מדוע ואיך יהודים ממוצא ספרדי מקבלים אזרחות פורטוגלית?  

רבים הם היהודים ממוצא ספרדי, אשר שמעו על החלטה דרמטית של ממשלת ספרד. החלטה שמאפשרת לצאצאי מגורשי ספרד לקבל אזרחות ספרדית. אך מה שחשוב לדעת, שקיימת אפשרות נוספת ליהודים ממוצא ספרדי לקבל אזרחות זרה

מסתבר כי יש שמעדיפים לאחוז ביד את האזרחות הפורטוגלית דווקא ויש לכך סיבות טובות. נראה להלן מדוע ואיך יהודים ממוצא ספרדי מקבלים היום אזרחות פורטוגלית.

הקשר בין אזרחות פורטוגלית לגירוש ספרד

גירוש ספרד שחל בסוף המאה ה-13 ביוזמת המלך פרדיננד והמלכה איזבלה ובחסות גורמים בכירים בכנסיה, היכה גלים באירופה כולה. לכאורה, קשה להבין את עניין הקשר שבין אזרחות פורטוגלית לבין גירוש ספרד. מעט רקע היסטורי יסביר כל מה שצריך. פורטוגל נהגה בנושאים שונים, פוליטיים ואחרים, באופן מאוד דומה לספרד. אפשר לומר שזו הייתה מעין "האחות הקטנה" של ספרד. מגורשי ספרד, שנפוצו בין מדינות רבות בעולם, עברו במספרים גדולים את הגבול לפורטוגל.

התרבות הדומה, מזג האוויר, השפה, הכל הקל לכאורה על קליטה במדינה. אך לרוע המזל, בתוך זמן קצר, גם פורטוגל יצאה בגירוש משלה. כך, הברק היכה פעמיים. מגורשי ספרד, שעברו לפורטוגל, הפכו במהרה גם למגורשי פורטוגל. זוהי בדיוק הסיבה לכך שיהודים ממוצא ספרדי, במספרים בלתי מבוטלים, עומדים בקריטריונים לקבלת האזרחות הפורטוגלית בימינו. פורטוגל מקלה על קבלת אזרחות, אין צורך להגיע למדינה או לעבור מבחן שפה.

מדוע הביקוש לאזרחות הפורטוגלית

אחרי שראינו את הרקע ההיסטורי, נבחן מדוע קיים הביקוש לנצל את הזכות לקבלת לאזרחות פורטוגלית בקרב יהודים ממוצא ספרדי. אזרחות מסוג זה מאפשרת למשל ליהנות מלימודים מוזלים ברחבי אירופה. מכיוון שישראלים רבים רוצים ללמוד בחו"ל רפואה, הנדסה, סיעוד וכיוצא בזה, מלגות ולימודים מוזלים לבעלי אזרחות בהחלט מושכים את הלב. ויש כמובן עוד סיבות נוספות.

דרכון של פורטוגל מאפשר לקיים טיול ברחבי העולם, בצורה שלא תמיד מתאפשרת תחת דרכון ישראלי. כידוע, יש מדינות שבהן הכניסה לישראלים אסורה. יש מדינות שבהן יש צורך להוציא ויזה בתהליך שלא תמיד מסתיים בהצלחה. תיירים יכולים לשהות בחו"ל זמן מוגבל לפני שהם יוצאים מגבולות המדינה. בעלי האזרחות האירופאית חופשיים מכל זאת. יש הסכמים בין מדינות שפוטרות מן הצורך בויזה. לעיתים יש הסתפקות בויזה מקוונת, שמבקשים ומקבלים בהליך מאוד קצרצר, ללא קושי.

על כך יש להוסיף כי האזרחות מקילה מאוד על אנשי עסקים. אזרחות של מדינה אירופאית פותחת הרבה מאוד דלתות עבור איש העסקים הישראלי. כך ניתן לנהל קשרים עם חברות שפחות רוצות קשר עסקי עם בעל דרכון ישראלי. בנוסף, כך ניתן לפתח עסקים בעזרת קרנות שונות, הלוואות, משכנתאות מקומיות ועוד.

איך מקבלים את האזרחות הפורטוגלית

את האזרחות הפורטוגלית לא מקבלים באופן אוטומטי. על מנת שיהודי ספרדי יקבל את האזרחות הוא צריך להגיש בקשה בצורה נאותה. לצורך כך, מקובל מאוד לפנות לחברות אשר מטפלות בקבלת אזרחות זרה. חשוב לשים לב כי זוהי חברה המתמחה בהגשת בקשות לאזרחות בספרד ובפורטוגל. למעשה, ניסיון העבר מלמד כי הטוב ביותר יהיה לפנות למשרד עו"ד המתמחה בכך.

במידה ומגישים את הבקשה בצורה לא נכונה, לא מספקת או ללא אישורים נאותים, הטיפול יתעכב ואף יסורב. את הקשור לפורטוגל ניתן להוכיח בכמה דרכים. בין היתר על ידי הוכחת שם המשפחה של המשפחה, כיום או בעבר. יש צורך ליצור קשר עם הקהילה היהודית, לצורך השגת המלצה או חוות דעת. מסמכים משפחתיים ישנים, תעודות נישואין, מסמכי עליה לארץ, ארץ המוצא של ההורים, היסטוריה משפחתית כתובה, כל אלה יכולים בהחלט לסייע בתהליך. לאחר שהבקשה אושרה, ניתן לאסוף את הדרכון מהקונסוליה בארץ.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *