ח"כ אזולאי: בנקים מנצלים את משבר הקורונה לעליות גורפות במחירי הריביות

המערכת הבנקאית הינה ספק האשראי כמעט הבלעדי

למרות הבטחת ראש הממשלה ושר האוצר כי הבנקים יבואו לקראת הלקוחות עקב משבר הקורונה מסתבר שלא זאת בלבד שלא נעשה דבר על מנת לעזור ללקחות הבנקים החלו לעלות את הריביות.

עקב כך פנה חה"כ ינון אזולאי (ש"ס) לשרי האוצר והכלכלה:

כחבר בוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה ובעקבות תלונות של אזרחים ובעלי עסקים רבים שהגיעו ללשכתי על ניצול משבר הקורונה ע"י הבנקים, בקשר להעלאה משמעותית בריביות הבנקים ובכללם גם הריבית על המשכנתא, העליתי נושא זה, בדיון שנערך ביום 31.3.20, בפני מר עידו סופר רכז תעשייה ומסחר אגף התקציבים במשרד האוצר.

בהמשך לכתבה ששודרה אמש בערוץ 12, הופתעתי כמו רבים מאזרחי המדינה, לגלות כי חלק מהבנקים מנצלים את משבר הקורונה להעלאות גורפות של ריביות האשראי. לא מתקבל על הדעת שבזמן שהציבור נאנק תחת העול הכלכלי, איבד את מטה לחמו, למעלה ממיליון אזרחים פוטרו ו/או הוצאו לחל"ת ועסקים רבים נסגרו, הבנקים מעלים בצורה גורפת את הריביות הבנקאיות.

בנוסף, עבור משקי הבית והעסקים הקטנים והבינוניים גם הולך ונסגר ברז האשראי בחברות האשראי החוץ-בנקאיות, כך שהתלות של המגזר העסקי במימון הבנקאי הופך ונהיה גדול יותר והחשש הוא שהבנקים מנצלים את המצב הזה כדי לייקר ריביות גם לעסקים ומשקי בית שאין באמת עלייה בסיכון שלהם, זו שערורייה.

היום יותר מתמיד, עבור משקי הבית והעסקים הקטנים – המערכת הבנקאית הינה ספק האשראי כמעט הבלעדי וקיים גידול משמעותי בביקוש לאשראי, במקום לסייע למשקי הבית והעסקים בעת הזו – הבנקים מחמירים את המצב, מעלים באופן גורף את הריביות ומקשיחים את התנאים לקבלת אשראי.

במכתב ששלחה המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר ופרופ' אמיר ירון נגיד בנק ישראל לבנקים בתאריך 2/4/20 בנושא: "הרתמות המערכת הבנקאית לסיוע למשק בצליחת המשבר על-ידי הגדלת האשראי ותמחור הוגן של הלוואות", הדגישו כי משבר הקורונה פגש את המערכת הבנקאית כאשר היא במצב איתן, ונהנית מכריות הון ונזילות, בזכות התנהלות אחראית לאורך השנים אחרונות. המערכת הבנקאית הינה ספק אשראי מרכזי במשק הישראלי, ועבור משקי הבית והעסקים הקטנים – כמעט הבלעדי וחיוני שהמערכת הבנקאית תמשיך להזרים אשראי למשק ולתמוך ביכולת של העסקים ומשקי הבית לצלוח את המשבר.

ח"כ אזולאי מסיים את מכתבו: לאור האמור לעיל, אני דורש משר האוצר ושר הכלכלה להתערב ולאשר תקנות לשעת חירום המאפשרות למנוע מהבנקים לתקופה זו העלאות ריבית האשראי, על מנת לאפשר לאזרחי המדינה לצלוח את המשבר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *