כישלונה של איראן להגיע לחלל – ד"ר דרור מנור

למעשה מדובר בלוויין צילום איראני שהיה ביכולתו לכסות את שטחה של מדינת ישראל. אולם שיגור הלוויין נכשל בשל תקלה במשגר הלוויינים החדש

מאז ינואר 2019 ניסתה איראן פעמיים לשגר לוויין לחלל, אך נכשלה, ובגדול. בתחילת חודש פברואר נודע כי האיראנים נכשלו פעם נוספת, כאשר לוויין נוסף שלהם התרסק זמן קצר לאחר שיגורו. אותו לוויין, שנקרא בשם "זאפר" ("ניצחון", בפרסית), היה אמור לשאת את תמונתו של ראש מנגנוני אל-קודס, קאסם סולימאני, שחוסל לאחרונה על ידי ארה"ב. הכישלון האיראני שימח במידה רבה את ישראל, ובמיוחד את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהדגיש כי ישראל פועלת באיראן כל הזמן.

 

למעשה מדובר בלוויין צילום איראני שהיה ביכולתו לכסות את שטחה של מדינת ישראל. אולם שיגור הלוויין נכשל בשל תקלה במשגר הלוויינים החדש של האיראנים. משגר זה נבנה על פי  הוראות של מומחים מצפון-קוריאה, שהצליחו בעבר לשגר באמצעותו לוויין לחלל, אבל מומחים איראנים החליטו שיש להם ידע מספיק טוב בתחום, והכניסו במהלך תהליך בניית הלוויין פיתוח עצמי משלהם. פיתוח זה התגלה במהרה ככישלון חרוץ. יש להוסיף כי בשנים האחרונות היו לאיראן כישלונות רבים גם בבניית מטוסי קרב שלא הוכיחו את עצמם, ושהיו בעלי איכות ירודה ובלתי מספקת.

 

חשוב לציין כי זו הפעם השלישית מאז ינואר 2019 שאיראן נכשלת בשיגור לוויין לחלל. אז שוגר הלוויין הראשון שנקרא בשם "פאיים" ונכשל כישלון חרוץ. באוגוסט 2019 שוגר הלוויין השני שנקרא בשם "דוסתי", ונכשל אף הוא. הלוויין הנוכחי שנקרא בשם "זאפר" שוגר ממתחם בקרבת טהרן בתחילת חודש פברואר 2020 (לא ידוע תאריך מדויק). אולם הלוויין לא הצליח להגיע למהירות הדרושה באוויר והתרסק תוך זמן קצר. סביר להניח כי האכזבה בטהראן הייתה רבה, כיוון שגורמים איראנים קידמו רבות לאחרונה את נושא הלוויין וטענו בתוקף כי נערכו הכנות מדוקדקות לפני השיגור.

 

ברור כי הכישלון האיראני בשיגור הלוויין לחלל הוא מצוין מבחינתה של ישראל. זאת למרות דברי סוכנות החלל האיראנית שטענה בתוקף כי הלוויין החדש נועד לאסוף מידע רק על אדמת איראן. כמובן שאין להאמין להנהגה בטהראן שתעשה מאמצים כבירים כדי למצוא כל פיסת מידע על ישראל. מי ששמח במיוחד מהכישלון האיראני היה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהדגיש כי האיראנים נכשלים לא רק בחלל, אלא גם בהעברת אמצעי לחימה ללבנון ולסוריה, וכי ישראל פועלת כל הזמן באיראן. צריך לקוות שההנהגה האיראנית תמשיך להיכשל בניסיונותיה להפוך את איראן למעצמת חלל שעלולה לשגר כל מיני סוגים של טילים ולוויינים. ברור כי על ישראל להיות כל הזמן עם האצבע על ההדק כדי לשבש כל ניסיון איראני רציני בתחום זה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *