משבר כלכלי חמור בסעודיה בעקבות הקורונה – ד"ר דרור מנור

התפשטותו של נגיף הקורונה הקטלני ברחבי סעודיה גרמה למשבר כלכלי חמור בממלכה העשירה. המשבר נוצר בעקבות צניחה של כחמישים אחוז בהכנסות מנפט. על כן, משרד האוצר הסעודי החל להכין את התושבים לקיצוצים רחבי היקף ול"הידוק החגורה" אשר יפגעו קשות ברווחתם. מגפת הקורונה הוכיחה כי הממלכה הסעודית חייבת שתהיה לה כלכלה מגוונת כפי שדורש "חזון 2030".

התפשטותו של נגיף הקורונה הקטלני ברחבי סעודיה גרמה למשבר כלכלי חמור בממלכה העשירה. המשבר נוצר בעקבות צניחה של כחמישים אחוז בהכנסות מנפט. על כן, משרד האוצר הסעודי החל להכין את התושבים לקיצוצים רחבי היקף ול"הידוק החגורה" אשר יפגעו קשות ברווחתם. מגפת הקורונה הוכיחה כי הממלכה הסעודית חייבת שתהיה לה כלכלה מגוונת כפי שדורש "חזון 2030".

משרד האוצר הסעודי חשף לאחרונה את הפגיעה הקשה שספגה הכלכלה הסעודית, אשר נחשבת לכלכלה הגדולה ביותר בעולם הערבי, כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה, שאף הוביל להידבקותם של מאה וחמישים איש מבית המלוכה. עדיין לא ידוע אלו מהלכים כלכליים דרסטיים יינקטו בממלכה כדי לצמצם את הגירעון התקציבי העמוק, שיהיה גדול בעשרות מיליארדי דולרים לעומת שנת 2019.

למלך בפועל, יורש העצר מוחמד בן-סלמאן, ברור שכדי לייצב את הכלכלה יהיה עליו לדחות ביצועים של תכניות ענקיות שתוכננו במסגרת "חזון 2030", תכניתו המפורטת שנועדה לצמצם את תלותו של המשק הסעודי בהכנסות מנפט. בינתיים אף אחד אינו יודע אלו תכניות תיפגענה בעתיד הקרוב. נראה כי התכנית הראשונה שתיפגע היא "הבונבוניירה" העתידית של בן-סלמאן: הקמתה של העיר נאום בהשקעה עצומה של 500 מיליארד דולר. הממשלה הסעודית הייתה אמורה להוציא מקופתה מעל ל- 250 מיליארד דולר, כאשר שאר הסכום יגיע מחברות בינלאומיות גדולות מארה"ב, יפן, מדינות אירופה העשירות ועוד. חברות אלה יעסקו בתחומים רבים, בהם תקשורת, תחבורה ותשתיות (כמו חשמל ומים). ברור לכל כי לאור המשבר הכלכלי הקשה שנוצר, הממשלה הסעודית לא תוכל להקצות את הכספים שהבטיחה למימוש התכנית שכה חשובה ליורש העצר.

חשוב לציין כי כבר במהלך שנת 2016 הכריזה סעודיה על תכנית צנע חמורה שכללה קיצוצים רבים. כעת חושש הציבור הסעודי כי תגובש תכנית דומה, ייתכן שאפילו חמורה יותר, אשר תפגע קשות בהטבות הסוציאליות שמקבלים תושבי הממלכה. התכנית הקודמת הטילה מסים חדשים על הציבור והובילה לעליית מחירים של שירותים ומוצרים. אלפי עובדים פוטרו במהלך שנת 2016 בעיקר בענף הבנייה, שסבל ממשבר קשה בעקבות ביטול מכרזים ממשלתיים. למשרד האוצר הסעודי ברור כעת כי כלכלת הממלכה איננה חזקה מספיק כדי להתמודד עם המשבר שנוצר בעקבות מגפת הקורונה.

אין ספק כי מה שהחמיר במידה רבה את המצב הכלכלי בממלכה היה הירידה התלולה במחירי הנפט בעקבות מלחמת המחירים שהתנהלה בין סעודיה לרוסיה. מדובר בירידה של יותר מחמישים אחוז בהכנסות הנפט הסעודיות. בנוסף, נרשמה גם ירידה בהכנסות ממגזרים נוספים, שאינם קשורים לתעשיית הנפט. זאת כתוצאה מהסגר הנוקשה שנכפה על הציבור, ובמיוחד בחודש אפריל.

המשבר הכלכלי שנוצר בעקבות מגפת הקורונה הוכיח עד כמה נחוץ "חזון 2030" לביטול תלותה של סעודיה בנפט. תכנית זו הייתה אמורה לייצר קרוב לחצי מיליון משרות חדשות ולהוריד את שיעור האבטלה בשיעור ניכר. אולם התכנית נתקלה תוך זמן קצר בקשיים רבים. קשיים אלה רק הלכו והתגברו מאז שפרצה מגפת הקורונה. עסקים פרטיים רבים בממלכה, ביניהם קטנים ובינוניים, נקלעו לקשיים, דבר שהביא לפרסום תקנות חדשות מצד השלטונות. המשבר הכלכלי ההולך ומתגבר גורם לתסכול רב בעיקר בקרב הצעירים, אשר כועסים מאוד על כך שהשלטונות מאפשרים במשך שנים רבות להעסיק עובדים זרים במקום מקומיים. מה שמוסיף לכעס הרב הוא פרסומים רשמיים לפיהם יותר משמונים אחוז מחולי הקורונה בסעודיה היו זרים. סביר להניח כי יורש העצר מוחמד בן-סלמאן יקפיא בזמן הקרוב כל מיני תכניות גרנדיוזיות שאינן נחוצות כרגע, למשל בתחומי התרבות והפנאי. הקפאה זו נחוצה לממשלה הסעודית כדי למנוע הטלת קיצוצים כואבים על התושבים, שרבים מהם ממורמרים בגלל המצב הקיים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *