הרופאים ברוסיה קופצים מהחלונות בגלל הקורונה – ד"ר דרור מנור

למרות הקורונה: הרופאים אינם זוכים להערכה ברוסיה

ברובן הגדול של מדינות העולם הרופאים זוכים להערצה ולהערכה ציבורית אדירה על הסכנות העצומות עמן הם מתמודדים לאור משבר הקורונה. לעומת זאת, ברוסיה המצב שונה לחלוטין: קיימות עדויות קשות של רופאים הטוענים כי הם נאלצים להתמודד עם פחדים וחששות כבדים, ואפילו עם עוינות. הציבור הרוסי רואה ברופאים בוגדים שפועלים יחד עם השלטון הנוקשה במדינה. זאת למרות שהם חוששים ממנו רבות, ונאלצים לעיתים לשלם בחייהם בשל ההזנחה הפושעת בבתי החולים.

חשוב לציין כי לאחרונה נוצרו תיאוריות קונספירציה רבות ברחבי רוסיה בכל הקשור להתפשטות נגיף הקורונה: הרופאים מזייפים דיווחים על מקרי מוות שנרשמים תחת סעיף של מוות מקורונה על מנת לקבל כספים מהממשלה; הרופאים מסתירים מהציבור את ממדי התמותה האמיתיים ממחלת הקורונה; נגיף הקורונה הומצא למעשה על ידי הרופאים במדינה כדי שהם יוכלו לשלוט בציבור ללא עוררין. אין ספק כי מדובר בתיאוריות חצופות ושקריות, שנפוצות באמצעי התקשורת והרשתות החברתיות, ושגורמות לנזק אדיר לתדמיתם של צוותי הרפואה הפועלים בכל רחבי רוסיה.

תיאוריות קונספציה אלו גורמות לשחיקה רבה באמון הציבור בצוותי הרפואה, אשר עובדים יומם ולילה כדי להילחם בגבורה בהתפשטות נגיף הקורונה. אי האמון מבטא היעדר אמון מוחלט במדינה. למרות שיש שכבה מסוימת באוכלוסייה שרואה ברופאים גיבורים, רבים אחרים מחשיבים אותם לבוגדים המעוניינים לשלוט בעם הרוסי ביד רמה. ייתכן כי הדבר קשור גם לכך שהאזרחים הרוסים מאמינים רק לרופאים פרטיים שהם מכירים באופן אישי ולא לאנשי הרפואה המדינתית הנמצאת תחת אחריות השלטון.

מצבם הקשה של הרופאים ברוסיה הוביל במהלך מגפת הקורונה למספר אירועים מסתוריים של רופאים שנפצעו או שמצאו את מותם בשל נפילות מחלונות של בניינים, בעיקר בבתי חולים. ברור כי הדבר קשור לייאוש וללחץ הרב המופעל על הרופאים בעבודתם. לפי דיווחים של השלטונות, מאז פרוץ המגפה נפטרו ברוסיה מעל למאה רופאים ואנשי רפואה. הרופאים עצמם אינם מאמינים כלל לדיווחים אלה וטוענים בתוקף כי מדובר במעל לשלוש מאות נפטרים. יש לציין כי רוב הרופאים בבתי החולים אינם מקבלים ציוד מגן, ולכן חולים בקורונה. בנוסף, קיים מחסור חמור במכונות הנשמה במוסדות אלה מאז תחילת המגפה. בעקבות המצב הקשה, נאלצים אנשי רפואה לרכוש ציוד מגן ומכונות הנשמה מכספם.

אי האמון הקיים בין צוותי הרפואה למנהלי בתי החולים מביא לכך שרופאים נאלצים להסתיר בבתיהם ציוד חיוני שמיועד לחולי הקורונה כדי שאותם מוסדות לא יחרימו להם אותם לצרכים אחרים. הדבר מוביל לעיתים להעמדה לדין של אנשי הרפואה שבסך הכל רוצים לעשות את עבודתם ולהציל חיים. חייהם של אנשי הצוותים הרפואיים ברוסיה כה קשה ומייאש עד שרבים מהם לא עומדים בלחץ ומעדיפים לחלות בקורונה ולהתאשפז בבתי החולים שבהם הם עובדים.

ברור כי המצב הקיים חייב להשתנות במהרה, כי אם לא אז לא יהיו ברוסיה אנשי רפואה הראויים לטפל בבני אדם. על ממשלת רוסיה לעשות כל מאמץ כדי לטפח ולתגמל את הצוותים הרפואיים שעובדים כל כך קשה במשבר הקורונה, ובעיקר את הרופאים שעליהם מוטלת עיקר האחריות. על קברניטי המדינה לפעול במלוא המרץ כדי לבטל את תיאוריות הקונספציה החמורות המסתובבות ברחבי רוסיה ולצאת בקמפיין ענק שידגיש את תרומתם של אנשי הרפואה למדינה, ובמיוחד בתקופה כה קשה ומורכבת שבה האזרחים זקוקים לרפואה הטובה והיעילה ביותר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *