"השבתה כוללת במשק למשך 12 שבועות תקפיץ את הגרעון ל-15.5%"

"לעומת מדינות אחרות בעולם ישראל במצב מאוד טוב"

ועדת הכספים הזמנית בראשות ח"כ עודד פורר מקיימת כעת ישיבה ובה מציג מנכ"ל משרד האוצר, שי באבד – את צעדי משרד האוצר לעניין משבר הקורונה – הדיון מתקיים בהמשך לדרישת יו"ר הוועדה, להצגת תוכנית כללית ברורה מצד המשרד.

עפ"י הנתונים שהציג מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, עולה כי אם ניתן יהיה להקל על המשק לאחר 5 שבועות, אחרי חג הפסח, אזי במקרה של השבתה חלקית יעלה הגירעון ל-6.5% ובמקרה של השבתה מלאה יזנק ל-9.3%. אם ימשכו ההגבלות גם אחרי הפסח הזינוק בגרעון צפוי להיות חד הרבה יותר. במקרה כזה השבתה חלקית של 8 שבועות תוביל לגירעון של 7.6% והשבתה חלקית ל-12 שבועות תגדיל את הגרעון ל-8.8%. השבתה כוללת ל-8 שבועות כבר תזניק את הגרעון ל-11.8% והשבתה מלאה של המשק ל-12 שבועות תוביל לכדי גרעון של 15.5%.

באשר לפגיעה בתוצר הסביר באב"ד כי במקרה של השבתה חלקית ל-5 שבועות הפגיעה תעמוד על 5%, השבתה חלקית ל-8 שבועות תעלה את הפגיעה בתוצר ל-6.8% והשבתה חלקית ל-12 שבועות תביא את הפגיעה ל-8.6%. כמובן שבהשבתה מלאה הפגיעה תהייה חמורה יותר ובמקרה של 5 שבועות תעמוד על 9.3%, אם משך ההשבתה יתארך ל-8 ואפילו 12 שבועות תזנק הפגיעה בתוצר ל-12.8% ו-17.7% בהתאמה.

באבד הוסיף עוד: "זהו אחד המשברים הגדולים ביותר, אם לא הגדול ביותר מאז היווסד המדינה, המשבר הוא משבר ריאלי, שעלול להשפיע על המערכת הפיננסית, נכנסו עם חוב תוצר נמוך, אבטלה נמוכה, ומערכת פיננסית איתנה, עם זאת, ככל שעובר הזמן המשבר מעמיק, והופך לבעל משמעותיות על המשק".

באבד הציג עוד, כי עד כה העמיד האוצר סיוע כלכלי בהיקף של 40 מיליארד ₪ נוכח המשבר – רשת ביטחון לדמי אבטלה בסדר גודל של 10 מיליארד ₪ דמי אבטלה וחופשה ללא תשלום, קרן סיוע לעסקים קטנים ובינוניים בהיקף של 8 מיליארד ₪, ובנוסף ניתנו הקלות תזרימיות בהיקף של 20 מיליארד ₪ לתשלומי חובה כגון: משכנתא, מע"מ, ארנונה, חשמל, מים, אגרות ועוד. לדבריו מערכת הבריאות מקבלת את כל מבוקשה: "לצרכי מערכת הבריאות בעקבות משבר הקורונה, עד היום הוקצו כ-2 וחצי עד 3 מיליארד, יש הקצבות נוספות שיגיעו עד 10 מיליארד ₪ לצרכים הללו".

ח"כ פורר העיר על הדברים: "עם כל הכבוד, חלק גדול מהכסף ניתן מהבנקים, לא נתתם 8 מיליארד לעסקים, שימו את הנתונים לאשורם, אל תנסו לצייר תמונה אחרת".

באבד השיב לעניין כך: " חבילה של ה-40 מיליארד כוללת אלמנטים תזרימים, וצד שני של החבילה מתייחס למענה פיקסלי, מה נתתי כסף ממש. 25 מיליארד זה תזרימי, וכ-15 זה פיסקלי".

לגבי דרישת יו"ר הוועדה לתוכנית תרחיש השיב באבד: "אני לא יכול להציג כזאת, זו אחת הבעיות, כל המדינות לומדות תוך כדי תנועה מה לעשות, לכן אני לא יכול לומר שיש כרגע תרחיש שכולנו עובדים לפיו, הדברים משתנים, ואנחנו כל הזמן עושים התאמות. לעומת מדינות אחרות בעולם ישראל במצב מאוד טוב, והשאלה מה עושים הלאה ולכמה זמן".

ח"כ פורר: "זה ברור שאתם לא יודעים לומר בוודאות מה יהיה בעוד חצי שנה, אבל אתם צריכים לקבל החלטה מה קורה בשבוע – שבועיים הקרובים, עדיף החלטה, מאשר כל שעתיים החלטה אחרת".

באבד: אני מסכים, אבל נניח שאומרים סגר מלא, דבר שבאף מדינה אחרת לא עשו, אין הבטחה לכמה זמן נהייה במצב הזה והדברים משתנים. אם זו הייתה החלטה שלנו, היינו מקבלים אותה, זו החלטה של רה"מ".

ח"כ פורר: "אז תעבירו את המסר לרה"מ שיקבל החלטה".

באבד ציין כי היום תוצג לרה"מ תוכנית כלכלית כוללת.

ח"כ פורר ציין בפני אנשי האוצר כי לא תהייה סבלנות לעניין סיוע למשק: "כפי שאמרתי, אם לא תציגו תוכנית משמעותית ובקצב הראוי, מה שלא נראה כרגע, אנחנו נעמיד כזאת, ונעשה זאת באמצעות חקיקה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *