הפנטזיה של חמאס על היישוב שפונה מגוש-קטיף • ד"ר דרור מנור

למרות השנים הרבות שעברו, מתברר שלתנועת החמאס, שכה עסוקה בפעילות טרור, יש תכנית מרחיקת לכת לגבי אחד היישובים המרכזיים שפונו, היישוב נצרים • טור

באוגוסט 2005 בוצעה על ידי ממשלת ישראל תכנית ההתנתקות, שבמסגרתה פונו ההתנחלויות של גוש קטיף ברצועת עזה. אולם למרות השנים הרבות שעברו, מתברר שלתנועת החמאס, שכה עסוקה בפעילות טרור, יש תכנית מרחיקת לכת לגבי אחד היישובים המרכזיים שפונו, היישוב נצרים. מדובר ביישוב שהיה אחד היישובים המרכזיים והוותיקים שהוקם בשנת 1972.

כיום אדמת היישוב לשעבר נטושה, ולעיתים משמשת כשטח אש של הזרוע הצבאית של חמאס. אולם תנועת החמאס מתכננת להקים על חורבות היישוב נצרים כפר אולימפי חדיש ומשוכלל, שיכלול אצטדיון כדורגל גדול, בריכת שחייה אולימפית, אולם ספורט מודרני ומספר רב של מתקני ספורט. בחמאס מתכננים שהקמת הפרויקט תסתיים תוך חמש שנים בלבד.

אולם נראה כי מדובר בפנטזיה, כיוון שבתנועה לא הקציבו בינתיים אגורה אחת לפרויקט הגרנדיוזי. גורמים בחמאס אופטימיים ומאמינים שיגייסו מימון בינלאומי, לאור העובדה שמדובר בתכנית אזרחית נרחבת שמטרתה לשפר במידה רבה את מצבם של תושבי העיר עזה בפרט והרצועה בכלל. לאור הפעילות הטרוריסטית הרבה של חמאס, שכוללת שיגור רקטות ובלוני תבערה לעבר ישראל, קשה להאמין שמדינות המערב (דוגמת ארה"ב), ואפילו מדינות ערב העשירות (דוגמת סעודיה), תירתמנה לממן פרויקט שכזה. בנוסף, קשה יהיה לאותן מדינות להאמין כי הכספים שיגויסו אכן יוזרמו למקום הנכון.

חשוב לציין שמי שהגה את הפרויקט הוא עבד א-סלאם הנייה, בנו של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה. הבן נחשב לחובב נלהב של ענפי ספורט רבים, ובעבר שימש כיושב-ראש ההתאחדות לכדורגל. הוא עומד בראש אגודת הספורט הגדולה בעזה- אמוואג', שתסייע רבות במימוש הפרויקט, בשיתוף עם האוניברסיטה האסלאמית בעיר. הנייה אופטימי מאוד ובטוח שהפרויקט יתבצע בסופו של דבר למרות הקשיים הרבים שמחכים לו.

למרות רצונו הטוב של הנייה הצעיר, הדרך למימוש הפרויקט הגרנדיוזי עוד רחוקה מאוד. הרי רצועת עזה עדיין לא הצליחה להשתקם ממבצע צוק איתן, על אף שעברו כחמש שנים. בנוסף, חמאס ממשיך במלוא המרץ בפעילות הטרור שלו כלפי יישובי עוטף עזה. אין סימנים שהמצב ישתנה בקרוב. רצועת עזה כולה נמצאת במשבר קשה מאוד מבחינה פוליטית, כלכלית, ביטחונית ותשתיתית (כולל איכות סביבה בעייתית ביותר). על כן, תושבים כעוסים ומתוסכלים הגיבו בזלזול רב לאור פרסום התכנית הגרנדיוזית. מבחינתם מדובר בפנטזיה בלבד. לדבריהם, על הנהגת חמאס לדאוג קודם כל לפרנסה, מזון, חשמל, מים ולחיים נורמליים, במקום לפנטז על ספורט ואולימפיאדות.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *