הקורונה שוב משתוללת באיראן – ד"ר דרור מנור

הנשיא חסן רוחאני תקף ביום שבת, 13 ביוני, את התושבים שאינם מקפידים על האמצעים שנועדו לבלום ביעילות את התפשטות הנגיף הקטלני, כמו חבישת מסכות ושמירה על מרחק

לאחרונה החל גל שני של מגפת הקורונה באיראן. לראשונה מזה כחודשיים, דווח על יותר ממאה נפטרים ביממה. אין ספק כי עובדה זו מתסכלת מאוד את ההנהגה בטהרן שחשבה שגל שני לא יפרוץ במדינה בזמן הקרוב. עצם ההכרזה על מספר תלת-ספרתי כואבת מאוד לעם האיראני, אשר סובל גם ממשבר כלכלי קשה שהחריף עוד יותר בעקבות התפשטות נגיף הקורונה.

משרד הבריאות האיראני מסר ביום ראשון, 14 ביוני, כי 107 בני אדם נפטרו מנגיף הקורונה ביממה האחרונה, עם התפרצות מחודשת. בעקבות זאת עלה מספר הנפטרים ל- 8,837. אמצעי התקשורת הממלכתיים במדינה, ובעיקר הטלוויזיה, הדגישו כי מדובר ב"וירוס פראי ולא צפוי" אשר יכול להפתיע את העם האיראני בכל פעם. התקשורת הפצירה בתושבי המדינה כי עליה למלא אחרי המלצות משרד הבריאות, כולל חבישת מסכות, היגיינה ושמירה על מרחק.

יש לציין כי הפעם הראשונה שבה טהרן דיווחה על מספר תלת-ספרתי של נפטרים מהקורונה הייתה באמצע חודש אפריל, עם למעלה מ- 110 נפטרים. למרות זאת, בתוך איראן ובקרב מדינות המערב מתייחסים בספק רב לנתונים הרשמיים שסופקו על ידי השלטונות, ומומחים רבים מעריכים כי המספרים האמיתיים של החולים והנפטרים גבוהים בהרבה ממה שפורסם.

חשוב להדגיש כי איראן מתקשה מאוד לבלום את ההתפרצות הקטלנית ביותר של נגיף הקורונה באזור המזרח התיכון. האיראנים החלו לסבול מהמחלה מאז שאובחנו המקרים הראשונים בעיר קום במהלך חודש פברואר. איראן הייתה בין המדינות הראשונות מחוץ לסין שנאלצה להתמודד עם התפרצות קשה של הנגיף. התנהלותה של ההנהגה האיראנית זכתה לביקורת נוקבת, הן באיראן עצמה והן מחוצה לה. ההנהגה המתוסכלת הטילה סגר נרחב על המשק המקומי. אולם מאז חודש אפריל, היא החלה להסיר באופן הדרגתי את הסגר, במיוחד לאור הפגיעה בכלכלה האיראנית, שגם כך סובלת מאוד בשל הסנקציות שארה"ב הטילה עליה.

הנשיא חסן רוחאני תקף ביום שבת, 13 ביוני, את התושבים שאינם מקפידים על האמצעים שנועדו לבלום ביעילות את התפשטות הנגיף הקטלני, כמו חבישת מסכות ושמירה על מרחק. נשיא איראן איים שאם הציבור לא יישמע להנחיות ומספר הנדבקים ימשיך לעלות, ההנהגה תיאלץ להחזיר את מגבלות הקורונה, אשר הונהגו במדינה עד לחודש מאי. בחודש זה בוטלו ההגבלות בשל הירידה בשיעור ההדבקה ובשל לחץ התושבים שסובלים מאוד מהמשבר הכלכלי החמור.

רוחאני האשים את ארה"ב במצבה הכלכלי החמור של ארצו וכן ביכולתו המוגבלת של השלטון להילחם ביעילות בהתפשטות נגיף הקורונה. הוא הדגיש שמדובר בתוצאות חמורות של סנקציות בלתי אנושיות שהוטלו על העם האיראני. לפי הנתונים הרשמיים, התחלואה התגברה מאז תחילת חודש מאי. אולם ההנהגה האיראנית מתעקשת וטוענת כי מדובר בתוצאה של בדיקות רבות שנערכו לתושבים, ולא של מצב תחלואה חמור יותר.

אין ספק כי ההנהגה האיראנית בראשות הנשיא רוחאני צריכה לפעול במלוא העוצמה כדי למנוע את התפרצות הגל השני של הקורונה. על ההנהגה להשקיע כמה שיותר במערכת הבריאות המקומית על ענפיה השונים, כולל רכישת מכונות הנשמה ועריכת בדיקות נרחבות לאוכלוסייה. חבל שדווקא מערכת הבריאות האיראנית, הידועה כאחת הטובות והמשוכללות במזרח התיכון, הגיעה לשפל כה עמוק. ברור כי העם האיראני זקוק לסיוע דחוף, במיוחד לאור המצוקה שאליה נקלע הן מבחינה בריאותית והן מבחינה כלכלית.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *