חמינאי מסתיר מהאירנים את המספרים האמיתיים של הקורונה – ד"ר דרור מנור

נגיף הקורונה מכה ללא רחמים בעם האיראני, והדאגה בקרב האזרחים, ובעיקר בקרב ראשי השלטון, הולכת וגדלה.

בתקופה האחרונה נדמה כי אין מעצורים להתפשטות נגיף הקורונה ברחבי איראן. המדינה האסלאמית השיעית נהפכה להיות המדינה השנייה בעולם אחרי סין בכל הקשור להתפשטות המחלה החדשה. ברור לכל כי קברניטי השלטון בטהרן פישלו בגדול בטיפול המניעתי נגד המחלה המתפשטת ברחבי המדינה הענקית. בינתיים יש קרוב לשמונים איש שנפטרו כתוצאה מהנגיף הקטלני. לאור המצב הקיים, אם האיראנים לא ייקחו את עצמם בידיים ישרור במדינה כאוס מוחלט.

נגיף הקורונה מכה ללא רחמים בעם האיראני, והדאגה בקרב האזרחים, ובעיקר בקרב ראשי השלטון, הולכת וגדלה. ביום שלישי, 3 במארס, נשא נשיא איראן, עלי חמינאי, נאום לאומה וקרא לכוחות הצבא האיראניים לסייע עד כמה שניתן לרשויות הבריאות השונות במדינה. מה שחמור ביותר הוא שהנגיף תקף כ- 23 חברי פרלמנט מכהנים. דבר זה הלחיץ רבות את יושב ראש הפרלמנט. בינתיים ההיסטריה ברחבי איראן ממשיכה: בתי קולנוע ובתי קפה נסגרו עד להודעה חדשה; בוטלו אירועי ספורט בענפים שונים; צומצם השימוש בכסף מזומן בחנויות ובשווקים, וננקטו צעדים נוספים.

לאחרונה התברר כי ההדבקה בנגיף בקרב בכירי המדינה אינה כוללת רק את חברי הפרלמנט, אלא גם גורמים בכירים נוספים. כך למשל, סגן שר הבריאות (ובנוסף אליו גם ראש שירותי החרום במשרד), סגנית הנשיא, מספר מנהלי בנקים, ומספר בכירים במערכת הביטחון האיראנית. ישנן אפילו שמועות על כך שאחד מיועציו הבכירים של הנשיא נפטר לפני מספר ימים מהנגיף הקטלני.

למרות המצב הקשה שנוצר, החליט הנשיא רוחאני לא לאבד את העשתונות. במהלך הנאום שנשא ביום שלישי האחרון, הוא הודיע כי אין בכוונתו להטיל סגר כלשהו על הערים, כולל עיר הבירה טהרן. עם זאת, הוחלט בכל זאת לנקוט אמצעי זהירות: כל בתי הקולנוע ובתי הקפה בעיר נסגרו, ללא יוצא מן הכלל. לפי מקורות המקורבים לשלטונות, ובמיוחד מקרב הפרלמנט האיראני, זוהו במדינה קרוב ל- 840 מקרים חדשים של הידבקות מנגיף הקורונה. זאת לאחר שקרוב לשמונים איש נפטרו כתוצאה מהמחלה. אולם, לא בטוח כלל כי מדובר באמת. ייתכן מאוד כי הנשיא חמינאי ופמלייתו מסתירים את האמת מפני הציבור. לפי מקורות מסוימים באופוזיציה האיראנית, מספר הנפטרים עומד על כמה מאות, כאשר השלטונות בטהרן עושים כל מאמץ על מנת להסתיר את המספרים האמיתיים.

בתקופה הקרובה יהיה על קברניטי המדינה לפעול בכל דרך אפשרית כדי למנוע מהמגפה הזו להתפשט עוד ועוד ברחבי איראן. משרד הבריאות האיראני פתח במסע הסברה רציני ביותר, אשר נועד להרחיק מהאוכלוסייה את הנגיף הקטלני. גם כך סובל העם האיראני מבעיות חברתיות וכלכליות קשות למדי. בכל מקרה, ברור לכל כי איראן נחשבת למדינה המוסלמית שטיפלה בצורה הרשלנית ביותר בנושא נגיף הקורונה. הרי במדינות מוסלמיות אחרות שבהן התגלה הנגיף, דוגמת מצרים, לבנון וקטאר, לא נוצר כאוס שכזה, ונתגלו רק מקרים בודדים של אזרחים שנדבקו בנגיף.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *