כיצד הגיב הגר"ח על שרשרת האסונות בציבור החרדי?

בחודש כסלו הזדעזע הציבור החרדי לשמוע על הטרגדיה הקשה שבו הלך לעולמו הרב יצחק מאיר וייס ז"ל, ובנו התינוק, יום אחרי פטירת בנו הרך. שבוע לאחר מכן, בא האסון הנוסף בפטירתו הפתאומית של הבחור חיים-אהרן זקש ז"ל, שכנם דלת-מול-דלת של הורי הרב וייס. לאור שרשרת האסונות עלה יו"ר עזר מציון למעונו של הגר"ח ושאל אותו מה יש לעשות כדי למנוע את האסונות. הסיפור המלא

בחודש כסלו הזדעזע הציבור החרדי לשמוע על הטרגדיה הקשה שבו הלך לעולמו הרב יצחק מאיר וייס ז"ל, ובנו התינוק, יום אחרי פטירת בנו הרך. שבוע לאחר מכן, בא האסון הנוסף בפטירתו הפתאומית של הבחור חיים-אהרן זקש ז"ל, אשר התגורר דלת-מול-דלת של הורי הרב וייס.

הבחור המתמיד הזה למד בישיבת 'תפארת מרדכי', ונודע כבחור מיוחד במינו, והסיפור המזעזע ביותר היה שבשעות הצהריים של יום פטירתו, כשהגיע לביתו בהפסקת הצהריים, ניגש למשפחת וייס והתבונן איזה משניות נשארו ללמוד הרב לע"נ וייס.היו אלו, כמובן, המסכתות הקשות של סדר קדשים וטהרות,חיים-אהרן לקח את המשניות הללו, והחליט ללמוד אותן, לעילוי נשמתו של הרב וייס המנוח. והנה לא חולפות כמה שעות והוא מתמוטט לעיני חבריו על המדרגות בכניסה לבית המדרש של ישיבתו.

בבטאון 'קול ברמה' פורסם כי 12 שעות לאחר פטירתו של הבחור המנוח היה זה הרב חנניה צ'ולק שליט"א, שניגש בתפילת שחרית, שלאחר פטירתו של הבחור, אל המרא דאתרא, הגאון רבי יצחק זילברשטיין, ושאל בסערת-נפש 'מה ניתן לעשות כדי לעצור את ה מגיפה הנוראה, ואת סאת-היגונות, הפוקדת את אחינו בני ישראל'?

המרא דאתרא הציע להרב צ'ולק להגיע יחד עימו, באותו בוקר, אל מרן הגר"ח שליט"א, ולשטוח את השאלה לפניו. ואכן, הרב צ'ולק הגיע – בעת הלימוד המשותף של הגר"י זילברשטיין עם גיסו מרן שליט"א – ואמר לשר -התורה ש'אינני זוכר תקופה שכזו בעשרות השנים האחרונות'. והכל יודעים שכשהרב צ'ולק, הנותן את ליבו להיות מיצר עם
אחיו, אומר כך, הרי שבאמת מדובר באסונות נוראיים שלא נראו ולא נשמעו מעולם בקרב אחינו בני ישראל. והרב צ'ולק לא התכוון רק לאירועים שהזכרנו.

הרב צ'ולק שטח את הדברים לפני מרן הגר"ח שליט"א, ששתק ולא הגיב. הרב צ'ולק הוסיף לתאר את המצב הקשה שהשתרר בציבור, אבל מרן שליט"א הוסיף לשתוק. רק לאחר כמה דקות.אמר הגר"ח ש'יש להתפלל לרחמי שמים'. אמר, ולא יסף.

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. אני הקטן ממליץ לציבור החרדי לחזק הצניעות שלאחרונה בושה.

    .

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  2. בזמן האחרון כל יום יש צרות לא נורמליות * בזמן האחרון לצערינו הרב, כל יום יש צרות לא נורמליות. אני בטוחה כל עוד יש חנויות פאות נכרית המצב ילך ויחמיר ח"ו. חייבים לעצור מגפת הפאות נכריות שנאסר על ידי כל גדולי ישראל!!!!!

    "בזמן האחרון כל יום יש צרות לא נורמליות" בזמן האחרון לצערינו הרב, כל יום יש צרות לא נורמליות. אני בטוחה כל עוד יש חנויות פאות נכרית במגזר החרדי המצב ילך ויחמיר ח"ו. חייבים לעצור מגפת הפאות נכריות שנאסר על ידי כל גדולי ישראל!!!!!!!!!!! זה הרעל המסוכן שגורם להרבה צרות בעם ישראל. ודו"ק.

    אשה הלובשת בגדי פריצות ופאה נכרית עוברת עוון חמור מאוד! ומעוררת קיטרוגים עליה בעלה ובניה מימין ומשמאל, משמים ומארץ ואחריתה מרה כלענה וכו’ כהיום אין להתיר לאשה נשואה לצאת בפאה נכרית לרשות הרבים בשום פנים, ויש לאסור בזה בכל תוקף. ובפרט בדורות שלנו שעושים את הפאות במומחיות רבה עד שלא ניכר כלל אם אלו שערות טבעיות או פאה נכרית, ולא לכיסוי כזה נתכוונו חז”ל שהצריכו כיסוי הראש באשת איש. לזכור שהדג מסריח מהראש!!! והפאה הנכרית שמעליו מסריח ביותר! ומכל שכן שיש לאסור בזה לספרדים ובני עדות המזרח, מאחר שכל גאוני ספרד המפורסמים פסקו לאסור בזה, והעידו שבמקומותינו לא נשמע מעולם מנהג כזה. ורק לאחרונה החלו נשים פרוצות הספרדיות ללבוש פאה נכרית בהשפעת המורות והחברות שלהן. וצריך להבהיר להן, שכל גדולי התורה מעדות המזרח לא התירו לנהוג כן, ואין לשנות מהמנהג. ולמה שלא יחושו להחמיר בדבר כזה חמור. ואף בפאה וכובע ראוי להחמיר. וכל בעל ישפיע על אשתו רק בדרכי נועם ושלום, ויבאר לה חומר הענין.

    הפאות היום עשיות במומחיות כזו, כל מי שלא משקר לעצמו, יודע שפאות כללו אף פוסק לא התיר, שהרי יותר יפות משיער טיבעי, ולא ניכר כלל שמכסה ראשה, ועוד שמושכות גם הופעת לבוש שתתאים להם, ומגרות את יצר הרע, אוי לנו. וראה רוב פוסקים מדורות הקודמות שפסקו שאסור ללכת בפאה נכרית – ובפרט כהיום אחר שמצאו שכל הפאה נכרית הייתה של עבודה זרה – זאת אומרת שכל הדלקת נרות שבת, הקידוש, וברכת המזון והסדר, הולך לעבודה זרה ממש.

    אז מי שיש לו קצת מח בקודקודו יודע ומודה, שהרחוב יושב ומחפש עצות פשוטות מאד, איך להחטיא את הרבים. סיפר לי אדם אחד מחוץ-לארץ, שיושבים אנשים ומקבלים שכר עצום, שהתפקיד שלהם להתעמק, איך לעורר ולגרות את היצרים של האנשים. ואלו המלבושים הנדרשים ב”מודה”. ואת הזבל הזה ואת האשפה הזו, ואת העלבון והטומאה ושחץ הזו מכניסים כאן לכל ארץ ישראל, ואברך יכול להרשות לעצמו שאשתו תלך כך?! יש בזה יופי בדברים האלו? או שמטרה אחת ויחידה…

    אברך שולח את אשתו! לכי תחטיאי את הרבים! [תחטיאי בחורי ישיבות בעבירות החמורות כהז”ל ח”ו], ואמר הרב שך זצ”ל, לפני עשרים ושתיים שנה ניסו נשים ללכת במלבוש יותר קצר מהברכיים, והרב שך קרא אותנו ובא מיוחד לירושלים לאולם “טירת חן” ואמר: “אוי זה בוער לי, כל הקיום של הכוללים תלוי בזה, כל הקיום של התורה, צריך לסגור את הכוללים אם הולכים ככה נשים של אברכים, זה לא יתכן! אין קיום לתורה!” (רבי יוסף עדס שליט”א)

    והלכה למעשה: אין להתיר לאשה נשואה לצאת בפאה נכרית לרשות הרבים, ויש לאסור בזה בכל תוקף. ובפרט בדור שלנו שמרן פוסק הדור הרב אלישב זצ”ל אמר שהפיאות של היום אסור גמור, משום שעושים את הפאות במומחיות רבה עד שלא ניכר כלל אם אלו שערות טבעיות או פאה נכרית, ולא לכיסוי כזה נתכוונו חז”ל שהצריכו כיסוי הראש באשת איש. ומכל שכן שיש לאסור בזה לספרדים ובני עדות המזרח, מאחר שכל גאוני ספרד המפורסמים פסקו לאסור בזה, והעידו שבמקומותינו לא נשמע מעולם מנהג כזה. ורק לאחרונה החלו נשים פרוצות ללבוש פאה נכרית בהשפעת המורות והחברות שלהן. וצריך להבהיר להן, שכל גדולי התורה מעדות המזרח לא התירו לנהוג כן, ואין לשנות מהמנהג.

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב