יהדות התורה פנתה למנדלבליט: "פרסום ההמלצות על ליצמן מנוגד לחוק"

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ יעקב אשר פנה ליועמ"ש בדרישה לבדוק למה פרסמה המשטרה את סיכום חקירת ליצמן, לכאורה בניגוד לחוק ההמלצות שעבר בכנסת בשנת 2017 ש"נועד למנוע משפטי שדה לנחקרים"

יהדות התורה פנתה אמש במכתב דחוף ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בדרישה לבדוק למה פרסמה המשטרה את סיכום חקירת סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, לכאורה בניגוד לחוק ההמלצות שעבר באופן סופי בכנסת בשנת 2017. לטענת המפלגה, החקירה בלהב 433 החלה כבר לאחר אישור החוק, ולכן הוא חל עליה. כך פרסם הבוקר קובי נחשוני באתר ווינט.

לדבריו, בפנייה נרמז כי אם יתברר שאכן הייתה עבירה על החוק או אף שימוש לא נכון בו, המפלגה תפעל להכניס בו תיקון נוסף, שיגביל עוד יותר את המשטרה, את היועמ"ש ואת הפרקליטות.

במכתב, שנשלח על-ידי יו"ר הסיעה ח"כ יעקב אשר, צוטטה ההודעה הרשמית של המשטרה. אשר העיר כי לפי חוק סדר הדין הפלילי, בתיקי חקירה שנערכו בליווי פרקליט מלווה – על המשטרה להעביר את סיכום החקירה ללא הבעת עמדה, אלא אם התבקשה לכך על-ידי היועץ המשפטי לממשלה או על-ידי פרקליט המדינה.

"על פי חוק זה חל איסור פלילי על שוטר, חוקר ברשות חוקרת אחרת או פרקליט, למסור את המלצת המשטרה לעניין הגשת כתב אישום או לעניין מכלול התשתית הראייתית לביסוס האשמה נגד חשודים בחקירה למי שאינו מוסמך לקבלה על פי דין", כתב אשר במכתב. "מטרת התיקון לחוק הייתה למנוע מקרים אלו, כמו שנעשה בפרסום הנוכחי, של שימוש בחקירות משטרה למטרות פוליטיות ועריכת 'משפטי שדה' לנחקרים, או פגיעה בשמם הטוב של הנחקרים ובזכותם הבסיסית, מכוח חוק יסוד כבוד האדם וחירותו", ציין עוד.

יעקב אשר סייג את דבריו והודה כי אינו יודע אם החקירה עומדת בתנאים המאפשרים למשטרה להגיש המלצות ולפרסמן בציבור. "אולם בוודאי שהפרסום נוגד את הרציונל שנקבע בתיקון לחוק, שאין למשטרה הממונה על שמירת הסדר הציבורי וזכויות האזרח סמכות לעשות את ההפך מכך ולפגוע בשמם הטוב של נחקרים ובזכויותיהם הבסיסיות".

ח"כ אשר ביקש במכתבו ממנדלבליט לערוך בירור בעניין, "לאור העוול הציבורי שנעשה", ולהודיע לו אם המשטרה התבקשה להביע את עמדתה לעניין התשתית הראייתית, האם היא נחוצה לשם קבלת החלטה בתיק וכן האם הפרסום בתקשורת, שלדבריו, "אין חולק שהינו פוגעני ואין בו כדי להועיל להליך המשפטי", נעשה בהתאם לחוק.

"באם אכן הפרסום קיבל את אישור היועמ"ש, אבקש לקבל את המקור המשפטי והמוסרי של הנחיה זו", כתב אשר, וציין כי המטרה היא "שנוכל לבחון אם יש צורך בתיקון נוסף לחוק, כדי להבהיר את כוונת המחוקק בתיקון שנעשה בחוק במטרה לשמור על זכויותיהם של הנחקרים".

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *