מזכיר המדינה האמריקני: "ידענו שהיישובים ביהודה ושומרון אינם בלתי חוקיים"

פומפאו חושף: כך התקבלה ההחלטה ההיסטורית של ארצות הברית להכיר בהתיישבות ביהודה ושומרון. "לא הגיוני להאמין שכל ההתנחלויות הן בלתי חוקיות". על תוכנית השלום של הממשל האמריקני: "מקווה שנוכל להציג אותה בתוך זמן קצר". הריאיון הבלעדי שערך כמו הכתב המדיני של "ישראל היום"-אריאל כהנא, יפורסם מחר (ו') במלואו במוסף "ישראל השבוע"

שר החוץ של ארה"ב, מייק פומפאו, בראיון בלעדי ל"ישראל היום", בעקבות התפנית ההיסטורית ביחסה של ארה"ב להתיישבות הישראלית בשטחי יהודה ושומרון: "היה ברור מאוד שהתנחלויות בגדה המערבית אינן כשלעצמן בלתי חוקיות על פי החוק הבינלאומי".

לדבריו, אין היגיון בקביעה הכוללנית והאוטומטית שכלל ההתיישבות סותרת את החוק הבינלאומי: "אנחנו חושבים שהדבר הבלתי הגיוני הוא להאמין שכל פעילות ההתנחלות היא מטבעה בלתי חוקית, רק כי מדובר בהתיישבות באותו שטח".

פומפאו, שהצהיר על המדיניות החדשה לפני עשרה ימים, הסביר כי ההחלטה התקבלה רק בתום תהליך יסודי שנערך במחלקת המדינה.

מדבריו עלה כי למדיניות החדשה אין בהכרח תוצאות מעשיות מיידיות, אלא מטרתה לאפשר את קידום התהליך המדיני: "התוצאה טובה מבחינת מדיניות חוץ כי היא תיצור בסיס להחלטות מדיניות לנוכח האתגרים שמערערים את האזור זמן רב כל כך. אנו חושבים שההחלטה שנעשתה, שמתירה את האפשרות של התיישבות (התנחלות) חוקית – כאשר אינה בלתי חוקית לכשעצמה – היא החלטה נכונה, והיא הטובה ביותר לאינטרס של ביטחון ישראל, וגם למצב בין העם בישראל לעם הפלשתיני".

פומפאו לא השיב לשאלה אם המדיניות החדשה פותחת פתח לאפשרות של החלת חוק ישראלית ביהודה ושומרון.

לדבריו, הצעד רק פותח פתח לתהליך המדיני, אם ייצא לדרך: "ההודעה היא ניתוח משפטי, יותר מכל דבר אחר. כפי שאתה יודע, בית המשפט העליון של ישראל החליט במקרים מסוימים שההתנחלויות הן חוקיות ובמקרים אחרים קבע שהן בלתי חוקיות"

עוד אמר: "אנחנו חושבים שהתהליך המשפטי הזה הגיוני. אנחנו חושבים שהדבר הבלתי הגיוני הוא להאמין שכל פעילות ההתנחלות היא בלתי חוקית מטבעה, רק כי מדובר בהתיישבות באותו שטח. כך שחוות הדעת שלנו מוגבלת לכך שהיא אומרת שהן לא בלתי חוקיות מטבען, שהן לא בהכרח בלתי חוקיות, שיש מכניזמים אחרים. החשוב ביותר כמובן הוא התהליך המדיני וההחלטות המדיניות שללא ספק צריך להשיג".

על השאלה האם הוא רואה החלטות פוליטיות אחרות שניתן לקבל כתוצאה מהמדיניות החדשה אמר: "בהתייחס לעבודה שנעשית כאן בארה"ב הכוונה לתוכנית השלום, נקודת המבט שלנו היא שאנו מקווים שנוכל להציג אותה לעולם בעוד זמן לא ארוך, ובעיקר לישראלים ולאנשים שחיים בשטח הפלשתיני. אנחנו חושבים שהחזון הזה מציג מפת דרכים קדימה לשיחות יעילות כדי להגיע לתהליך שלדעתי הוא האינטרס של כולם כדי להגיע לפתרון של הקונפליקט רב השנים הזה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *