הצמיחה בישראל צפויה להאט בהשפעת הפסימיות הגוברת בכלכלה העולמית ואי-הוודאות הפוליטית

הצמיחה בישראל צפויה להאט מעט בהשפעת הפסימיות הגוברת בכלכלה העולמית ואי-הוודאות הפוליטית.

ביום שישי, לאחר קביעת השער היציג, חל פיחות בשער הדולר והוא אף חצה במהלך המסחר את הרמה של 3.63. ההערכה היא שהחשש ממתקפה צבאית של ארה"ב באירן והשלכותיה על ישראל הביאו אולי לפיחות זה.
התשואות הארוכות ירדו לשפל בעקבות ירידת התשואות בארה"ב. אנו סבורים כי השוק נותן משקל גדול לתוואי הריבית בטווח הקצר, ומשקל קטן מדי לסיכון הפיסקלי.
הסבירות שהפד יפחית ריבית השנה גבוהה, והמועצה המוניטרית נותנת משקל גדול בהחלטותיה לתנאים הגלובליים, הסיכוי לכן שהריבית בישראל תעלה באחת ההחלטות הקרובות קטן.

הצמיחה בישראל צפויה להאט מעט בהשפעת הפסימיות הגוברת בכלכלה העולמית ואי-הוודאות הפוליטית. מדד מנהלי הרכש בישראל, בדומה למדדים בעולם, ירד לקרבת הגבול המפריד בין התרחבות להתכווצות בפעילות. התחלות הבנייה המשיכו לרדת ברבעון הראשון, וזה סימן לכך שברבעונים הבאים נראה גם ירידה בהשקעות בבנייה. ההתאמות הגדולות בתקציב המדינה עוד לפנינו, וגם הן צפויות להאט את הפעילות. חצי הכוס המלאה היא שנתוני הפתיחה מאוד טובים: עדיין יש עודף ביקוש לעובדים והריבית הריאלית היא שלילית. הפגיעה בצמיחה תהיה לכן להערכתנו מתונה.
ירידה בהתחלות הבנייה ברבעון הראשון של השנה. היקף התחלות הבניה הסתכם ב-10.9 אלף יחידות, לעומת 12.2 אלף יחידות בממוצע לרבעון בשנת 2018. נתון זה נוטה אמנם להתעדכן כלפי מעלה באופן משמעותי, אבל נראה שהמגמה של ירידה בהתחלות הבנייה נמשכת. היקפי גמר הבנייה הגיעו ברבעון זה לשיא של 14.8 אלף יחידות – תוצאה של רמת התחלות בנייה גבוהה לפני שלוש שנים. תקופת אי-הוודאות הפוליטית הארוכה משפיעה להערכתנו על היזמים, וגם היצע הדירות המוגרלות במסגרת מחיר למשתכן פחת. מנגד, אנו רואים התעוררות מסוימת בביקושים, ובלימה במומנטום של ירידות המחירים – ברבעון הראשון המחירים עלו ב-1.5%, לאחר ירידת מחירים של 2.7% בשנה וחצי שקדמו לרבעון זה. אנו מעריכים שהשוק נמצא בתקופת המתנה, עד להתבהרות התמונה הפוליטית ובכלל זה תכניות הממשלה בתחום הדיור

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *