למה סעודיה מכחישה את הקשר עם ישראל? ד"ר דרור מנור

לאחרונה אנו עדים להתבטאויות מרגיזות מצדה של סעודיה על כך שאין לה קשרים עם ישראל. ד"ר דרור מנור מנתח

לאחרונה אנו עדים להתבטאויות מרגיזות מצדה של סעודיה על כך שאין לה קשרים עם ישראל. כך למשל, שר החוץ הסעודי, עאדל אל-ג'ובייר, שמתעקש בכל תוקף כי ארצו אינה מקיימת קשרים מכל סוג שהוא עם ישראל. הדבר מקומם למדי, כיוון שידוע לכל על הידוק הקשרים בין שתי המדינות בשנים האחרונות, במיוחד לאור המאבק המשותף נגד איראן. ייתכן כי הממלכה הסעודית מעוניינת לשמור על קשרים חשאיים בלבד כדי להימנע מעימותים מיותרים עם הליגה הערבית ועם מדינות ערב השונות.

למרות ההתעקשות הסעודית, הוציא שר הפנים, אריה דרעי, בסוף חודש ינואר צו המאשר לראשונה לאזרחים ישראלים לבקר בסעודיה לצרכי פגישות עסקיות. כך יוכלו אנשי עסקים ישראלים לטוס לממלכה הסעודית כדי לבחון אפשרויות עסקיות עם גורמים מקומיים. אין ספק כי מדובר בסוג של מהפכה בכל הקשור לביקורי אזרחים ישראלים בסעודיה. הרי הממלכה נחשבת למדינת אויב, ועד כה נסעו אליה ישראלים בודדים או משלחות ישראליות ללא אישור רשמי. כמובן שלערביי ישראל מותר מאז ומתמיד לבקר בממלכה לצרכי פולחן דתי.

חשוב לציין כי לא כל אזרח ישראלי יוכל לבקר בסעודיה. בעלי דרכון ישראלי בלבד לא יוכלו לבקר כלל בממלכה. מי שיחליט לגבי כניסת גורמים ישראלים הוא בית המלוכה הסעודי. הסעודים יחליטו איזה ישראלי יטוס לממלכה, יטייל בה, ויקיים בה מגעים עסקיים עם גורמים מקומיים. יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן-סלמאן, יודע היטב כי הישראלים יכולים להכניס את הממלכה לתוך עולם ההיי-טק והסייבר, וכמובן לתרום רבות מניסיונם העשיר לתעשייה הסעודית ההולכת ומתרחבת.

נדמה כי ייקח עוד זמן רב עד שהרחוב הסעודי יקבל בזרועות פתוחות את התיירים הישראלים. הרי אזרחי הממלכה חוששים מאוד מהשלטונות, והם יתקשו לשוחח על קשרים או על שיתוף פעולה עם ישראל. אזרח שידבר עלול למצוא את עצמו במהרה במעצר. למרות זאת, חשוב לבית המלוכה הסעודי, ובמיוחד לבן-סלמאן עצמו, שתיירים ישראלים יבקרו בסעודיה, מה שיעורר עניין רב. הדבר יכול אף לעזור לסעודים להסוות את הפגיעה הקשה בזכויות אדם בקרב תושבי הממלכה, כולל תקופות מאסר ארוכות של גברים ונשים.

למרות הודעותיה הרשמיות של סעודיה על כך שאינה מקיימת כל קשר עם ישראל, נראה כי אויבתה המושבעת, איראן, אינה מאמינה לסעודים ובטוחה כי מתקיימים יחסים בין סעודיה לישראל "מתחת לשולחן". אמצעי התקשורת האיראניים תוקפים לאחרונה את הממלכה הסעודית על יחסיה עם ישראל. זאת ללא שימוש בשמות מפורשים, כיוון שסעודיה ממשיכה לטעון בכל תוקף כי אין לה קשרים כלשהם עם ישראל. ברור כי קיום קשרים "מתחת לשולחן" בין ישראל לסעודיה מפריע מאוד לשלטונות בטהרן, והדבר יפריע להם הרבה יותר ברגע שתיירים ישראלים יבקרו בסעודיה ויעוררו עניין רב.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *