זו התסמונת הקטלנית שגרמה למותו של אושרי אסולין ז"ל

הגורם העיקרי למחלת לב בקרב צעירים בעולם המערבי

התסמונת הקטלנית שממנה נפטר אושרי אסולין בן ה-26 לאחר שהחלים מקורונה, הינה מחלת קווסאקי.

אסולין ז"ל, אושפז בבית החולים תל השומר לפני כחודשיים. מצבו הלך והידרדר לאחר שכבר החלים נגיף הקורונה. בדיקות שעבר עם אשפוזו הראו כי הוא סובל מדלקת בשריר הלב. מצבו המשיך להידרדר עד שחובר למכונת לב ריאה. ביום ראשון כאמור הוא נפטר.

מחלת קווסאקי (Kawasaki disease) נקראת על שם רופא ילדים יפני אשר תיאר אותה לראשונה בשנת 1967. התיאור הראשוני של המחלה כלל את תסמיניה הקליניים בלבד, ורק כעבור מספר שנים התגלה הקשר למעורבות כלי הדם הכליליים (Coronary arteries). גילוי מעורבות זו הוביל לחקר מנגנוני הנזק ודרכי הטיפול במחלה.

אף כי המחלה חולפת מעצמה, היעדר טיפול מעלה את הסיכון לסיבוכים הקשורים לעורקים הכליליים, כגון מפרצות כליליות (Coronary artery aneurysms) והיצרויות.

מחלת קווסאקי מופיעה בגילאי הילדות המוקדמת, ובעיקר מתחת לגיל 5 שנים. המחלה נדירה בתינוקות עד גיל חצי שנה ובילדים בוגרים.

מחלת קווסאקי היא מחלה דלקתית של כלי הדם, הפוגעת בעיקר בכלי הדם הכליליים בלב. המחלה ככל הנראה מושרית על ידי פתוגן שאינו ידוע.

המחלה מתאפיינת בחום, אודם בלחמיות ובריריות הפה, הגדלת קשריות לימפה צוואריות (Cervical lymphadenopathy), שינוים בכפות הידיים והרגליים (לרוב מדובר בנפיחות ואודם) ופריחה מפושטת בגוף.

ישנם תסמינים נוספים, כגון אי שקט, הקאות ושלשולים, הפרעות באנזימי הכבד, הגדלה וצניחה של כיס המרה, כאבי פרקים או דלקת מפרקים, כאבי ראש, סימנים של מעורבות קרומי המוח (ולעתים אף הדגמת תאי דלקת בנוזל חוט השדרה), שינויים בצילום חזה, דלקת שריר הלב, או קרום הלב, כאבים במתן שתן (Dysuria) והימצאות תאי דלקת בבדיקת השתן.

בשלב ההחלמה מופיע בדרך כלל קילוף של העור המתחיל מקצות האצבעות.

בשל הסיכון לפגיעה לבבית, כל חולה צריך לעבור הערכה באמצעות דימות על-שמעי של הלב בשלב האבחנה ובשלב ההחלמה. הבדיקה מאפשרת למדוד את קוטר העורקים הכליליים ולבדוק אם נפגעו במהלך המחלה.

המחלה חולפת מעצמה תוך מספר ימים עד שבועות גם ללא טיפול. טיפול מתאים מביא להחלמה מהירה יותר.

מחלת קווסאקי הנה הגורם העיקרי למחלת לב נרכשת בקרב צעירים בעולם המערבי. בהינתן טיפול מוקדם, הפגיעה הלבבית נמנעת כמעט לחלוטין ומופיעה בקרב פחות מ- 5% מהחולים.

המידע הרפואי נכתב על ידי פרופ' יוסף עוזיאל

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *