הקלות בהליך מימוש הטבות מס לילדים עם נכות קשה

פטור ממס ומוועדה רפואית: רשות המסים והמוסד לביטוח לאומי קידמו מהלך לטובת ילדים עם נכות חמורה ולהוריהם, לפיו בד בבד עם קביעת הזכאות לגמלת ילד נכה ע"י הביטוח לאומי, ייקבע לילד גם שיעור הנכות וכך יוכל ליהנות מהקלות במס ללא צורך להופיע שוב בפני וועדה רפואית. ההקלות הן לעניין פטור ממס להכנסותיו של הילד עם הנכות, פטור ממשיכת כספים מקופת גמל וכן הקלה בתשלום מס רכישה.

עד עתה, נדרשו הילדים להופיע בפני שתי ועדות, אחת של ביטוח לאומי לקביעת זכאות לגמלת ילד נכה והאחרת לצורכי מס הכנסה. כעת, הילדים שיעמדו בקריטריונים שנקבעו ע"י הביטוח לאומי, יופיעו בפני ועדה אחת בלבד שתקבע את שיעור הגמלה ואת אחוז הנכות.

בהתאם לסיכום בין הביטוח הלאומי לרשות המסים, הרשות תקבל באופן אוטומטי מהביטוח הלאומי מידע לגבי ילדים עם נכות בשיעור של 100%, או בשיעור של 90% לפחות מחמת לקות באיברים שונים (האחוז האמור הוא תוצאה של חישוב מיוחד של הליקוי באיברים השונים שבלעדיו היה נקבע אחוז נכות של 100% לפחות). המשמעות של העברת המידע היא שכשפונים למשרדי מס הכנסה או מיסוי מקרקעין לקבלת הקלות המס, הילד לא יידרש לעבור ועדה רפואית ואפילו לא יידרש לצרף אישור על שיעור הנכות.

ילדים עם נכות, שאינם עומדים בקריטריונים והמידע לגביהם לא יועבר אוטומטית לרשות, יהיו זכאים לגשת לוועדה רפואית בהתאם לנהלים הקיימים כיום.

מנהל רשות המסים, ערן יעקב, אמר כי הרשות נוקטת במהלכים יזומים במטרה להגדיל את מספרם של הנהנים מהקלות המס. לדבריו, שיתופי פעולה עם משרדי ממשלה וגופים ציבוריים אחרים וקבלת מידע מהם מקלים משמעותית על האזרחים למצות את זכויות המס שלהם. הדבר בא לידי ביטוי, לדוגמה, בשיתופי הפעולה האחרונים בין רשות המסים לבין הביטוח הלאומי, שאפשרו לילדים עם מוגבלות למצות זכויות, במקרה זה כמו גם במקרה של פישוט הליך קבלת נקודות זיכוי בגין ילדים נטולי יכולת.

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי מאיר שפיגלר, במסגרת המדיניות אותה הביטוח הלאומי מוביל קידמנו יחד עם רשות המיסים מהלך שיסייע לקבלת פטור ממס, באופן אוטומטי, למשפחות של ילדים עם נכות קשה. כל עוד החוק מאפשר, ויש לביטוח הלאומי נתונים שיכולים לעודד שיתופי פעולה בין משרדי ממשלה שימנעו בירוקרטיה מיותרת ויעניקו לציבור את זכויותיו, נעשה זאת.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *