מלוקוס עד בורי: כל סוגי הדגים בים התיכון

מינים רבים של דגים נמצאים כיום בסכנת הכחדה. אילו מיני דגים תוכלו למצוא בים התיכון? מאילו סוגי דגים מומלץ להיזהר?

הים התיכון, על חופיו הרבים ממוקם בין שלוש יבשות – אסיה, אפריקה ואירופה. המזון הרב הנמצא בו הפך אותו לבית גידול למינים רבים של בעלי חיים החל מ: דגים מזנים שונים, יונקים ימיים, סרטנים ומינים נוספים. עבור הדייגים, השטח העצום הקרוב לחוף יחסית המכיל כמות גדולה של דגים, מהווה אמצעי פרנסה ראשי. אך, בעקבות דיג יתר, מינים רבים של דגים נמצאים כיום בסכנת הכחדה. אילו מיני דגים תוכלו למצוא בים התיכון? מאילו סוגי דגים מומלץ להיזהר?

דג סול

דג זה, למרבה הצער, מהווה אחת מהמנות הנפוצות על השולחן הישראלי. בשל כך, הביקוש לו הוא זוכה גבוה בקרב הדייגים. הוא שוחה בתנועות גליות וניזון מרכיכות ותולעים המצויים בקרקעית הים. פעמים רבות נוטים לייחס את השם סול דווקא לזן אחר הדומה לדגי הסול ושמו המוכר יותר בישראל הוא דג שטוח. הוא מהווה אחוז ניכר מבין שלל דגים בים התיכון הנלכדים לצורך תזונה.

דקר הסלעים

דקר הסלעים, הידוע פעמים רבות בתור – דג לוקוס, סובל אף הוא מתופעת דיג היתר. הוא דג גדול יחסית המגיע בבגרותו לגודל שבין חצי מטר למטר. תהליך הרבייה שלו מורכב יחסית ולמעשה כל הפריטים שלו מתחילים את חייהם כדג ממין נקבה ולאחר מכן מרביתם הופכים לזכרים. הוא נוטה לחיות בין הסלעים ואיטי יחסית – לכן קל מאד ללכוד אותו.

דג בורי

הדג המוכר לנו בשם בורי הוא – "הקיפון", אף הוא גדול יחסית ומתחיל את חייו במים רדודים. רק לאחר שנה הוא יוצא אל הים הגדול וממשיך להתרבות. הוא בין המינים הנדירים יחסית המסוגלים לחיות גם במים מתוקים וגם במים מלוחים ולכן אנו מוצאים אותו הן במימי הים התיכון והן בנחלים השונים.

שפמית ארסית

אחד מסוגי הדגים שאינו  משמש למאכל והחל לפגוע ברוחצי בחופים בצפון הארץ (כמו החופים השונים בחיפה) הוא – "השפמית הארסית". להקות גדולות של דגים מרהיבים ביופיים (בזכות פסי הזברה ה"מאויירים" עליהם עוררו את סקרנותם של המתרחצים). במקום דג הנוי שצפוי לראות, זכו למגע עם הסנפירים הרעילים של הדג שהוביל לשטפי דם וכאבים ואפילו לאבדן הכרה. מין זה הוא אחד ממספר מינים פולשים של דגים – תחום עליו נרחיב בהמשך.

כפן גושמני

כפן גושמני אינו דג, אלא סרטן שזכה למרבה הצער לביקוש גבוה במסעדות גורמה. על הצלחת המנה העשוי ממנו מכונה – "סיגל". למרבה הצער, אין לסרטן זה צבתות ולכן קל יחסית ללכוד אותו. בדרך כלל פריטיו הבוגרים יגיעו לגודל של עשרים עד שלושים סנטימטרים ויפתו את הדייגים להגיע לשמורות הטבע על מנת ללכד מספר פרטים של בעל החיים המצוי בסכנת הכחדה.

דילול הדגים בישראל

כבר בשנת 2012 חוקרים גילו כי אוכלוסיית הדגים בים התיכון מתחילה להידלדל בשל דיג יתר של דגי האוכל הנפוצים וכן בשל "דגים פולשים" – מינים חדשים של דגים שהחלו להתחרות בשטחי המזון והרבייה של הים וחופיו. מינים אלה החלו את דרכם אלינו לאחר פתיחת תעלת סואץ שהפרידה בין המים בים התיכון כבר בשנת 1869. כאשר כמות מיני הדגים בישראל הייתה עדיין גדולה יחסית, עוד לא היינו מודעים לגודל הבעיה, אך כאשר מכמורות ענק שולות ממימי האוקיאנוס טונות רבים של דגים, המאזן האקולוגי העדין מתחיל להשבר.

לסיכום, הים התיכון מכיל מינים רבים של דגים ובעלי חיים ימיים אחרים שחלקם זכו למוניטין בעקבות טעמם המשובח. דיג בים התיכון בכמות גדולה מידי של מינים אלה, מפר כיום את האיזון האקולוגי ומינים רבים נמצאים בסכנת הכחדה. עד שנת 2011 חששו החוקרים כי אוכלוסיית הדגים תדלדל משמעותית בים בתוך ארבעה עשורים אך בזכות תקנות הדיג המחמירות, ניכרת עליה קלה בנוכחותם של מיני הדגים המקומיים וירידה במספרם של הדגים הפולשים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *