כך נעזרות בנות הסמינר באינטרנט: עמדות בכל עיר

הגלישה הביתית נאסרה – אך פתרונות בזק אורגנו: כך פורחים בשנים האחרונות  עמדות הגלישה החרדיות והכשרות למהדרין, בערים החרדיות

עם התפתחות המדיה החברתית שתפסה תאוצה, נרשמה עלייה ניכרת במספר החרדים שגולשים ברשתות החברתיות ומחוברים לאינטרנט.

איך כל זה קרה? ובכן, הטלפונים החכמים נכנסו מהחצר האחורית לתוך ביתם של לא מעט חרדים. אבל ההנהגה החרדית מתקשה להתמודד עם התופעה שהולכת ופושה במגזר החרדי על כל גווניו ורבדיו.

האינטרנט פרץ כמו נחשול אימתני המאיים לפרוץ את כל הגדרות, ובכך שינה לגמרי את אורח החיים של חרדים רבים שהתוודעו לפלטפורמה חדשה המספקת מידע זמין ונגיש לכל החברות במשק במקרה הטוב, ובמקרה הפחות טוב, חרדים רבים נהיו מעודכנים בכל הסדרות וסרטוני הרשת, ואף כאלו שהפכו ל'מייבנים' בתחום.

 

***

 

עם עליית מפלס החרדים הגולשים, החלו קהילות חרדיות רבות להתאגד ולנסות לעצור את הסחף  באמצעות מודעות ופשקווילים, אך כל זה לא עצר חרדים רבים שרצו בסוף יום עבודה לשבת מול מחשב ולגלוש ברשת.

לפעמים, ההתמכרות לרשתות החברתיות מגיעה למקרים קיצוניים. כך למשל, בבני ברק היו מספר גברים "חרדים" שניצלו את עמדות המחשב שמחוברות לאינטרנט באזורי העיר, כדי לגלוש באתרים פסולים רח"ל – כך על פי דיווח של 'ידיעות רמת גן'.

בכמה מקרים אותם אנשים גרמו לחילול השם של ממש. "כל אחד שנכנס לספרייה יכול לראות את זה", סיפר תושב העיר.

המצב הוביל לכך שרבני העיר, יחד עם רבנים מערים אחרות, החליטו לשים קץ למחול השדים וניסו להכשיר את האינטרנט במסגרות שונות, שבהן יוכלו בנות סמינרים או בחורי ישיבה הזקוקים למידע אינטרנטי לגלוש בעמדת מחשב מיוחדת שהוכשרה על ידי ועדת הרבנים – עם אינטרנט חסום וכשר לחלוטין.

וכך, מידי ערב מתייצבים עשרות בחורי ישיבות ועשרות בנות סמינרים בכמה חנויות מחשבים ברחוב רבי עקיבא בעיר מודיעין עילית או במרכז ביתר עילית.

עמדת המחשבים הוכשרה במיוחד על ידי ועדת הרבנים, שדאגה לפתוח סניפים מיוחדים בכל עיר ועיר בכדי למזער את הנזק.

במשך כמה שעות יושבות הבנות ומורידות לדיסק און אוקי תכנים הנלמדים בסמינרים לבגרויות. כמובן, שכל זה עולה כסף והרבה. עבור שעת גלישה תצטרך בת הסמינר להיפרד מלפחות 20 שקל גלישה עבור הגולש או הגולשת, מה שבעצם גורם לעתים לבסוף להחטאת המטרה, כשקצת "פותח את העיניים" של הגולשים שרוצים להפסיק לממן את עמדת המחשבים וכבר, על הדרך, רוכשים מחשב לבית.

"אם בת סמינר כבר רוכשת מחשב – אז היא משתמשת במחשב עם סינון מפני תכנים פוגעניים", אומר לנו אחד העסקנים. "אך אילה וקוץ בה: ברגע שהציבור החרדי נחשף לפלאי הטכנולוגיה, כבר הגיע תיאבון לעוד תכנים, ולפעמים יש תוכנות שלא יורדות ב"כשרים" – מה שסוחף את הגולשים החרדים לצרוך אינטרנט לא כשר, ומכאן הדרך סלולה לכל הרשתות החברתיות המלאות בזימה".

"אנו נמצאים בין הפטיש לסדן", מסביר לנו איש חינוך ותיק. "מצד אחד אנו רוצים לתת אפשרות לגלוש במידע שימושי שיש רק ברשת כמו בנקים ותוכנות מסוימות, אך מאידך, יש מהגולשים הפוזלים לתכנים שאינם הולמים".

"אנו מסבירים לבנות בסמינרים על הסכנות ברשת, אך לפעמים זה רק מזיק, כי ככל שיש מודעות לסכנות ברשת – כך גם גובר יצר הסקרנות. רבים רוצים רק 'לטעום מעץ הדעת'", מסביר לנו מנהל סמינר, שמביע תקווה כי הדור הצעיר יצליח ללכת בתלם ולהישמר מפני המפגע הגשמי שמאיים על צביונו של הציבור החרדי.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *