בגלל הקורונה: קריסתה המוחלטת של לבנון/ ד"ר דרור מנור

המשבר הכלכלי החמור בלבנון החל עוד לפני פרוץ מגפת הקורונה. אולם התפשטות הנגיף הקטלני  החריפה עוד יותר את המצוקה בקרב התושבים. רוב העם הלבנוני כמעט ואינו מצליח למצוא עבודה ולהתפרנס בכבוד

ידוע לכל כי מצבה הכלכלי של לבנון גרוע ביותר, וכי רק נס יציל אותה מפשיטת רגל. מחצית מהאוכלוסייה נמצאת עמוק מתחת לקו העוני ואינה מסוגלת לקנות אפילו מצרכים חיוניים למשפחות המסכנות. התושבים חשים ייאוש ותסכול שרק הולכים ומעמיקים. עדות לכך היא התאבדותם של ארבעה אנשים בשבוע שעבר. אלה שמצליחים להשיג עבודה מקבלים שכר רעב של מאה דולר לחודש. סכום שבלתי ניתן לפרנס איתו משפחה. למרות המצב הנואש, מדינות העולם אינן נרתמות לסייע ללבנון. מדובר הן במדינות המערב והן במדינות העולם הערבי.

 

חשוב להדגיש כי המשבר הכלכלי החמור בלבנון החל עוד לפני פרוץ מגפת הקורונה. אולם התפשטות הנגיף הקטלני  החריפה עוד יותר את המצוקה בקרב התושבים. רוב העם הלבנוני כמעט ואינו מצליח למצוא עבודה ולהתפרנס בכבוד. לעומת זאת, קיימת במדינה קבוצה עשירה ושבעה המורכבת מפוליטיקאים, אנשי צבא ואנשי עסקים, אשר זוכים להטבות מרחיקות לכת שמקנות להם חיי פאר נוחים ביותר.

כיום מחצית מתושבי לבנון נמצאים עמוק מתחת לקו העוני. בחצי שנה האחרונה נוספו תושבים חדשים למעגל העוני, שהשתייכו עד לא מזמן למעמד הבינוני. ישנן משפחות שהגיעו למצב של רעב ממשי. אין להן את האפשרות להביא פת לחם הביתה. הממשלה העלתה לאחרונה בשיעור של יותר משלושים אחוז את המחיר של כיכר לחם, המוצר הבסיסי ביותר. לעיתים מדובר במשפחות מרובות ילדים. ישנם מקרים בהם תושבים מוצאים מקום עבודה, אבל השכר בו עלוב ביותר, ואינו מאפשר להם לפרנס בכבוד את משפחותיהם. בדרך כלל, אותם עובדים מקבלים כמאה דולר לחודש, שזו ממש בושה וחרפה.

 

אולם מדינות העולם אינן מוכנות לסייע ללבנון בשום פנים ואופן. מדינות מערביות עשירות כמו ארה"ב, בריטניה וגרמניה הבהירו חד-משמעית כי כל עוד ארגון הטרור השיעי החיזבאללה קובע את סדר היום במדינה- לא יהיה שום סיוע, ולו הקטן ביותר. אחת הסיבות שהאמריקאים אינם מסייעים ללבנון היא שהם מחשיבים אותה כמדינה המשתפת פעולה עם משטרו האכזרי של בשאר אסד בסוריה.

 

מה שמדהים הוא שאפילו מדינות העולם הערבי אינן מוכנות לסייע לאחותן הקטנה, לבנון. דוגמא בולטת היא סעודיה, שאינה מוכנה לסייע ללבנונים היות והיא מתעבת את החיזבאללה ואת איראן. בנוסף, הממלכה נקלעה למשבר כלכלי חמור בעקבות מגפת הקורונה, אשר שכנע את בית המלוכה לקצץ ולא להעניק כל סיוע ללבנון, כחלק ממדיניות הקיצוצים החדשה שנקבעה לאחרונה. הסיכוי היחידי של ממשלת לבנון לקבל סיוע כלשהו ירד אף הוא במהרה מהפרק: קרן המטבע הבינלאומית אינה מסכימה להעביר תרומות כספיות למדינה, כל עוד היא מסרבת להפקיד ביטחונות וערבויות כפי שמקובל.

 

אין ספק כי האור בקצה המנהרה עדיין רחוק מלהיראות. לבנון זקוקה לנס של ממש כדי להינצל מפשיטת רגל. רחובות הערים, כולל עיר הבירה ביירות, החלו להתמלא בתקופה האחרונה במספר רב של מפגינים מתוסכלים ומיואשים, אשר מרגישים כי אין מי שיציל אותם מחרפת רעב. בתי עסק רבים, ובעיקר חנויות, גוססים, כי אף תושב אינו מעז להיכנס אליהם. יש לציין כי רק בשבוע שעבר איבדו 130 אלף תושבים את מקום עבודתם, כאשר הסיכוי שלהם למצוא משרה אחרת שואף לאפס. לפי מה שנראה, הממשלה מתעסקת בתפל ולא בעיקר, והמשבר רק הולך ומחריף. ראש הממשלה הקודם, סעד אל-חרירי, אף הודיע לאחרונה כי הוא אינו מתכוון לחזור לזירה הפוליטית בלבנון, וכי אין ביכולתו לתרום כאשר המצב במדינה כל כך גרוע.

 

 

 

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *