התפרצות מחודשת של מגפת הקורונה בעולם הערבי – ד"ר דרור מנור

מדינות העולם הערבי סובלות לאחרונה מהתפרצות מחודשת של המחלה. זאת למרות שעד כה מדינות אלה לא נפגעו קשות כתוצאה מהתפרצות הנגיף הקטלני. בממלכת ירדן שנחשבת לאחת המדינות שנפגעו מהנגיף בצורה הקלה ביותר בעולם, הכריזו השלטונות על סגר כללי של שלושה ימים במהלך עיד אל-פיטר. זאת בשל 23 מקרים חדשים של חולים שנדבקו בנגיף לאחרונה. תופעה זו ארעה לאחר ימים רבים שבהם לא נתגלו חולים חדשים ברחבי הממלכה

לאחרונה אנו עדים להתמודדות של מדינות מסוימות בעולם הערבי עם התפרצות מחודשת של מגפת הקורונה, אשר גובה קורבנות רבים בנפש. ירדן הכריזה על סגר כללי של שלושה ימים במהלך עיד אל-פיטר כדי להתמודד עם התפרצות מחודשת של הנגיף הקטלני בממלכה. במצרים נאלצים השלטונות להתמודד עם גל חדש של חולים. בנוסף, ברצועת עזה קיים חשש גדול מצד החמאס מהתפרצות רחבת היקף של המחלה, במיוחד לנוכח חזרתם של פלסטינים שנדבקו בנגיף במהלך שהותם במצרים השכנה. לאחרונה נפטרה ברצועה אישה בת 77 מחאן יונס, אשר סבלה ממחלות רקע.

למרות שמגפת הקורונה במדינות העולם המערבי נמצאת כעת בדעיכה מסוימת, מדינות העולם הערבי סובלות לאחרונה מהתפרצות מחודשת של המחלה. זאת למרות שעד כה מדינות אלה לא נפגעו קשות כתוצאה מהתפרצות הנגיף הקטלני. בממלכת ירדן שנחשבת לאחת המדינות שנפגעו מהנגיף בצורה הקלה ביותר בעולם, הכריזו השלטונות על סגר כללי של שלושה ימים במהלך עיד אל-פיטר. זאת בשל 23 מקרים חדשים של חולים שנדבקו בנגיף לאחרונה. תופעה זו ארעה לאחר ימים רבים שבהם לא נתגלו חולים חדשים ברחבי הממלכה.

חשוב להדגיש כי בממלכת ירדן פועל מנהל מיוחד מטעם המרכז הלאומי לביטחון הציבור המתעסק במשבר הקורונה, והוא פועל בקשיחות וללא רחמים כדי למנוע התפרצות מחודשת של מגפת הקורונה במדינה. על כן, המנהל הודיע לציבור הירדני כי הוחלט לתקן את הצעדים הננקטים נגד מחלת הקורונה במהלך עיד אל-פיטר בעקבות ההתפתחויות האחרונות שחלו במצב המגפה בממלכה.

במצרים גם נרשמה עלייה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה ובקצב התמותה, אשר רק הולך ומתגבר מיום ליום. יש לציין כי מצרים נחשבת למדינה שבה שיעור התמותה הגבוה ביותר מכל מדינות יבשת אפריקה כתוצאה מהנגיף הקטלני. מערכת הבריאות המצרית, הנחשבת לאחת העניות והמאוכלסות ביותר בעולם, נאבקת קשות כדי להילחם בהתפשטות הקורונה. אולם המצב הקיים בבתי-החולים במדינה עדיין רחוק מלהיות מזהיר וקיימות בהם בעיות מורכבות ומחסור בציוד ובכוח אדם. במקרים מסוימים אף דווח על בריחתם של רופאים מתי החולים במהלך המשמרות.

בעקבות המצב הקשה הכריזו השלטונות במצרים ב- 20 במאי כי כל בתי החולים הציבוריים יספקו בדיקת קורונה לכל אזרח שידרוש זאת, ללא אישורים רפואיים קודמים או סימפטומים ברורים. מטרת ההחלטה של השלטונות היא להגדיל במידה רבה את כמות הבדיקות ברחבי מצרים ולעודד את האוכלוסייה להגיע למרפאות ולהיבדק. למרות הרצון הטוב מדובר בהחלטה בעייתית, כיוון שעדיין לא ברור כמה ערכות בדיקה עומדות לרשות המדינה, ואם היא תוכל להמשיך ולבדוק לארוך זמן את האזרחים. הרי מדובר באומה ענקית המכילה מספר עצום של תינוקות וילדים.

מערכת הבריאות המצרית קיוותה כי האוכלוסייה הצעירה במדינה, בשילוב עם תנאי החום השוררים בה, יובילו להאטת התפשטותו של נגיף הקורונה. ואכן בחודשים הראשונים של המגפה היה קצב ההידבקות במדינה נמוך מאוד. אולם כעת המצב השתנה והשלטונות מבינים כי קיים צורך בנקיטת צעדים נוקשים יותר כדי לצמצם את התפשטות הנגיף, תוך הטלת סדרה של הגבלות תנועה על האוכלוסייה.

לאחרונה נדמה כי התפשטות הנגיף הקטלני במצרים זולגת גם לאזורים מסוימים ברצועת עזה. 35 תושבים נמצאים בהסגר לאחר שאובחנו כחולי קורונה לאחר ששבו לרצועה מביקור במצרים. הדבר מדאיג מאוד את החמאס, אשר הקים במהלך החודשים האחרונים מתקני בידוד ענקיים, שבהם הוא סוגר תושבים החוזרים לרצועה ממצרים ובודק ביסודיות אם הם נדבקו בנגיף. החמאס חושש שאם תתחיל הדבקה המונית ברצועת עזה הנחשבת לצפופה מאוד, מערכת הבריאות המקומית לא תוכל להתמודד עם העומס האדיר של החולים, ותושבים רבים ימותו כתוצאה מהיעדר טיפול מתאים. למרות החששות הרבים, זוהו ברצועה רק 55 חולי קורונה. לאחרונה נפטרה מהמחלה, פאדילה מוחמד אבו-ראידה, תושבת חאן יונס, בגיל 77. משרד הבריאות המקומי ציין מפורשות כי האישה סבלה ממחלות רקע. אבו-ראידה היא הקורבן הראשון ברצועה של הנגיף הקטלני, לאחר שאושפזה במתקן בידוד של החמאס במעבר רפיח.

אין ספק כי על מדינות ערב לנקוט בכל באמצעים הדרושים על מנת להיאבק ביעילות בהתפשטות המואצת של נגיף הקורונה. הן צריכות להכריח את התושבים, שרבים מהם פרימיטיביים וחסרי השכלה, כי יש לשמור על היגיינה, חבישת מסכות וריחוק חברתי. מה שחשוב במיוחד זו מניעת התקהלויות באירועים ובמסגדים, דבר שיכול להציל את חייהם של תושבים רבים. ברור כי למדינות ערביות שיש להן יחסים דיפלומטיים עם ישראל, כמו מצרים וירדן, כדאי מאוד להתייעץ איתה למרות מחלוקות העבר. זאת לאור ההצלחה הישראלית הרבה במאבק בהתפשטות נגיף הקורונה והידע הרב שיש למומחים הישראלים בנושא.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *