מותו של הסולטאן שהתפאר בביקורי נתניהו • ד"ר דרור מנור

הסולטאן קאבוס בן-סעיד, שליט עומאן, מת ביום שבת, 11 בינואר, בגיל 79 ממחלה קשה. הסולטאן היה המנהיג הוותיק ביותר בעולם הערבי ושלט במדינה כ- 49 שנים. ד"ר דרור מנור מציג קווים לדמותו

הסולטאן קאבוס בן-סעיד, שליט עומאן, מת ביום שבת, 11 בינואר, בגיל 79 ממחלה קשה. הסולטאן היה המנהיג הוותיק ביותר בעולם הערבי ושלט במדינה כ- 49 שנים. הוא היה לידיד קרוב של ישראל, עמה ניהל מערכת יחסים ארוכה, שבה שימש פעמים רבות כמתווך מול הפלסטינים ומדינות ערב. בשנת 2019 הוא היה למנהיג הראשון במפרץ הפרסי שהסכים, ללא היסוס, להפוך את היחסים החשאיים בין עומאן לישראל ליחסים פומביים, כאשר פרסם את דבר ביקורו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבירה מסקט, באוקטובר 2018.

הסולטאן התעקש להתפאר בביקורו של נתניהו בארצו: הטלוויזיה הממלכתית של עומאן שידרה לכל העולם את הביקור, וקאבוס אף היה מוכן להצטלם עם ראש ממשלת ישראל בפומבי, ללא חשש מאיראן וממדינות ערב. הביקור הגלוי שנתפס כצעד של נורמליזציה כלל לא הפריע לסולטאן ולא עניינה אותו כלל הביקורת שהוטחה בו בעולם הערבי.

חשוב לציין כי היחסים החשאיים בין ישראל לעומאן החלו עוד בשנת 1970, זמן קצר לאחר עלייתו של הסולטאן קאבוס לשלטון. ראשי מערכת הביטחון הישראלית אף ערכו ביקורים בעומאן במשך השנים. עם זאת, הסולטאן הקפיד תמיד לשמור על ניטרליות ולתווך בין ישראל לשכנותיה.

עומאן נחשבת למדינה הערבית היחידה שתמכה בהסכם השלום שנחתם בין ישראל למצרים בשנת 1979. ראש הממשלה, יצחק רבין, ביקר בבירה מסקט בשנת 1994, ואחריו ביקר במדינה ראש הממשלה, שמעון פרס, בשנת 1996. יחסי ישראל-עומאן עלו שלב לאחר החתימה על הסכמי אוסלו בשנת 1993, כאשר עומאן שלחה נציג מטעמה לתל-אביב, שכיהן בתפקידו עד לפרוץ האינתיפאדה השנייה בשנת 2000. בעקבות האינתיפאדה בוטלו היחסים הגלויים בין עומאן לישראל, וחזרו להתנהל כיחסים חשאיים.

באוקטובר 2018 הגיע ראש הממשלה נתניהו לפגישה עם הסולטאן קאבוס בבירה מסקט. הפגישה נערכה למרות התמודדותו הקשה של הסולטאן עם סרטן המעי הגס. נתניהו רכש כבוד רב לסולטאן, והדבר בא לידי ביטוי בהודעת התנחומים שפרסם לאחר מותו, שבה הדגיש כי הסולטאן פעל ללא לאות לקידום השלום והיציבות במזרח התיכון. ראש הממשלה אף ציין כי תחת שלטונו של הסולטאן הפכה עומאן למדינה מתקדמת ומרכזית.

היות והסולטאן לא השאיר אחריו צאצאים, הוא הוריש את השלטון לבן-דודו היית'ם, בן ה-62, ששימש כשליח סודי של קאבוס, ואף כיהן בעבר כשר התרבות של המדינה. היית'ם הכריז כי בכוונתו להמשיך למלא את תפקיד הסולטאן באותה הדרך שבה נהג קודמו. צריך לקוות כי הסולטאן החדש ימשיך את היחסים הגלויים והחמים עם ישראל, ולא יושפע לרעה מאיראן וממדינות ערב.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *