הצלחת הזרמת הגז מלווייתן למצרים

אין ספק כי מדובר בצעד היסטורי משמעותי למשק האנרגיה הישראלי: שותפות לווייתן החלה ביום רביעי, 15 בינואר, בהזרמה מסחרית של גז טבעי מישראל למצרים. טורו של ד"ר מנור

לאחר החתימה על הסכם צינור הגז "איסט-מד" בין ישראל, יוון וקפריסין בתחילת חודש ינואר, נתגלה לאחרונה כי כבר בקיץ הקרוב יתחיל מאגר תמר למכור גז טבעי למצרים. החוזים של שני קידוחי הגז עם מצרים נחתמו ל- 15 שנה. מדובר בצעד נוסף להפיכתה של ישראל לספקית אנרגיה ולמעצמה אנרגטית אזורית.

אין ספק כי מדובר בצעד היסטורי משמעותי למשק האנרגיה הישראלי: שותפות לווייתן החלה ביום רביעי, 15 בינואר, בהזרמה מסחרית של גז טבעי מישראל למצרים. ההזרמה החלה רק לאחר קבלת כל האישורים הדרושים וההשלמות הטכנולוגיות הדרושות, כולל בצד המצרי. זאת על מנת למנוע תקלות מיותרות עם תחילת ההזרמה למצרים.

חשוב לציין כי עד עכשיו, הזרמת הגז הטבעי הייתה ממצרים לישראל, עד לפיצוצה של צנרת הגז המצרית בדרום סיני בתחילת שנת 2011. במהלך שנת 2019 רכשו החברות "נובל אנרג'י" ו"דלק" קרוב לארבעים אחוז מהצנרת המצרית, אשר נרכשה יחד עם חברת "איג'אס" הממשלתית המצרית תמורת 520 מיליון דולר. עם תחילת הזרמת הגז מלווייתן באמצע חודש ינואר החל למעשה ייצוא הגז הטבעי הרשמי מישראל למצרים. בקיץ הקרוב אמור להצטרף ללווייתן גם מאגר תמר. השווי של שני החוזים יחד הוא יותר מעשרים מיליארד דולר. זאת בהנחה שהם יתקיימו 15 שנה ולא יופרו. אם הכל יתנהל כשורה, מדינת ישראל תרוויח לפחות מחצית מהסכום שיתקבל במהלך שנים אלה.

צעד חשוב זה חיזק במידה רבה את היחסים הכלכליים בין ישראל למצרים: שר האנרגיה המצרי, טארק אל-מולא, אירח ביום רביעי, 15 בינואר, בקהיר את שר האנרגיה הישראלי, ד"ר יובל שטייניץ, והשניים הכריזו למחרת על הקמת פורום אנרגיה אזורי שיכלול גם את ירדן, הרשות הפלסטינית, יוון, קפריסין ואיטליה. לעומת מצרים, ירדן לא הראתה התלהבות כלשהי. זאת למרות שהזרמת הגז הטבעי מישראל לחברת החשמל הירדנית החלה עוד קודם לכן. אין ספק כי הירדנים החליטו להצניע את רכישת הגז מישראל בעקבות סיבות פוליטיות. הרי ידוע כי יחסי ישראל-ירדן התערערו בשנים האחרונות, והדבר פוגע כמובן גם בפן הכלכלי של היחסים.

יש להדגיש כי ייצוא הגז ממאגר לווייתן למצרים ולירדן התאפשר בזכות מתווה הגז שנחתם בין המדינות לבין החברות המחזיקות בזכויות המאגר. זאת על מנת לאפשר את פיתוחו של המאגר, שהתגלה אחרי מאגר תמר, שיועד אך ורק לצרכי השוק בישראל. צריך רק לקוות שהכל יעבוד כמו שצריך, ללא תקלות מיותרות. כך תרווחנה גם מדינת ישראל וגם החברות המחזיקות בזכויות המאגר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *