סגולה לפרנסה: כך תאפו חלת מפתח

סגולה מיוחדת נהוג אצל בני ישראל כבר מלפני שנים רבות לאפות חלה מיוחדת שיש לה צורת מפתח לכבוד השבת הקרובה כסגולה לפרנסה. הפרטים המלאים בכתבה כולל מתכון וידאו. סגולה לפרנסה אל תפספסו

סגולה מיוחדת נהוג אצל בני ישראל כבר מלפני שנים רבות לאפות חלה מיוחדת שיש לה צורת מפתח לכבוד השבת הקרובה כסגולה לפרנסה. את הצורה של המפתח אפשר לאלתר בדרכים שונות.

לשבת שלאחר הפסח, שבה מברכים את חודש אייר, יש שנהגו להכין חלות בצורת מפתח כסגולה לפרנסה,

בחסידות באבוב נוהגים לאפות חלה ועושים עליה מלמעלה צורת מפתח,ויש הנוהגים להטביע מפתח בתוך החלה לפני האפיה ולעשות כך צורת מפתח. (וכמובן שעושים צורה ומכניסים לתנור ללא המפתח..:) , הטעם לכך הוא, שממחרת הפסח פסק המן ובני ישראל החלו לאכול מעבור הארץ ולהזדקק לפרנסה טבעית.

המפתח מרמז על תפילתנו שהשם יתברך יפתח לנו שערי פרנסה, שהרי מפתח הפרנסה נתון בידיו.

טעם נוסף, על דרך הסוד: בליל הסדר בחצות מסתלקים האורות והמוחין העליונים מהעולמות, ואנו בעבודתנו בימי ספירת העומר מחזירים אותם בהדרגתיות.
המפתח מסמל את העבודה שהאדם עושה מצידו, בבחינת "פתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח לכם כפתחו של אולם". אנו פותחים על ידי מצוות השבת, ומקווים כי ה' יתברך יפתח לנו את אוצרו הטוב,
"ויצו שחקים ממעל ודלתי שמים פתח".

לשון טעמי המנהגים:
טעם למה מנקדים הלחם משנה בשבת אחר הפסח במפתח דוקא, ומנהג אבותינו בודאי תורה הוא. והנה י"ל ע"ד (=על דרך) הכתוב "פתחי לי אחותי רעיתי. וידוע מאמר חז"ל שהש"י (=שה' יתברך) מבקש מהכנ"י (=מהכנסת ישראל), פתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם. וידוע דהכנ"י כלה קרואה, וגם נקראת בבחינת לחם, ע"ד כי אם הלחם אשר הוא אוכל.
והנה ידוע דבפסח היו כל השערים ומוחין עילאין פתוחים, ואח"כ ננעלו התרעין (השערים), וצריכין אנו לפתחן. ולכן אנו מנקדים הלחמים הק' משבת זו במפתחות, לרמז בזה שאנו פותחין מעט ע"י מצוות שבת, וה' הטוב יפתח לנו את אוצרו הטוב ויצו שחקים ממעל ודלתי שמים יפתח, וכאשר נתן לאבותינו המן בחודש אייר שמברכין בשבת זו.

חלה בצורת מפתח

עוד טעם, כי הנה בעת הזאת כשאכלו ישראל מן המן מהקרבת העומר ואילך (-כשנכנסו לא"י. מ.ש.) לא אכלו עוד מן המן, כמש"ה (=כמו שאמר הכתוב) ויאכלו ממחרת הפסח מעבור הארץ, ואמרינן בגמרא ממחרת הפסח אכול עד השתא לא אכול (-עד עכשיו לא אכלו), ומאז התחילו לאכול מתבואת הארץ , ויהו ישראל צריכין לפרנסה, כי עד עתה היה להם המן. וזאת ידוע שלכל דבר יש שער, כמו שאנחנו מתפללין שיפתח לנו הש"י שערי פרנסה. ומזה נשתרבב המנהג להיות עושין צורת מפתח על החלות, לרמז שיפתח לנו השם השערים.

מתכון טעים להכנת חלה לשבת:

הבצק:
• מינון השמרים המדויק חשוב במיוחד להצלחת החלה, יש להקפיד להשתמש במינון השמרים המתבקש מחסור בשמרים עלול לגרום לאי תפיחה מספקת.• את השמן בבצק מומלץ להוסיף רק אחרי שהבצק מתחיל להתגבש וזאת כדי שהבצק יהיה נוח לעיבוד ולא דביק.• על מנת להביא להתפחה מקסימאלית, יש לפזר קמח על הבצק ולכסותו עם מגבת ובכך לשמור על לחותו.• זמן ההתפחה צריך להיות מספיק דיו, התפחה קצרה מדי תגרום לחלה להיות דחוסה וכבדה.

• יש להקפיד על טמפרטורה נכונה בסביבת ההתפחה. התפחה בסביבה חמה תגרום לבצק לתפוח מהר מדי ולהתעייף, התפחה בסביבה קרה מדי לא תאפשר לבצק לתפוח בהתאם למצופה ותגרום לחלה כבדה ולא אוורירית.

• לקבלת חלות אווריריות במיוחד יש להתפיח את הבצק פעמיים. פעם אחת לאחר הלישה הראשונית ופעם שנייה לאחר ההתפחה הראשונית, ללוש שוב ולשים את הבצק לתפוח עוד כ 1/2 שעה.

• יש להקפיד על זמני מנוחה מספיקים בין התפחה להתפחה.

הלישה:

• יש להקפיד על זמן הלישה המתבקש. לישה ארוכה מדי מחלישה את הבצק וגורמת לחוסר שמירה של השמרים. לישה קצרה מדי, לא מאפשרת לבצק לתפוח דיו וגורמת גם היא לחוסר שמירה של הגזים-השמרים.

• מומלץ להגיע למהירות הגבוהה בהדרגה על מנת לקבל בצק איכותי.

• בעת לישת הבצק, בעיקר בתחילת התהליך, מומלץ לעצור פעם-פעמיים כדי לנקות עם לקקן את הבצק שנדבק לדפנות כדי שהבצק יצא אחיד.

• יש להעביר את הבצק לאחר הלישה, לקערה גדולה וזאת על מנת לאפשר לבצק לתפוח ולהתרחב.

האפייה:
• לאחר עיצוב החלות-לפני מריחת הביצה והכנסתם לתנור, יש לתת לחלות לנוח ולתפוח בערך כ-חצי שעה.• התבנית המיועדת לאפיית החלות צריכה להיות בטמפרטורת החדר לא קרה מדי ולא מחוממת.• משך זמן האפייה המומלץ הינו 45 דקות לתנור רגיל.• חשוב מאד להקפיד על מידת חום התנור. מומלץ להתחיל בחום גבוה- 200 מעלות לעשר דקות ראשונות ואח"כ להנמיך את התנור לחום בינוני- 180 מעלות למשך 30 דקות. לקראת הסוף מומלץ שוב להגביה את חום התנור ל200 מעלות.

• בסיום האפייה-חשוב מאד ! להוציא את החלה מהתנור ומהתבנית, מיד בסיום האפייה, ולקרר אותה מחוץ לתבנית כדי לשמור על פריכותה ( השארת החלה בתוך התבנית יוצרת לחות בלתי רצויה).

המידע באדיבות מיקסר 'קיצ'נאייד'

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *