הניסיון של רוסיה לגנוב את החיסון לקורונה – ד"ר דרור מנור

סוכנויות המודיעין והסייבר של שלוש המדינות טוענות בתוקף כי ההאקרים הרוסים עושים כל מאמץ לחדור לתאי הדואר האלקטרוני של גורמים בכירים במוסדות ובמכוני המחקר הפועלים נמרצות כדי לפתח חיסון לנגיף הקורונה

לאחרונה יוצאות ארה"ב, קנדה ובריטניה נגד רוסיה וטוענות בעקשנות כי קבוצת האקרים בשם "קוזי ביר" השייכת לפי הערכות שונות למודיעין הרוסי, פועלת באינטנסיביות נגד מוסדות רפואיים (ובהם מכוני מחקר) ברחבי העולם המפתחים את החיסון לנגיף הקורונה. מדינות מערביות אלה זועמות ובטוחות כי מוסקבה מעורבת בתקיפתם של אותם מוסדות חשובים העובדים יומם ולילה כדי למצוא את החיסון היעיל ביותר שימגר את המגפה הארורה.

סוכנויות המודיעין והסייבר של ארה"ב, קנדה ובריטניה הודיעו ביום שישי, 18 ביולי, כי המודיעין הרוסי נוהג לתקוף מוסדות ומכוני מחקר רפואיים ואקדמיים ברחבי העולם אשר מעורבים בחודשים האחרונים בפיתוח חיסון יעיל שיחסל את נגיף הקורונה. מומחים בריטים טוענים כי האקרים רוסים ביצעו לאחרונה ניסיונות רבים לפרוץ לתאי הדואר האלקטרוני ולמחשבים של עובדים במוסדות ובמכוני מחקר רפואיים ואקדמיים אשר פועלים במרץ ונמצאים בשלבים מתקדמים למדי של פיתוח החיסון לנגיף הקורונה. אין ספק כי הדבר גורם הפרעות רבות למחקר החשוב ופורץ הדרך.

סוכנויות המודיעין והסייבר של שלוש המדינות טוענות בתוקף כי ההאקרים הרוסים עושים כל מאמץ לחדור לתאי הדואר האלקטרוני של גורמים בכירים במוסדות ובמכוני המחקר הפועלים נמרצות כדי לפתח חיסון לנגיף הקורונה ומנסים בערמומיות רבה לשכנע את בעלי תיבות הדואר לשלוח מסמכים ולהסגיר סודות. זאת תוך ניסיונות התחזות לגורמים ממשלתיים או אקדמיים. חשוב להדגיש כי קבוצת ההאקרים "קוזי ביר" עומדת כבר מספר שנים מאחורי ניסיונות פריצה רבים למחשבים של ארגונים ממשלתיים וארגוני מודיעין וסייבר במדינות המערב, ובמיוחד בארה"ב.

בריטניה התרגזה במיוחד לנוכח הפעילות החתרנית של ההאקרים הרוסים. נדמה כי הבריטים בטוחים כי היד הארוכה של הקרמלין תוקפת את המוסדות ומכוני המחקר הפועלים למען מציאת חיסון לנגיף הקטלני. שר החוץ הבריטי, דומיניק ראב, התבטא לאחרונה בנושא והדגיש כי אין זה מתקבל על הדעת שהמודיעין הרוסי תוקף את הגורמים העובדים כדי להילחם במגפת הקורונה. זאת כאשר בריטניה ובעלות בריתה פועלות במרץ כדי למצוא חיסון יעיל ולהגן על בריאותן של מדינות העולם.

כמובן שרוסיה הכחישה במהירות את ההאשמות הקשות של שלוש המדינות. סביר להניח כי הנשיא ולדימיר פוטין התרגז מאוד לנוכח האשמות אלה. מערך הדוברות של הנשיא הבהיר לאור ההודעה של סוכנויות המודיעין והסייבר של ארה"ב, קנדה ובריטניה, כי אין לרוסיה מידע על גורמים שניסו לפרוץ למחשבים ולתאי הדואר האלקטרוני של חברות התרופות או מרכזי מחקר הפועלים בבריטניה. מערך הדוברות הדגיש באופן חד-משמעי כי לרוסיה אין כל קשר לניסיונות אלה. נראה כי עוד ידובר רבות על העניין הזה, תוך התייחסות רבה של אמצעי התקשורת במדינות המערב, ובמיוחד בארה"ב, שכבר משנת 2014 חוששת מאוד מגניבת סודות ביטחוניים ומהפרעה לפעילות של הזרועות הממשלתיות כתוצאה מפעילות אינטנסיבית של האקרים רוסים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *