הקטסטרופה שבדרך: הרשתות שלא פתחו הבוקר מחוסר כדאיות כלכלית

"מדינת ישראל תהפוך למדינת סעד, כמו לפני 70 שנה"

למרות ההקלות עליהן הודיעה הממשלה אשר נכנסו לתוקף החל מהבוקר ישנן לא מעט רשתות גדולות אשר לא פתחו את שעריהן בגלל חוסר כדאיות כלכלית.

ביניהן ניתן למצוא את אופיס דיפו: "אני לא חאפר שפותח ואומר יהיה בסדר. כל עוד אני לא יודע לעמוד בתקנות אני לא אפתח. מה זה רישום דיגיטלי של הלקוח? אמרו שתהיה אפליקציה לרשום את פרטי הלקוח. אני כקמעונאי גדול לא יודע איפה זה נמצא, ולא אפתח ואעשה רישום ידני ולא אשא באשמה. עם כל המצב הגרוע שאנו נמצאים בו, ולא רק אני, עכשיו אני צריך להחזיק עובד שיעשה רישום דיגיטלי, שישמור על 2 מטר בין הלקוחות, שימדוד חום? מאיפה יש לי תקציב לעובדים כאלה כשאין פדיונות. מי ישלם לי את כל החל"ת של העובדים שהחזרתי לעבודה? זה בכלל לא כלכלי. כך לדברי מנכ"ל הרשת.

גם רשת צומת ספרים לא יפתח את החנויות שלו בקרוב. "אני רוצה לראות למי יש חשק עכשיו להסתובב ברחובות למסע קניות. אני צריך להחזיר עובדים מהחל"ת והמשמעות שאחר כך אי אפשר יהיה להחזיר אותם לחל"ת כי אי אפשר לשגע את העובדים ומי ישלם לי על זה? רק עוד שבוע העובדים מסיימים את תקופת החל"ת. זה לא כלכלי כי כל כללי הרגולציה אומרים שאנחנו צריכים להחזיק עוד עובד שיפקח. עלות של הקמת מחיצות, כמו שביקשו לשים מחיצה בין הקפואי ללקוח, זה עלות נוספת של עוד 100 אלף שקל ביום. אנחנו סבורים גם שאנשים לא יצאו לקניות. פתיחת חנויות הרחוב הבודדות תהפוך את מצבנו מרע לגרוע".

רשת אופטיקה הלפרין. לטענת המנכ"ל: "יותר מחצי מהעובדים שלי הם מעל גיל 65. אם הקניונים סגורים, מרכזי מסחר סגורים, ורק רחובות ראשיים פתוחים, אין אווירת קניות. אני לא יכול לתפעל מטה שבנוי על 130 סניפים ולהגיד לו תפתח עכשיו רק 50 סניפים. יש לי עלויות שמצדיקות לשאת על הגב שלהן 130 סניפים. ברגע שזה רק 40 או 50 סניפים אני מפסיד. עולה לי לפתוח את הרשת 500 אלף שקל ביום. אני לא מוכן להקריב הפסד של 300-400 אלף שקל ביום שזה מעל 7 מיליון שקל בחודש.

בנוסף,אלפי עצמאים יצאו הבוקר ממקומות שונים ברחבי הארץ ועלו אל משכן הכנסת למחאת הענק. רבים מהמפגינים הצטיידו בסירי בישול, כסמל לכך שבקרוב לא יהיה להם במה להאכיל את ילדיהם, והסירים שלהם יישארו ריקים.

עו"ד רועי כהן, נשיא להב: "אוזלת-היד של ממשלת ישראל בתוכנית למתן סיוע לציבור העצמאים והעסקים הקטנים גורמת לנו פעם אחר פעם לסכן אלפי אנשים בהפגנות כדי לזעזע את מקבלי ההחלטות ובראשם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. היום המסר שלנו לראש הממשלה הוא חד-משמעי וברור: ללא תוכנית פיצוי במתכונת קרן מס רכוש על-פי ירידה במחזורים – אנחנו מודיעים כי העובדים שיצאו לחל"ת לא יחזרו לעסקים, והמדינה תיאלץ לשלם למיליון מובטלים דמי אבטלה למשך חודשים ארוכים. זאת במקום לייעד את הכסף עכשיו ומהר לטובת פיצוי על הנזקים שנגרמו לבעלי העסקים ולאפשר להם להניע מחדש את העסקים להם ולקלוט את מפוטרי החל"ת בחזרה. הסירים שהבאנו היום להפגנה בירושלים מסמלים שלאנשים לא יהיה במה להאכיל את המשפחות שלהם, כי הם יגיעו לפת לחם. אני חושש שנגיע לגרוע מכל, וממשלת ישראל צריכה להבין את זה היום ולא לנקוט את גישת הבת-יענה, וכשירימו את הראש – כבר לא יהיה את מי ואת מה לפצות, כי מדינת ישראל תהפוך למדינת סעד, כמו לפני 70 שנה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *