מאבקה המוצלח של אוסטריה בנגיף הקורונה – ד"ר דרור מנור

בחודשים האחרונים נראה כי אוסטריה מצליחה לשמור על שגרת החיים בצל נגיף הקורונה. בסדרה ארוכה של החלטות מהירות תוך שיתוף פעולה עם האוכלוסייה הצליחו השלטונות האוסטריים להשתלט פחות או יותר על התפשטות הנגיף הקטלני. למרות זאת, אוסטריה נחשבת ל"יצואנית" של המגפה הארורה למדינות נוספות ביבשת אירופה

בחודשים האחרונים נראה כי אוסטריה מצליחה לשמור על שגרת החיים בצל נגיף הקורונה. בסדרה ארוכה של החלטות מהירות תוך שיתוף פעולה עם האוכלוסייה הצליחו השלטונות האוסטריים להשתלט פחות או יותר על התפשטות הנגיף הקטלני. למרות זאת, אוסטריה נחשבת ל"יצואנית" של המגפה הארורה למדינות נוספות ביבשת אירופה.

חולה הקורונה הראשון התגלה בסוף חודש פברואר בעיירה אישגל שבחבל טירול. באותה תקופה שהו באזור גולשי סקי רבים שהגיעו ממדינות נוספות באירופה. אותו חולה הספיק להדביק גולשים רבים ויצר שרשרת הדבקות רחבה. אותם גולשים חזרו לארצותיהם והביאו להפצה מוגברת של נגיף הקורונה כמעט בכל מדינות היבשת.

אולם קנצלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ, לא איבד את עשתונותיו בעקבות המצב החדש ונקט בשורה של תגובות מהירות. צמרת המדינה הורתה מיד על איסור התקהלויות, שמירה על מרחק וסגירת כל החנויות ובתי-העסק, למעט מכולות, סופרמרקטים וחנויות פארם. בנוסף, נערכו בדיקות מקיפות בגבולות כדי לוודא שאיש אינו מביא עמו את הנגיף הקטלני ממדינות שכנות. דוגמא בולטת היא חיוב בבדיקה רפואית לכל מי שהגיע מאיטליה, שהייתה באותה תקופה במצב איום ונורא.

מקרה המוות הראשון באוסטריה כתוצאה מנגיף הקורונה נרשם ב-11 במארס. הדבר גרם לטלטלה עזה בממשלה האוסטרית. מאותו יום החליטה צמרת המדינה לפעול בעקביות על מנת לבלום את המגפה הארורה. ב- 16 במארס סגרה הממשלה את כל מערכת בחינות האוסטרית: בתי- הספר היסודיים והתיכוניים והאוניברסיטאות. במקביל נאסרו ביקורים בבתי-אבות ובבתי-חולים. שלושה ימים מאוחר יותר הכריז הקנצלר קורץ על סגר מוחלט במדינה למשך שבועיים, למעט יציאה לצורך הצטיידות במזון ובתרופות. בנוסף, הוחלט לצמצם את שבוע העבודה לשלושה ימים בלבד, על מנת למנוע התקהלויות.

המאמצים של הממשלה האוסטרית נשאו פרי, ובאמצע חודש אפריל הסתמנה במדינה ירידה ניכרת בעקומת הנדבקים והחולים. ב- 14 באפריל החליטה הממשלה להתיר פתיחת חנויות ובתי-עסק, מסעדות, בתי-קפה, פאבים. כל זאת תוך הקפדה על חבישת מסיכות ושמירת מרחק. אולם הצעדים הנוקשים נתנו את אותותיהם בכלכלה האוסטרית. עובדים רבים פוטרו ומספר מבקשי העבודה הלך וגדל. הענפים שספגו את הפגיעה הגדולה ביותר כתוצאה מהתפשטות הנגיף היו הבנייה והתיירות.

הממשלה האוסטרית גיבשה במהרה תכנית סיוע מקיפה, שבמסגרתה חולק עד כה לעסקים סכום אדיר של שישים מיליארד יורו כדי למנוע את קריסתם וכדי לצמצם את האבטלה במדינה במידה ניכרת. וכך תוך איזון בין השמירה על הכלכלה המקומית לשמירה על הבריאות של האוכלוסייה, הצליחה אוסטריה להתאושש בצורה יוצאת מן הכלל. הודות לכך שהממשלה אפשרה את פתיחת העסקים במדינה נרשמה ירידה באבטלה. בתחילת חודש יוני חזרה אוסטריה למתכונת של חיים רגילים בכל תחומי החיים. זאת למעט המשך ההקפדה של הרשויות על חבישת מסכות ושמירת מרחק.

אולם באמצע חודש ספטמבר הודיע הקנצלר קורץ כי אוסטריה עומדת בפני גל שני של התפשטות נגיף הקורונה לאחר התגלות של קרוב ל- 900 נדבקים חדשים. הממשלה לא נכנסה להיסטריה בשל המצב שנוצר: החנויות, בתי-העסק, בתי-הספר והאוניברסיטאות- הכל ממשיך לעבוד כרגיל, אבל הכל תחת שמירה קפדנית של הרשויות על כללי הזהירות: היגיינה, חבישת מסכה ושמירת מרחק. במקביל ביקש הקנצלר מכל מי שיכול, לעבוד אך ורק מהבית. זאת כדי למנוע התקהלויות מיותרות שעלולות להוביל להדבקות מיותרות. לדעתו, רוב ההדבקות נגרמות מהתקהלויות, דוגמת מסיבות, ימי הולדת ופגישות.

אין ספק כי הקנצלר סבסטיאן קורץ וממשלתו נהגו בצורה נבונה ביותר שהיטיבה עם התושבים שסומכים כל העת על ההנהגה שנאלצת להגביל את חייהם. לאוסטריה מחכים עוד חודשים מאתגרים בגלל הסתיו והחורף, אבל סביר להניח כי הממשלה תצליח להשתלט על העניינים במהרה ולבלום את התפשטות נגיף הקורונה באמצעות ניהול קפדני ומתן דוגמא אישית לאזרחים, אשר נותנים אמון מוחלט בממשלתם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *