מי ישלם עבור הימים שבהם העובדים בבידוד בבית?

"אין שום היגיון בלהטיל את הנטל הכלכלי של ההיעדרות הזו על המעסיקים"

לאחר שבג"ץ ביטל את ימי המחלה הגורפים לעובדים בבידוד מהקורונה ההמשמעות היא כי המעסיקים לא ישאו בנטל הכלכלי של ימי המחלה לכן השאלה שנותרה פתוחה היא מי ישלם עבור הימים שבהם העובדים בבית.

עו״ד שירה להט, מומחית בדיני עבודה ושותפה במשרד יגאל ארנון ושות׳ בתגובה להחלטת בג״צ:

״לעובדים במדינת ישראל יש מספר מוגבל של ימי מחלה, שעלולים לא להספיק לכיסוי תקופת הבידוד – ואז הם יישארו ללא הכנסה. מלבד זאת, הגיוני מאוד שהם יזדקקו לימים האלה בעתיד, כאשר יהיו חולים באמת (הם או בני משפחתם בהם הם נדרשים לטפל), ואז לא יעמדו לרשותם מספיק ימי מחלה לניצול. זה מקבל משנה תוקף במיוחד כאשר כולנו מבינים שהקורונה כאן כדי להישאר וצפויות לכולנו עוד היעדרויות מהעבודה בשל בידודים ומחלות, וברור שלרוב העובדים אין מספיק ימי מחלה כדי לכסות את כל ההיעדרויות האלה.

אין שום היגיון בלהטיל את הנטל הכלכלי של ההיעדרות הזו על המעסיקים; כמו שהמדינה מפצה (או לפחות אמורה לפצות) עסקים שהיא מחייבת את סגירתם בימים אלה, היא גם צריכה לשאת בפיצוי בגין העובדים שהיא מונעת מהם לבצע את עבודתם מכיוון שהם צריכים להיות בבידוד לפי החלטת המדינה כמובן.

אם בעתיד הקרוב העובד יחלה באמת ויזדקק לחופשת מחלה, יכול להיות שכבר לא תהיה לו אפשרות כזו, כי ימי המחלה שלו בוזבזו על ימי הבידוד בגלל הקורונה. בנוסף, למה המעסיק צריך לשאת בעלות של התקופה הזו, כאשר הוא אינו מי שמונע מהעובד לעבוד, אלא בגלל שהמדינה מנחה את העובד שלא להגיע לעבודה.

יתר על כן, זה יוצר חוסר איזון נוסף בין העובדים החזקים לחלשים. עובדי ההייטק והמקצועות החופשיים, יכולים במרבית המקרים להמשיך לעבוד מהבית גם בתקופת הבידוד, וכך הם מקבלים את שכרם הרגיל. העובדים במקצועות של נותני השירות או העבודות הפיזיות (מוכרים בחנויות, עובדי ייצור, מלצרים) לא יכולים לעשות זאת, ויהיו חייבים להיות מושבתים מעבודתם בתקופת הבידוד ולכן ייפגעו יותר בהכנסתם״.

מההסתדרות נמסר:

"ההסתדרות לא תשלים עם פגיעה בשכר העובדים בשל החלטת הממשלה על ימי הבידוד, ותפעל בכל האמצעים הנדרשים כדי למנוע פגיעה זו. בית המשפט העליון קבע כי אין להטיל את עלות ימי הבידוד על העובדים והנחה את המדינה לגבש הסדר הוגן ומאוזן שיבטיח את המשך תשלום שכר העובדים תוך שמירה על בריאות הציבור.

ההסתדרות שבה וקוראת למדינה להיכנס בהקדם למו"מ, יחד עם ארגוני המעסיקים, במטרה להחיל על ימי בידוד את ההסדר החל בעת מצב מיוחד בעורף. הסדר זה מאפשר לעובדים לקבל את שכרם הרגיל על ימי היעדרות כתוצאה מהוראות פיקוד העורף, בעוד שהמעסיקים מקבלים מהמדינה שיפוי בגין שכרם של העובדים בימים אלה. הסדרים מסוג זה מונהגים במרבית מדינות ה-OECD מאז פרוץ משבר הקורונה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *