי האזעקות והצופרים וראינו את הלשכות הללו בזמן אמת, עוד רבות יסופר וידובר.

• נתניהו כראש ממשלה בכפר חב"ד
סיור שלא ישכח, ספגתי הרבה אש על הארגון שלו.

• משלחות חב"ד בבתי אדמורים
האמת שלא רק בבתי אדמורים אלא בבתי רבני כל החוגים, ברוב המקרים הבקשה מגיעה מבית האישיות הרבנית בעצמה ולכן מובן גודל החשיבות שהם רואים בכך, את הפירות של זה אין לשער.

• שרים חברי כנסת ומובילי דעה
לא משנה אם אנחנו מגיעים אליהם ומביאים להם כזית מצה שמורה וד' מינים כהוראת הרבי או מארחים אותם בבית אגודת חסידי חב"ד, הם לא שוכחים את המפגשים הללו זמן רב.

• קו ייעוץ לחסידי חב"ד
יוזמה אדירה עם עשרות אלפי כניסות, היתה נכונה ויפה לשעתה/

7 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. וואו, מודל של עסקן משכמו ומעלה

    הלוואי ואצלינו בגור היו עסקנים ברמה הזו

    לייביש |
    הגב
    • נמאס מהתקשורת שמדבררת את חב''ד

      יש עוד ארגונים שלא זוכים לחשיפה

      רמי |
      הגב
    • מסקנה: מי שצמוש לדברי הרבי מצליח

      אנחנו אורחים בעולם הזה לכמה ימים
      אם רוצים ךהצליח צריך להיות צמוד לדברי הרבי
      ותראו כמה הצלחה גדולה בחיים כל כך קצרים

      רחל |
      הגב