לפני שאתם טועמים: חשש ערלה בתמרים

המחלקה החקלאית ברבנות הראשית מפרסמת נתונים עדכניים על היקף פעילותה לקראת ט"ו בשבט, ומזהירה: "מבקשים מהציבור שנושא החשש מפירות ערלה חשוב לו, להיזהר גם בתמרים ולחפש את אישור הרבנות".

לקראת ט"ו בשבט תש"פ מפרסמת המחלקה למצוות התלויות בארץ (המחלקה החקלאית) ברבנות הראשית לישראל נתונים עדכניים על היקף פעילות המחלקה בשנה החולפת. ע"פ הנתונים, בשנת תשע"ט הייתה עלייה של 3% לעומת השנה שעברה בתפוקה הכוללת של ענף המטעים, והיא נאמדת בכ- 1.26מיליון טונות.

כחלק מפעולתה של המחלקה החקלאית ברבנות הראשית לישראל, עוקבים מקרוב האגרונומים והמפקחים אחר כל הנטיעות החדשות ברחבי הארץ על מנת לוודא כי פירות ערלה לא יגיעו לשווקים ב-3 השנים הראשונות לגידולם.

בשנת 2018 התעוררה בעיה לא פשוטה של ערלה בתמרים. עד עתה, לא הייתה בעיית ערלה בתמרים כיוון שתחילת גדיד התמרים הראויים לשיווק היה נעשה רק בשנה הרביעית או החמישית לנטיעת העץ. אך לאחרונה, עקב שיפור ושיכלול צורת הנטיעה של התמרים על ידי מגדלי התמרים, כבר בשנה השלישית (ולעיתים אף מוקדם מכך) ישנם אשכולות תמרים ששווקו לציבור. בעקבות כך, המחלקה למצוות התלויות בארץ ברבנות הראשית ביצעה מפקד תמרים ארצי לכ – 55,000 דונמים של תמרים הפזורים בכל רחבי הארץ על מנת לאמוד את היקף הבעיה ולפקח עליה מקרוב. ברבנות הראשית מתכננים להנפיק אישורי ערלה לכל דקלאי שירצה בכך כבר במהלך השנה הקרובה, אישורים אלו יפורסמו באתר הרבנות הראשית לישראל. בנוסף, ברבנות הראשית מבקשים מהציבור להיזהר מעתה בפירות התמרים ולחפש את אישור הרבנות על כך שאין חשש ערלה בפרי "אנו מבקשים מהציבור שנושא החשש מפירות ערלה חשוב לו, להיזהר מעתה גם בפירות התמרים ולחפש את אישור הרבנות על כך שאין חשש ערלה בפרי".

מחלקת המצוות התלויות בארץ ברבנות הראשית אחראית על ביקורות בכל שטחי המטעים והפרדסים ברחבי הארץ (בהזמנת החקלאי), על מנת לוודא כי פרי ערלה לא יגיע לשווקים. המחלקה מפקחת על השווקים הסיטונאיים, על בתי האריזה, המרלוגי"ם וחניות המכר הגדולות בכל הנוגע לקבלת פרי ללא חשש ערלה, וכן הפרשת תרומות ומעשרות. כחלק מפעילותה, המחלקה מפעילה כ-20 אגרונומים ומפקחים בכל רחבי הארץ אשר תפקידם לבקר ולפקח על כ-950,000 דונמים של מטעים ממטולה בצפון ועד אילת בדרום, כולל ישובים יהודיים ביהודה ושומרון ובקעת הירדן. מתוכם כ-250,000 שטחי פרדסים וכ-700,000 דונמים של מטעים אחרים.

נתון נוסף המתפרסם על ידי המחלקה למצוות התלויות בארץ מתייחס לשטח הנטיעות החדשות של עצי פרי. על פי הנתונים, בשנת תשע"ט (2018/19) הסתכם שטח הנטיעות החדשות ב-34,126 דונם, לעומת 39,920 דונם בשנת תשע"ח (2017/18) ו-44,446 דונם בשנת תשע"ז (2016/17). מדובר למעשה בירידה של כ-14.5% בסך הנטיעות החדשות.

מנכ"ל הרבנות הראשית, הרב משה דגן ציין כי "הרבנות הראשית לישראל זיהתה את הבעיתיות ההלכתית בגידול מוקדם בתמרים שבאה לידי ביטוי באיסור עורלה מדאורייתא כמכשלה שיש להתייחס אליה באופן מיידי ועל כן הקצנו אגרונום ייעודי שמכסה את כלל גידולי הדקלים לשם מניעת עורלה. אנו מבקשים מהציבור צרכני הכשרות להיזהר ולוודא כי יש את אישור הרבנות הראשית גם לעניין עורלה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *