מודעות הולכת וגוברת בשטח לזכויות אנשים עם מוגבלות בתחומי הנגישות, ההפליה בתעסוקה, ההפליה בקבלת שירות ועוד

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים מפרסמת היום את דו"ח סיכום הפעילות לשנת 2018. הדו"ח סוקר את פעילותה העניפה של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לקידום שוויון והכלה במהלך שנת 2018.

אנשים עם מוגבלות מהווים 18% מהציבור בישראל, מתוכם 790 אלף בגילאי עבודה. אנשים עם מוגבלות בישראל נתקלים לא אחת ביחס שלילי המוביל להפליה והדרה חברתית ובסביבה לא נגישה המהווה חסם בחיי היום יום. הנתונים הסטטיסטיים מעידים על פער בין אנשים עם מוגבלות לאנשים ללא מוגבלות בכל הפרמטרים ובפרט בהשתתפות בשוק העבודה ובמצב הכלכלי.

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, אמונה על יישום חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות התשנ"ח (1998) ואמנת האו"ם בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות שאושררה על-ידי ישראל בשנת 2012. הנציבות פועלת באמצעות כלים משפטיים כגון חקיקה, תביעות וטיפול בפניות ציבור, מקדמת מדיניות ומפתחת ידע מקצועי. כמו כן הנציבות מפקחת על יישום החוק בפועל באמצעות פעילויות, הדרכה והסברה.

אחת המגמות הברורות העולות מן הדו"ח הוא עליה בהיקף הפניות המגיעות מאנשים עם מוגבלות המעוניינים לקדם את זכויותיהם. כ 47% מהפניות הגיעו מאנשים עם מוגבלות. מגמה זו מעידה על המודעות ההולכת וגוברת בשטח לזכויות אנשים עם מוגבלות בתחומי הנגישות, ההפליה בתעסוקה, ההפליה בקבלת שירות ועוד. ככל שעולה המודעות הציבורית, יחד עם המוכנות של אנשים לעמוד על זכויותיהם ניתן לראות עליה בנפח התלונות. הנציבות פועלת למתן מענה לפניות אלה, ובמקרי הצורך מגישה תביעות. בשנת 2018 הוגשו 21 תביעות אזרחיות – מרביתם במקרים של נגישות ותחבורה ציבורית, וכשליש מהם בנושאי תעסוקה והפליה בשירות ציבורי.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *