דב הלברטל. צילום: שלומי כהן
נראה לי שיש להתנגד לאופנת התפילה במניין במרפסות, זו שפשטה בעקבות איסור התפילה בבתי כנסת בעקבות הקורונה. זו לא צורה של תפילה, זה לא צורת האדם, ויש בה כדי סיכון חיים.
בכל שכונה חרדית ודתית לאומית, בכל רחבי הארץ, קמו מאות ואלפי מניינים המתנהלים בין מניין או יותר אנשים העומדים במרפסות. מניין מחודש זה, חוצה מגזרים, ומקיף אלפי מתפללים. הוא לכאורה פתרון לבעיית התפילה במניין, שנמנעה בגין מגבלות הקורונה.
אפשר להבין את המוטיבציה לכך. זו דרך חוקית, גם בתנאי ההסגר של הקורונה, להתפלל במניין, לשמוע קדיש וקדושה, חזרת הש"ץ, ברכת כהנים וקריאת התורה. בפרט בשבתות ובימים טובים. והרי כולם כל כך רגילים ושוחרים את התפילה במניין, שהיא דבר גדול.
סוג המניין הזה, עורר פולמוס גדול בהלכה, האם ניתן לצרף עשרה אנשים ולמעלה, העומדים כל אחד ברשות נפרדת. השאלה היא, אם ניתן להסתמך על פסק המשנה ברורה שבשעת הדחק ניתן לצרף אם רואים זה את זה, או כפי הפרי מגדים ואחרים שיכולה להתעורר בעיה בעמידה יחידנית, קל וחומר ברשויות נפרדות.
אבל לא זו הבעיה העיקרית. התפילה במרפסות היא זלזול ובזיון לעצם מעמד התפילה. כך לא עומדים להתפלל בפני מלך. כך לא עומדים להתפלל בכלל. זהו איבוד צורת התפילה. הרי לא מדובר בשעת שמד, שצריך למצוא כל הצדקה לקיים תפילה במניין. איך זה נראה שעומדים במרפסות וצועקים? זה כבוד לתפילה?
זה לא רק איבוד צורת התפילה, אלא גם איבוד צורת האדם. זו אצילות? האם זו התנהגות אנושית ראויה? קשה להאמין שחז"ל ציוו על סגנון כזה, של עמידה במרפסות ותפילה בצעקות. עצם המעמד הזה נוגד את כל הנלמד על כבוד האדם במוסר היהודי. זו בוודאי אינה אצילות, ולא עדינות של בן תורה. כל המעמד הזה משונה, ולא עושים דברים משונים. אם אי אפשר להתפלל במניין, אז אי אפשר.
ועוד שהתפילה הזאת מחלישה מאוד את עצם הגזירה, ויש בה כדי לסכן חיים. כי הרי לרבים אחרים אין אפשרות לתפילה כזו במרפסות. ואלפים רבים אלו, עיניהם כלות להתפלל במניין, כשהשכן שלידו מתפלל במניין, והוא נדרש להתפלל ביחידות. וכי למה ייגרע חלקם?
התוצאה היא שרבים יבואו להפר את החוק ואת ההלכה, מתוך קנאה במתפללי המרפסות. הן בכך שיצאו מביתם לעמוד מתחת למרפסות, שלא כפי הנדרש בתנאי ההסגר, או בקיום מניינם מחתרתיים בבתים או אפילו במקומות פתוחים. וכך קורה בפועל. ועוד איך. מניינים כאלה למאותיהם.
והרי חז"ל גזרו במקרים קיצונים, כי הכירו את נפש האדם. ולכן גזרו שלא יקרא לאור הנר גם כשהנר מעל עשר קומות, ולכן בטלו אפילו מצות עשה של שופר ולולב לכלל ישראל, לדורות, בגלל שיהיו אולי כמה שיוציאו לרשות הרבים כדי ללמוד את אופן קיום המצוה.
כשם שמקבלים שכר על הדרישה, כך יש לקבל שכר על הפרישה. תפילה המרפסות, מלבד שיש בה איבוד צורת התפילה והאדם, עלולה לגרום חלילה להתפשטות המגפה, ולסכן חיים רבים. האחריות תהיה מוטלת על שוחרי תפילת המרפסות.
12 תגובות