מששת הימים עד אורי זוהר: התמונות שלא פורסמו

הארכיון נחשף: תמונות לא ידועות של מנהיגים וכוכבי תרבות ישראלים – צילומים: בית המכירות קדם

בימים האחרונים נחשף ארכיון הצילום של צלם העיתונות הישראלי נחום גוטמן ובו למעלה מ-20,000 תצלומים וכ-95,000 תשלילים, המהווים תיעוד יוצא דופן בהיקפו של מגוון היבטים בהוויה הישראלית על פני קרוב לשלושה עשורים. בין התצלומים תיעוד ממלחמת ששת הימים וממלחמת יום הכיפורים, תצלומים של מנהיגים פוליטיים, אנשי ציבור ואנשי רוח ישראליים, ועוד. הארכיון יועמד למכירה פומבית בחודש הקרוב בבית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים, במחיר פתיחה של 40,000 דולר.

הארכיון העצום כולל תצלומים ותשלילים משנות ה-60 עד שנות ה-80, אשר היו שייכים לצלם העיתונות הישראלי נחום גוטמן. גוטמן, שעלה לבדו לישראל בגיל 14 במסגרת "עליית הנוער", השתקע בכפר סבא והתפרנס בדוחק כשוליה של מסגר. אל מקצוע צילום העיתונות התגלגל ממש במקרה, בסוף שנות ה-50, כאשר התברר לו שקבוצת רוחצים שצילם ברמת-גן הסתבכה בפרשייה דיפלומטית. הצילומים פורסמו בעיתון "העולם הזה", חוללו שערוריה וסללו את דרכו לעולם העיתונות.

גוטמן, שהיה צלם מבוקש בכל מערכות העיתונים, נעשה לאחד "מצלמי הבית" של מפלגת מפא"י ולצלם מוכר ביחידות צה"ל. בשנות ה-60 הקים את סוכנות הצילום "ניוזפוט", שהייתה אחראית לכמה מהצילומים הנודעים ביותר של מלחמת ששת הימים. גוטמן עצמו הגיע עם כוחות השריון עד לתעלת סואץ. שש שנים אחר כך, כשפרצה מלחמת יום הכיפורים, נשלח בשנית לחזית הדרום והפעם הגיע עם הכוחות שהגיעו לצד המצרי של התעלה. קשריו הטובים בצמרת ההנהגה והצבא אפשרו לו לצלם כמה מבכירי המנהיגים והמצביאים במעמדים ציבוריים וברגעים אינטימיים – משה דיין ואריאל שרון במלחמת יום הכיפורים, דוד בן גוריון ואשתו פולה, מנחם בגין בחברת בני משפחתו ורבים אחרים.

הארכיון שנחשף, כולל בין היתר תיעוד מחייהם הפרטיים של ראשי ממשלת ישראל – מדוד בן גוריון, דרך מנחם בגין ועד יצחק רבין, שמעון פרס ואריאל שרון. בנוסף, תצלומי הפגנות מכל קצווי הקשת הפוליטית – הפנתרים השחורים, הפגנה של מפלגת מק"י, הפגנות חרדים, סיור של משה דיין, טדי קולק ו"הראשון לציון" יצחק ניסים בעיר העתיקה לאחר מלחמת ששת הימים, ביקור טדי קנדי בארץ, ועוד.

גוטמן אף תיעד את ההווי הישראלי שכלל מלחמות לצד חיי תרבות. הוא היה מעורה בחיי הבוהמה. את היכרותו הראשונה עם כמה מאנשי התרבות הבולטים של אותה התקופה עשה בבית הקפה התל-אביבי "כסית". בארכיון ישנם תצלומים רבים המתעדים את מלחמת יום הכיפורים ואת ירושלים במלחמת ששת הימים, לצד תצלומים של אירועים מעולם האומנות והקולנוע באותם זמנים. גוטמן צילם את שחקני הסרטים "אקסודוס", "איי לייק מייק", "אלדורדו" חלקם על סט הצילומים, כמו גם את אמניה במה והתיאטרון, חנה רובינא, אריק איינשטיין, שלישיית "הגשש החיוור", שייקה אופיר, גידי גוב, שלמה ארצי ורבקה מיכאלי. בארכיון מופיעים עוד, תצלומים של סופרים, אנשי רוח, דוגמניות וספורטאים ישראלים.

מרון ארן, מבעלי בית המכירות 'קדם' המציע את הארכיון למכירה מציין כי "מדובר בארכיון עצום שנמכר עם זכויות היוצרים ולכן מדובר בנכס משמעותי מאוד. אנו מקווים כי הוא יתגלגל הלאה לידיים נכונות שישכילו לתת לו את המקום הראוי במפעל ההנצחה והתיעוד של מדינת ישראל."

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *