זה מה שקורה כשחרדיות מבקשות התחשבות מהאליטה – דב הלברטל

התחשבות בחג היהודי, בו מציינים את ניצחון הרוח היהודית על מבקשי הכחדתה, זה לא דחוף. ממש לא. אם רוצים, אז אולי משהו. אבל להוציא הנחיה ברורה וחד משמעית שתשחרר מחובת לימודים בערב כדי לאפשר מצות הדלקת הנרות, זה כבר יותר מדי יהודי.

אסביר, וכמעט אתנצל, למה אני כותב שוב טור על האוניברסיטה העברית. יאמרו בצדק: לא מהם ולא מהמונם. מה יש בכלל להתעסק עם השמאלנים הליברלים האלה. התשובה מורכבת. האוניברסיטה העברית נחשבת למוסד האקדמי המוביל בארץ, ובדירוג הבינלאומי (יחד עם הטכניון). עשרות אלפי סטודנטים, מכל הגוונים, לומדים שם. זו האליטה האמיתית של מדינת ישראל.

במילים אחרות, האוניברסיטה היא המצפן והמצפון המוסרי והאידיאולוגי של נותני הטון בדור הבא. משם יבואו המחנכים, השופטים והפרקליטים, הדיפלומטים, הפוליטיקאים, אנשי התקשורת ומעצבי דעת הקהל. אצל החילונים, וגם הגויים, האקדמיה היא המעצבת את העתיד. בזכות האקדמיה, אמריקה הגיעה למעצמה שהיא.

זו הסיבה שכשהאוניברסיטה נותנת יום חופש בחג המולד, זה מקומם. יום החופש בחג המולד, הוא יום חופש רשמי באוניברסיטה. וכמעט שאין שם נוצרים. אבל הרקטור עומד מאחורי ההכרה המדהימה בחג המולד, כחג רשמי של האוניברסיטה. וכך הם ינחילו לדורות, המשפיעים בעתיד, שיש לחגוג את הולדתו של אותו האיש. זה שנחלי דם יהודי נשפכו על זכרו ועל ידיו.

ומסתבר שעד כדי כך חשוב לאוניברסיטה חג המולד, שחנוכה מתגמד לידו. קבוצת סטודנטיות חרדיות פנתה להנהלת האוניברסיטה בבקשה לשחררן מחובת לימודים בערב, שאז, כבר בשקיעה, זה זמן הדלקת נרות. זה השמן לציין את חנוכה בביתן.

אז עצם העובדה שחרדיות לומדות באוניברסיטה, זו אינה תעודת כבוד, אך לא זו מטרת הטור. יש כאלה שלומדות שם. והרי האוניברסיטה עושה הכול כדי למשוך את החרדים ללימודים אקדמיים.

אך לא כשמדובר במתן כבוד והדר לחג המולד. כי בתשובה לפנייתן החרדיות, הפיץ הרקטור מכתב מפותל ומעורפל, ובו פניה למרצים, שלאור בקשת החרדיות, ייעשו מאמץ כזה או אחר להתחשב ברגשותיהן וצרכיהן.
לא כך נהג הרקטור כשמדובר בחג המולד. אין כמעט סטודנט נוצרי אחד באוניברסיטה. אבל עם חג המולד, אין פשרות. חייבים לחגוג. וזה חד משמעי. לא מפותל, לא מעורפל, אלא החלטה שהרקטור מוביל לפיה האוניברסיטה סגורה בחג המולד, ובכך להבטיח ולאפשר קיומן של חגיגות כראוי וכיאות לחג מולד מטעמו.

אבל התחשבות בחרדיות שלומדות שם? התחשבות בחג היהודי, בו מציינים את ניצחון הרוח היהודית על מבקשי הכחדתה, זה לא דחוף. ממש לא. אם רוצים, אז אולי משהו. אבל להוציא הנחיה ברורה וחד משמעית שתשחרר מחובת לימודים בערב כדי לאפשר מצות הדלקת הנרות, זה כבר יותר מדי יהודי.

אז להתחשב בנוצרים שאינם, זו חובה מוסרית ממדרגה ראשונה, ועליה יעמוד הרקטור בתוקף. כי זה מוסר יהודי עמוק. זו ליברליות ושמאלניות במיטבה. להתחשב בנשים חרדיות? זה כבר עול כבד מדי על הרקטור, כי בכל זאת, זה עלול לפגום את שמחתו הטהורה בחג המולד.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *