"מודל הקובייה" העסקי של אביטל אריכא

אביטל אריכא המציאה את "מודל הקובייה". מה שעזר לה אישית להבין ולהצליח עם העסק שלה, "הלל הפקות", ולהביא להורים תוצאה שאין לה מתחרים, הביא את אביטל לדייק את העסק ולהעביר את הדיוק הזה לכל מי שרוצה. אפילו סמדר בנטוב הפכה את זה לאימון יומיומי וארוך // ראיון

אביטל אריכא המציאה את מודל "הקובייה" אחרי שנים של הפקות לבת מצווה. "הקובייה" באה בעקבות החוויות שעברה כשהיא משווקת את העסק שלה: "הלל הפקות" נולדה כשאביטל היתה ילדת במה ואהבה מאוד את המשחק ואת ההפקות בבית הספר. גם כתבה וגם מעבדת את השירה. בעקבות זה הגיעו הורים כדי לבקש הפקה לבת מצווה של הבת שלהן וכך היא הפכה את התחביב לעסק, "הלל הפקות".

אביטל ידעה להפיק מצויין את האירועים לבנות המצווה, אבל לצערה לא ידעה לנהל עסק, אבל העסק והלל הפקות זרמו בעורקיה ולכן, כדי להצליח, היא לקחה לעסק הרבה יועצים עסקיים בהרבה מאוד כסף, רק כדי להצליח ולנהל את העסק. אביטל לא הפסיקה ללמוד, להקשיב וללכת להרצאות ולנסות לעשות את המקסימום ולהצליח.

בעקבות זאת, ואחרי הרבה שנים, היא בנתה את "מודל הקובייה", ועם ההצלחה הזאת היא מרצה ומעבירה את הידע שלה לאחרים. המודל נוצר גם בעקבות פנייה מ"מעו"ף" שחיפשו מרצה לכנס גדול לנשים, ופה היא הבינה את מה שהיא רוצה להעביר ואיך לבנות את ההרצאה ועשתה תחקיר על הנשים שיבואו: מתי זה קורה? ומה הן רוצות לשמוע ממנה? וזה הביא אותה להעמיק את הדיוק של ההרצאה שלה, עם מה נשים ילכו הביתה ויתרגמו את ההרצאה שלה לעסק שלהן, וכך בנתה את המודל.

מהי שיטת הקובייה?

ובכן, המודל הוא 4 שאלות: מי? מתי? למה? וכמה?

אריכא: "אנחנו אנשי העולם החדש. אינפורמציה היא הים בתוכו אנחנו חיים אך אנחנו עלולים לטבוע בו ולבזבז את זמנינו בניסיון לשחות בתוכו. המיומנות הנדרשת ביותר כיום היא מיקוד חשיבה ויכולת סינון מידע.  אם לא נארגן את החשיבה שלנו, הסיכוי שנצליח לחתור ליעדים שהצבנו נידונה לכישלון.

"אני מאמינה שאנחנו לא יודעים כלום, עד שאנחנו שואלים שאלות נכונות. כששואלים יודעים. אז לטובת הכלל, פשוט ריכזתי את כל השאלות במודל אחד פשוט וזכיר. בלי ססמאות.
מודל הקובייה הוא כלי חשיבה לניתוח שיווקי למוצר או שירות. המודל מהווה מפת דרכים, בעזרתה ניתן להבין בכל עת היכן המוצר שלי נמצא במרחב העסקי ומהם היעדים הבאים שלי.

"הכלי של מודל הקוביה מהווה דרך מוחשית, חדשנית ועם זאת ירוקת-עד להתבונן על המציאות בבהירות. הוא מסייע לנו לקבל החלטות אסטרטגיות במהירות וליצור מוצרים ושירותים טובים בעולם באמצעות ארגון שאלות, המסייעות בניתוח מוצר/שרות והשוק בו הוא נמצא".

איך זה עוזר לעסק?

"ההצלחה של עסק הוא דיוק, זה מה שאני מעבירה בקורסים שלי במודל הקובייה. כשיצאתי בתחילת הדרך עם המודל בקורס ייעודי למאמנים ויועצים, אני זאת שלקחה וממשיכה לקחת המון יעוץ עסקי ונושאת איתה זיכרון מר של הרבה מריחת זמן, כי החיים הם לא נוסחה מתמטית שדומה לשיטת האמהות שלי בבית "אם לא תלבשי סוודר – תתקררי". לשוק יש את הקצב שלו ואת הכוחות שלו ואני, אני רק צריכה להתעורר למציאות ולהבין איפה אני היום ביחס אליה. כי היא לא מה שהיתה אתמול והיא בטח לא מה שתהיה מחר…

"התוצאה הרצוייה שלי היא שיקשיבו לי אבל ממקום שהוא ברור, אני מעבירה שאלות פשוטות ביותר, כדי שנשים אחרי ההרצאה שלי והקורס שאני מעבירה להן, יוכלו להגיע ליעד שלהן לתת ללקוח אותי ואת העסק שלי ולבדל את העסק שלי מול הלקוח שלי. העסק שלי הוא אני, הלקוח והמתחרה שלי זה מה שיביא אותי להצלחה. ואת כל זה העסק ואני צריכים לזהות כדי להביא את העסק להצלחה מדוייקת.

"אני מסכימה איתכם שישנם מוצרים פשוטים שאינם דורשים הסברים ותיווכים ולכן צריך רק לוודא שהתהליך נוח ללקוח מבלי להכיר אותו לעומק אבל בתחומי עסק שנחוצים בהם הקשבה, בקרה קשר אישי, השאירו מקום ללב שלכם בתוך המוצר או השירות שאתם מספקים".

מה דעתך על נשים וקריירה? שילוב בית ועסק, וכמובן הצלחה?

"אני מאמינה שמישהי או כל אחד אוהב את העבודה שלו ואת הייצירה שלו. היא תצליח גם לנהל בית וילדים בצורה הכי טובה. האושר של מה שאני עושה ומצליחה עושה לנפש כל כך טוב וכך להצליח גם וגם.

"הקובייה מאוד עוזרת להבין מה אני רוצה כי יש 4 שאלות מאוד מדוייקות ואז את יודעת להחליט ולחשוב מה שלי, מה אני אוהבת מה אני רוצה, ואיך אני עושה את זה. יש אנשים שיושבים בקורסים שלי ולא מצליחים להגיד לי מי הן? כשהשאלה שלי היא לספר במודל הקובייה מי אני? הן פשוט פשוט באות ואומרות לי רגע כל הבחירות שלי שעשיתי עד היום, היו מהחיים ממה שזרם לי, לא בדיוק מה שאני רוצה באמת לעשות, הבחירות היו לא שלי. ולפעמים זה קשה אפילו לשמוע שזה עד כדי כך. אבל בסופו של קורס וייעוץ אנשים מוצאים את המודל שמתאים בדיוק בשבילהן מדוייק".

מה נותן הקורס של קבוצה ולא אחד על אחד?

"זה תהליך וזה זמן, זה לא בצ'יק ויש דרך ארוכה שהיא קצרה ויש דרך קצרה שהיא ארוכה. אני מאמינה בדרך הארוכה שהיא קצרה. והמודל מנחה אותך לדרך ולעסק ולהצלחה. הקבוצה נותנת לאנשים כוח לעבור את התהליך וההשראה של הביחד. כל אחד זורק רעיון לעצמו ולשני, דברים מתפתחים מהביחד הזה. יושבים ביחד בקבוצות קטנות וכך יותר קל לאנשים להביא את האני שלהם, להביא את הדיוק של ה הם רוצים. ואני רואה את התהליכים האלה של הביחד כמטרה להצלחה".

הבת שלך חלתה בסרטן בתקופה שפתחת את העסק, איך עברת את זה?

"היום שאני ב"ה אחרי והבת שלי בריאה, אני יודעת להגיד לך שהיתה שם הרבה עזרה מסביב חברות ובית, כי כשהבת שלי נכנסה לבית חולים, העסק המשיך להפיק בת מצוות לילדות מדהימות ולא יכולנו להפסיק כי היתה שם הרבה התחייבות.

"המקום הזה לימד אותי איך להעביר לאנשים הלאה את החיים ואת הלימוד של העסק. כי כשבנאדם חווה משהוא והוא מקבל מכה בראש. הוא גם במקום לעזור לשני ולנסות לעזור לשני ושם גם התפתח כל הנושא של הדיוק. כי זה הרבה ריצות בית חולים, בית ועבודה. כשאני מעבירה את החומר שלי לאנשים כדי שיצליחו אני מסבירה להם על הדרך הזו".

מי ההשראה שלך?

"הצייר לאונרדו דה וינצ'י!".

 

 

 

 

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *