מדוע כולם רוצים את מטוס הF-35?

העלות הכוללת של המטוס הופכת אותו למערכת הנשק היקרה בהיסטוריה

ה F35 מכונה "מטוס תקיפה משותף",הוא מטוס קרב חמקן מהדור החמישי, מתוצרת חברת לוקהיד מרטין האמריקאית. המטוס פותח ביוזמת ארצות הברית ובריטניה במטרה להחליף את מטוסי הקרב של הדור הרביעי.

מטוסי F-35 בנויים על העיקרון של ארכיטקטורה פתוחה, כלומר ניתן להתקין במטוס במהירות מערכות נשק חדישות, תוכנות וטכנולוגיות, בהתאם להתפתחות האיומים.

דבר זה מקל על תוכניות שדרוג והארכת חיים. המטוס נותן יכולת לחדור לשטח רווי-איומים, לשאת לשם נשק וחימוש, להשמיד איומים וגם לשתף במודיעין את כל שותפי הפעולה.

המטוס מיוצר בשלושה דגמים עיקריים – דגם A להמראה ונחיתה רגילה, דגם B להמראה קצרה ונחיתה אנכית, ודגם C לפעולה מנושאות מטוסים.

מלבד ארצות הברית שמיועדת לרכוש 2,443 מטוסים, ובריטניה שהיא שותפה בדרגה ראשונה, מדינות נוספות השותפות בפיתוח הן איטליה והולנד – בדרגה שנייה, אוסטרליה, קנדה, דנמרק, נורווגיה וטורקיה – בדרגה שלישית, ישראל וסינגפור – בשותפות ביטחונית.

העלות הכוללת של המטוס הופכת אותו למערכת הנשק היקרה בהיסטוריה. העלות הגבוהה יחד עם טענות לביצועים לקויים וחריגה ניכרת מלוח הזמנים הובילו לביקורת נרחבת על המיזם.

ב-2018 ביצע ה-F-35 את התקיפה המבצעית הראשונה שלו (בעולם), בידי חיל האוויר הישראלי, ככל הנראה במסגרת העימותים עם איראן בסוריה באפריל ומאי 2018.

בין תכונותיו הבולטות של המטוס:

בבנייתו נעשה שימוש של 35 אחוז בחומרים מרוכבים, לרבות ביסמלימיד (BMI) וחומר אפוקסי מרוכב (CEM).
הוא המטוס הראשון בייצור נרחב, שבבנייתו נעשה שימוש בננו-חומרים – אפוקסי מחוזק בננו-צינורית פחמן.
יכולת חמקנות עמידה ופשוטה לתחזוקה.
מכ"ם מערך סריקה אקטיבי מדגם AN/APG-81 המאפשר למטוס לאתר מטרות וכלי טיס אחרים ממרחק רב.
מערכות אוויוניקה וחיישנים משולבות המאפשרות שיתוף נתונים בין כל מערכות המטוס. לדוגמה אם מערכת התרעת מכ"ם מזהה איום, אותו מידע יכול אוטומטית לשמש למערכת המכ"ם והנשק לנעילה ושיגור של נשק כנגד האיום.
מערכות לניהול תחזוקה שנועדו לחסוך עלויות.
תקשורת נתונים במהירות גבוהה, כולל FireWire 800 וערוץ סיב (FC).
מערכת בקרת טיסה טוס-על-חוט מתקדמת (חשמל-על-חוט), כולל ניהול מפעילים אלקטרו-הידרוסטטיים – תחליף למפעילים הידראוליים.
מנוע אחד – פראט אנד ויטני F135, המסוגל לייצר דחף בעוצמה של מעל 50 אלף פאונד, ונחשב למנוע החזק ביותר שהותקן במטוס קרב.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *