כך נאבקים החרדים המודרניים באפליה

עד לפני מספר שנים, הציבור החרדי-ספרדי היה זה שהופלה לרעה. כיום, הצטרף אליו גם הציבור החרדי-מודרני, שמרגיש גם הוא מופלה בעת שהוא בא להתקבל לישיבות או הסמינרים היוקרתיים. פעילים בנושא מספרים בשיחה ל'אקטואליק' על המצב המעציב

אם בעבר האפליה כנגד עדות המזרח היתה לחם חוקו של הממסד האליטיסטי-החרדי שסינן בנות ספרדיות למוסדות האשכנזים, אזי, מסתבר שבשנים האחרונות הולכת ומתפתחת לה מגמה שבה גם הציבור האשכנזי-המודרני, המפתח אורח חיים יותר פלורליסטי, מופלה גם הוא לרעה במוסדות החינוך החרדים.

במוסדות החינוך החרדים, בעיקר בבתי הספר לבנות והסמינרים, הציבו קריטריונים ברורים שמונעים מאותם הורים לילדים או בנות מודרניות להשתלב במוסד החינוכי.

בין היתר, דורשים מההורים שלא להכניס אינטרנט לבית, וכן ישנן תקנות צניעות לגבי אורך החצאיות של האמהות, הפאות וסגנון הלבוש. הסמינרים לא מסתפקים בהצהרה כי הורי התלמידה עומדים ומיישמים את התקנון, אלא גם בולשים בפועל אחרי אורח החיים של המשפחה – מה שמעצים את הבעיה.

יותר ויותר הורים, בעיקר לבנות מודרניות, מצאו את עצמם נאבקים מול הממסד החרדי שסירב לקלוט את אותן בנות למסגרות המקובלות. באין מענה, שלחו רוב ההורים את בנותיהם לסמינרים מודרניים, כמו לוסטיג ושרנסקי.

אצל הבנים, הבעיה פחות נפוצה, שכן גם היום יכולים בחורי ישיבה שנולדו להורים מודרניים להתקבל לישיבות הנחשקות במגזר החרדי, כמו חברון או מיר ברפלד.

"בישיבות לא עושים לנו בעיות", מסבירה ל'אקטואליק' דסי, אישה חרדית מודרנית שבנה לומד באחת הישיבות הטובות בירושלים. "למנהלי הישיבות לא אכפת מה ואיך אני לובשת, אפילו יש לי פייסבוק וזה לא פקטור. הבעיה מתחילה בסמינרים שם מערימים קשיים בקבלת הבנות למוסדות".

"הבת שלי התקלקלה בגלל המוסדות החרדים שסירבו לקבל אותה", מספרת לנו שירה, אם לשלוש בנות חרדיות, "ואני מכירה עוד הרבה סיפורים על כך שבנות לא התקבלו ובסוף נשרו מהמגזר. כיום יש מגמת שיפור שמסייעת לבנות המודרניות להשתלב גם במגזר החרדי וגם באקדמיה".

רחלי מורגנשטרן, אם חרדית מפתח־תקווה, שבשנה האחרונה אף ניסתה לרוץ למועצת העיר, פרסמה בעבר פוסט שביטא את הבעיה: "יש פה מגזר שלם שרוצה להיות חלק, שרוצה ממלכתיות ובשילוב עם הערכים שבהם גדלנו", כתבה מורגנשטרן בדף הפייסבוק שלה. "תנו לנו בית ספר לילדות שלנו. אופק חדש, חוגים, ציונות – מה שכל ילד במדינת ישראל מקבל".

 

החרדים המודרניים – מתאגדים

 

בשנים האחרונות החלו החרדים המודרניים להתאגד כנגד האפליה במוסדות החינוך החרדים ופתחו מוסדות משלהם שבהם הם משלבים לימודי אקדמיה במימון משרד החינוך. המוטו של מנהלי הסמינרים החדשים הוא לקבל את התלמידות הטובות ביותר והמתאימות ביותר לסמינר, ללא קשר לסגנון הלבוש של האב או האם – וזאת בניגוד גמור לתקנון בבית יעקב שם עניין הלבוש או האינטרנט נמצא בראש סולם העדיפויות.

אלא שיש בנות שנפלטו מחוץ לכל המסגרות ומוצאות את עצמן בסיטואציה דומה לזו של הבנות הספרדיות, בין הפטיש לסדן. אתם רק יכולים לשער לעצמכם את הסכנה האורבת לפתחן של אותן בנות.

עו"ד יואב ללום, יו"ר נוער כהלכה, שנאבק שנים כנגד אפליית הבנות הספרדיות, אומר ל'אקטואליק' כי הוא "מלווה לאורך שנים גם את מאבק אפליית החרדים המודרניים". ללום מתייחס לתופעה שהחלה לצוץ, וטוען כי המוסדות המודרניים ממש לא בלמו את נושא האפליה, "לא ממש הקימו מוסדות שפתרו את הבעיה, שרק תלך ותחריף".

לדברי ללום, "גם במקומות שהקימו, לרוב מוסדותיהם גם מפלים תלמידים משיקולים שונים".

עו"ד יואב ללום

עו"ד יחזקאל רוזנבלום, מנהל קבוצת הפייסבוק הגדולה חי"ש (חרדים ישראלים), מתייחס בשיחה ל'אקטואליק' לעניין האפליה של החרדים המודרנים, וטוען כי יש הרבה בנות שנפלטות מחוץ למסגרת ולא מתקבלות לסמינרים שמשלבים לימודים אקדמאים, בהם יש לו חלק, אך זה בגלל סיבות מקצועיות. "אנו שולחים כל בת למבחן חיצוני שבוחן את היכולת של הילדה ואת ההתאמה שלה לכיתה. אחת יכולה לסייע בתחום החברתי – מבחינת אופי, אחת יותר כישרונית – ורק אלה הקריטריונים שלנו".

יש טענות לאפליה גם אצלכם.

"אנו לא מפלים, אנו מקבלים אך ורק על פי מבחן חיצוני, ואכן, ישנן בנות רבות שנפלטות מחוץ למסגרת".

הציבור החרדי באמת מתעניין במסגרות היותר מודרניות שאתם מקימים?

"מסקרים שערכנו עולה כי ישנה דרישה גדולה ועלייה דרמטית בהיקף הבקשות מצד הציבור החרדי לאותם מוסדות שנתמכים על ידי משרד החינוך. כמו כן קיבלנו נתון שמלמד כי בית הספר שלנו בירושלים הוא מקום חמישי בכל העיר מבחינת ביקוש".

האם אתם מסננים לפי סגנון הלבוש האם – כפי שקיים ברוב הסמינרים החרדים?

רוזנבלום בהתחלה לא משיב. אך בהמשך מספק רמז: "אנו מקבלים חומר גלם, בן אדם. אנו בוחנים את הבנות אך ורק לפי הכישורים שלהן".

בהחלט תשובה מספקת.

עו"ד יחזקאל רוזנבלום

אתם מקבלים גיבוי מרבנים או מפוליטיקאים חרדים?

"הפוליטיקאים החרדים נלחמים בנו כל העת. אך בפייסבוק, כשמגיעות הבחירות הם מבקשים מאיתנו ברגע האמת להצביע ליהדות התורה. הם פשוט נלחמים נגד הממ"ח (ממלכתי חרדי) ומנסים לעצור אותנו  – אך כל זה לא יועיל, כי המגמה הולכת וגדלה והביקוש הולך ומתעצם מיום ליום. הציבור החרדי רוצה שהבנות שלו ישתלבו במגמות האקדמאיות שיסייעו להם בהמשך החיים בהקמת בית נאמן בישראל".

ואכן, לפני כשש שנים הוקם 'המחוז הממלכתי החרדי' (ממ"ח). בבתי הספר של הממ"ח מתקיימים לימודי ליב"ה מלאים, והמנהלים והמורים הם עובדי מדינה המקבלים שכר ממשרד החינוך כמו בממלכתי.

על פי הנתונים  מדובר ב־43 בתי ספר יסודיים בכל רחבי הארץ – 30 לבנים, והיתר לבנות – ובהם כ־5,700 תלמידים. בגנים המשתייכים למחוז החרדי הממלכתי לומדים כ־2,000 ילדים,  המגמה רק הולכת ומתפתחת – ונדמה כי אף אחד לא יכול לעצור את הרכבת שיצאה לדרך.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. נקודה למחשבה

    תגידו התחרפנתם……… ספרדי יכול להיות אברך ובית של תורה כמו האשכנזי אז מה שלא קיבלו נטו גיזענות אבל המודרני לא מתקבל כי האמא מתלבשת לא לפי גדרי הצניעות אינטרנט פתוח בבית ועוד הרבה והורים חרדיים לא רוצים כאלה חברים לילדים לכן זה מובן למה לא מקבלים אותם מה שכן לא ברור שיפתחו מוסדות לעצמם

    החושב |
    הגב
  2. השוואה שגויה

    ההבדל הוא שחרדי מודרני זו בחירה אישית ודרך חיים. לעומת זאת חרדי ספרדי לא. מבחינה תרבותית יש הבדל בדרך החיים בין חרדי מודרני לחרדי קלאסי. לעומת זאת חרדי ספרדי יכל לאמץ חיים זהים לחרדי אשכנזי קלאסי.

    חוץ ממוצאו וצבע עורות

    בעל מדקדק |
    הגב