השלום הקר בין ישראל לירדן – ד"ר דרור מנור

הסכם השלום בין ישראל לירדן עלה לאחרונה לכותרות בעקבות החלטתה של ממלכת ירדן שלא לחדש את הסדר החכרת מובלעות נהריים שבצפון וצופר שבדרום עם פקיעתו השנה. הדבר מסמל עד כמה קר השלום בין שתי המדינות. אולם 25 שנה קודם לכן הדברים נראו אחרת: בטקס חגיגי שנערך במסוף הערבה בנוכחותו של הנשיא האמריקני, ביל קלינטון

הסכם השלום בין ישראל לירדן עלה לאחרונה לכותרות בעקבות החלטתה של ממלכת ירדן שלא לחדש את הסדר החכרת מובלעות נהריים שבצפון וצופר שבדרום עם פקיעתו השנה. הדבר מסמל עד כמה קר השלום בין שתי המדינות. אולם 25 שנה קודם לכן הדברים נראו אחרת: בטקס חגיגי שנערך במסוף הערבה בנוכחותו של הנשיא האמריקני, ביל קלינטון, חתמו חוסיין מלך ירדן וראש ממשלת ישראל יצחק רבין על הסכם השלום ההיסטורי בין שתי המדינות, מתוך תקווה לשלום חם ואמיתי.

אין ספק כי השלום בין ישראל לירדן הוא שלום קר, שידע עליות ומורדות במשך השנים. אמנם, שיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות חזק, אבל האווירה ביניהן עכורה למדי. לעיתים נדמה כי ישנם לחצים הולכים ומתגברים על המלך עבדאללה להחריף עוד יותר את היחסים. על כן, המלך בחר להעניש את ישראל בהחזרת נהריים וצופר לבעלותה הבלעדית של ממלכת ירדן.

למרות ההחרפה ביחסי שתי המדינות יש עדיין תיירים ישראלים רבים הממשיכים לבקר בממלכה. אלה עדיין יכולים להגיע לעמאן, לפטרה ולעקבה, הנחשבים לאתרי תיירות מבוקשים על ידי הישראלים. אולם שלטונות ירדן עושים כל מאמץ להרוס את ההנאה הזו: על כל ישראלי המבקר בממלכה (למעט ערבים ישראלים) לשכור נהג ומוביל מקומיים שיעבירו אותו מהגבול הירדני; מחירי הטיסות הקצרות לירדן מתייקרים יותר ויותר; ישראלים רבים יודעים שצריך להיזהר מאוד ולהסתיר את זהותם, במיוחד בעמאן, בשל התגברות העוינות כלפי ישראל ברחבי הממלכה.

אולם, המצב אינו אבוד ועדיין יש ניצוצות של תקווה: בנוסף לשיתוף הפעולה הביטחוני החזק, ישראל עדיין מסייעת רבות לירדן בתחומים רבים, ובהם חשמל, מים וגז טבעי. על ישראל גם לשתף פעולה עם הירדנים בתחום הטכנולוגיה, כולל מחשוב וסייבר. שיתוף פעולה טכנולוגי מתקדם יוכל להוביל לשיפור ביחסי שתי המדינות, במיוחד לאור העובדה שישנם אזרחים ירדנים רבים שרכשו השכלה ומעוניינים מאוד לעבוד בתחומים אלה.

ביכולתה של ישראל לסייע רבות לירדן, במיוחד בפן הכלכלי, תוך חיזוק התעשייה והחקלאות בממלכה. הרי בשנים האחרונות התיישבו בירדן מיליון וחצי פליטים מסוריה ומעיראק, שגוזלים את מקומות העבודה של המקומיים, ושאין בכוונתם לעזוב. הדבר יוצר תסכול עצום בקרב האוכלוסייה, דבר המתבטא בין היתר בשנאה ובהסתה נגד ישראל. ישראל תוכל גם להגיע להסדר כלכלי עם ירדן שיאפשר לה למכור סחורות (כולל פירות וירקות) ביהודה ושומרון, מה שנאסר עד כה. הדבר יוכל לשפר במידת מה את מצבה הכלכלי הקשה של הממלכה. לשם כך על ישראל למנות אדם בעל שיעור קומה בתחומי המדינאות והדיפלומטיה, שישמש כנציג הישראלי בארמון המלוכה הירדני. נציג זה יוכל לקשר בין ירושלים לעמאן באופן אפקטיבי שיכלול התכתבויות והתייעצויות וליצור אמון טוב יותר בין שתי המדינות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *