מתחתנים? כל הפרטים על הסכם ממון בשנת 2019

מהי החשיבות של הסכם ממון בשנת 2019? כל המידע לפניכם

 

עומדים להתחתן בקרוב? עצרו עוד רגע לפני שאתם שוברים את הכוס. האם חתמתם כבר על הסכם ממון? במיוחד בעשורים האחרונים, כאשר מוסד הנישואין נשחק אתם עשויים לגלות כי אם הייתם מקדישים מעט מחשבה לחיזוי העתיד הכלכלי הייתם יכולים לחסוך מחלוקות רבות. גלו מהו הסכם ממון ומדוע הוא כל כך חשוב?

א' ול' התחתנו לפני עשור. באותה תקופה שניהם עבדו במשרות סטודנט בשכר הקרוב לשכר המינימום. כאשר התחתנו שניהם לא חשבו לערוך הסכם ממון – מכיוון שהנכס היקר ביותר ברשותם היה מכונית בת שלוש עשרה שנים. עם השנים, משפחתם הקטנה התרחבה לחמש נפשות ובית בצפון. את הכספים לבית גייסו בעמל רב מהוריה של א' והמשיכו לשלם משכנתה יחדיו למשך עשור נוסף. כאשר הקשר הגיע למשבר והחליטו להתגרש סירב ל' להשיב את ההון העצמי שעמד על 50% מערך הדירה ותבע כי תחולק שווה בשווה כי התחלקו ביניהם בעלות המשכנתה.

נישואין שעולים על שרטון מעלים מגוון של סוגיות –רגשות כאב וכעס מלבים את הרצון לנקום, שינויים בהסדרי המגורים כאשר אחד ההורים עוזב בטריקת דלת משנים את המרקם המשפחתי וכל צד רואה את האינטרס הכספי שלו בלבד. בשלב הזה רבים נזכרים כי לו היו חותמים על הסכם ממוןהתמונה הייתה שונה.

מתי כדאי לחתום הסכם ממון?

בני זוג טריים שעדיין לא צברו נכסים יכולים לחתום על הסכם ממון המציין כיצד יחולקו נכסים הדדים ביניהם? את ההסכם מומלץ לשנות כאשר רוכשים דירה או רכב חדש, מקימים עסק, פורשים מעבודה או משנים את הקריירה. כל שינוי המשפיע על כמות הכספים והחסכונות בידכם עשוי להיות עילה למחלוקת עתידית בבית המשפט במקרה של פרידה.

אם כבר צברתם נכסים לפני הנישואין כדאי לחתום על הסכם עוד לפני הכניסה לחופה. במידה והייתם נשואים קודם לכן והבאתם ילדים לעולם מבן זוג אחר – ההסכם יכול להבטיח גם את זכויותיהם.

האם ניתן לחתום על הסכם ממון גם לאחר הנישואין?

על הסכם ממון ניתן לחתום בכל שלב בקשר ורצוי לנסחו בסיוע עורך דין לענייני משפחה–גם לאחר הנישואין. דווקא כאשר אתם יחד מספר שנים תוכלו לראות בבהירות כמה כל אחד מבני הזוג תורם לכלכלת המשפחה, משתתף בגידול הילדים או פעיל בעסק המשותף. חשוב לדעת גם כי אם אתם בזוגיות ארוכת שנים וחיים תחת קורת גג אחת בן הזוג שלכם עשוי להיחשב מבחינה משפטית כ"ידוע בציבור" ועשוי לתבוע חלק מהנכסים שרכשתם עם השנים או חלק מהכספים שהרווחתם במהלך שנות הנישואין.

מה עם הפנסיה שצבר בן הזוג, האם היא מחולקת עם הגרוש?

לסיום, נענה על שאלה עדכנית ונפוצה בתחום. האם הפנסיה שאתם צוברים עם השנים ועדיין לא השתחררה נחשבת כהון שלבן הזוג יש זכויות בו?על פי החוק כיום, אם לא הוסכם אחרת בהסכם ממון כתוב, כל הזכויות הסוציאליות של שני בני הזוג שנצברו מיום הנישואין ועד יום הגירושין יחולקו שווה בשווה במסגרת איזון המשאבים. כספים אלה יחולקו כאשר קרנות הפנסיה והכלים הפנסיונים ישתחררו בעתיד בגיל הפרישה או כאשר יחליטו בני הזוג לשחררם.

משרד עו"ד חגית לוי מתמחה בניסוח ועריכת הסכמי ממון ובפתרון מחלוקות בנושא. לייעוץ צרו קשר עם המשרד בטל'077-3487178

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *